همشهری آنلاین: برندگان جایزه ایگ نوبل امسال، یک سنت علمی مسخره‌آمیز با سابقه ۲۶ ساله اعلام شدند و شرکت فولکس‌واگن به خاطر رسوایی مربوط به پنهان‌کاری درباره میزان واقعی مواد آلاینده در گازهای خروجی ماشین‌هایش برنده یکی از این جوایز شد.

برندگان جایزه ایگ نوبل امسال، یک سنت علمی مسخره‌آمیز با سابقه ۲۶ ساله اعلام شدند و شرکت فولکس‌واگن به خاطر رسوایی مربوط به پنهان‌کاری درباره میزان واقعی مواد آلاینده در گازهای خروجی ماشین‌هایش برنده یکی از این جوایز شد.

جوایز ایگ نوبل که در سال ۱۹۹۱ در دانشگاه هاروارد پایه‌گذاری شدند، هرسال بر بررسی‌ها و یافته‌های علمی عجیب‌وغریبی متمرکز می‌شود که «باعث می‌شوند مردم بخندند و بعد به فکر بیفتند». مراسم اهدای این جوایز در ۱۰ سال اخیر بسیار محبوب شده است و گاهی برندگان واقعی جایزه نوبل جایزه‌های ایگ‌ نوبل را اهدا می‌کنند. اغلب افرادی با اهدای این جایزه با آنان شوخی شده است، با خوشحالی جایزه را می‌پذیرند، چراکه هم به عجیب‌وغریب بودن کارشان واقف هستند و هم مشتاق هستند بختی برای معرفی آن بیابند.

امسال در موردی نادر از استفاده از جوایز ایگ ‌نوبل برای سرزنش فساد علمی، یک جایزه ایگ نوبل شیمی به شرکت خودروسازی فولکس‌واگن «به خاظر حل مشکل گازهای خروجی به شدت آلاینده خودروها با استفاده از کاهش خودکار  الکترومکانیکی این گازهای خروجی در هر وقتی‌که ماشین‌ها آزمایش می‌شدند» اهدا شد.

اهدای این جایزه اشاره مستقیم به رسوایی گازهای خروجی موتورهای دیزلی ساخت این شرکت خودروسازی آلمانی بود که معلوم شد طوری دست‌کاری شده‌اند تا تجهیزات خودکار بازرسی اگزوز این ماشین‌ها، آن‌ها را پاک‌تر از حدی واقعی ثبت کنند.

سایر جوایز امسال نیز در ادامه سنت شوخ‌طبع ایگ نوبل بود. جایزه ایگ نوبل فیزیک به سوزان آکسون داده شد که عضو گروهی بود که «کشف کرده بودند اسب‌های سفید بیش از سایر اسب‌ها در برابر خرمگس‌ها محافظت می‌شوند و اینکه چرا سنجاقک‌ها به شدت به سنگ‌قبرهای سیاه جلب می‌شوند.»

جایزه ایگ نوبل ۲۰۱۶ اقتصاد نیز جنبه‌ای زمین‌شناختی به آن داد و مارک آویس و سازا فوربس به خاطر «بررسی شخصیت‌های سنگ‌ها از دیدگاه فروش و بازاریابی» برنده آن شدند. بر اساس مقاله این دو نفر سنگ‌ها «تحریک‌هایی انتخابی هستند زیرا همانندی‌های آشکاری با برندها ندارند.»

کد خبر 348128

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha