سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
۰ نفر

همشهری دو -امیر حسن‌شاهی : این روزها شهر یکدست سیاهپوش شده است و ندای سوزناکی به گوش می‌رسد، گویی از آسمان غصه و ماتم بر همه جا باریده است.

لشکر ارباب اومده...

 آري، دوباره روزهاي عاشقي شروع شده و عاشقان به‌دنبال محفلي هستند براي دور هم بودن. و جمع‌شدن عاشقان در اين دورهمي‌ها واقعا ديدن دارد. البته اين دورهمي‌ها با همه دورهمي‌هاي عالم فرق دارد. در اين دورهمي‌ها دلسوختگان دور هم جمع مي‌شوند و زار زار مي‌گريند. و اين دورهمي‌ها، جايي نيست مگر مجالس روضه‌آقا. در روضه خبري از فخرفروشي نيست و همه يكسانند و شاه مقابل گدا نشيند. اينجا همه دوست دارند ميزبان باشند؛ چاي بريزند، استكان بشويند، جارو بزنند و ميانداري كنند و.... اينجا تنها جايي است كه نوكري افتخار است، به‌طوري كه براي شستن ديگ‌ها صف درست مي‌شود و جفت كردن كفش‌ها نوبتي است. هيچ‌كس از هيچ‌چيز دريغ نمي‌كند. به راستي كه به قول محتشم، رستاخيز عظيمي به پا شده.

همه و همه از نوجوان گرفته تا مسن‌ترها ساعت‌ها كار مي‌كنند و زحمت مي‌كشند و با خود مي‌گويند: «خواب بي‌خواب». اينجا كسي نوكري به شرط مزد نمي‌كند. همه براي دل خودشان آستين را بالا مي‌زنند و دست به‌كار مي‌شوند. همه در اوج‌ هستند. چاي‌ريزها، خوش‌بوترين و خوش‌رنگ‌ترين چاي‌ها را براي روضه دم مي‌كنند. سخنرانان با حرارت بيشتري بر منبرها صحبت مي‌كنند. مداحان حنجره‌هايشان گرم‌تر مي‌شود. مياندارها با نواي بلندتري دم مي‌دهند. حتي انگار گريه‌ها، سوز و گداز بيشتري دارد. در روضه‌ها هيچ‌چيز كم و كسر نيست. همه‌‌چيز فراهم است. هر كس به روضه مي‌آيد حال خوشي پيدا مي‌كند. اين روزها هر كس آرامش مي‌خواهد در گوشه و كنار شهر مجلس روضه‌اي را پيدا مي‌كند تا به آنجا برود و با چند قطره اشك بر قصه پر از غصه عاشورا سبك شود. اصلا خيلي‌ها در همين روضه‌ها خودشان را پيدا مي‌كنند و هر كسي گمان مي‌كند كه گم شده است، بايد مجلس روضه‌اي را پيدا كند، تا خودش را آنجا پيدا كند.

کد خبر 348492

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha