مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

امید به زندگی در بین ایرانیان نسبت به ۴ دهه گذشته، دو برابر افزایش یافته و به ۷۶ سال در مردان و ۸۱ سال در زنان رسیده است.

سالمندان

اين آمار را وزير بهداشت در حاشيه مراسمی كه برای گراميداشت 9 مهر ماه، روز جهانی سالمندان برگزار شد، عنوان كرد. به گزارش همشهری، طبق استانداردهای جهانی، اميد به زندگی، یک شاخص آماری برای كليت يك جامعه است که نشان می‌دهد هر عضو از آن جامعه به طور ميانگين چند سال می‌تواند توقع حیات داشته باشد.

علاوه بر سازمان‌های بهداشتی هر كشور، نهادهای‌ محتلفی در جهان نيز اين آمارها را منتشر كرده و وضعيت كشورهای جهان در زمينه اميد به زندگی را بررسی می‌كنند. سازمان ملل متحد در آخرين گزارش خود، كشورهای ژاپن، هنگ کنگ، ایسلند، سوئیس و استرالیا را در صدر جدول قرار داده و مكان صدونهم را به ايران داده است.در گزارش سازمان بهداشت جهانی نيز ايران در رده صدوششم قرار دارد و 73.5 سال، طول عمر ميانگين و قابل تصور برای ايرانيان تخمين زده شده است.

  • دليل افزايش اميد به زندگي ايرانيان

وزير بهداشت دليل اين را كه اميد به زندگي در ميان بانوان ايراني نسبت به مردان، 5سال بيشتر است وفاداري آنان نسبت به همسران و مراقبت از زندگي و اموال خود عنوان كرد. قاضي‌زاده هاشمي با بيان اينكه دولت يازدهم، سلامت جامعه را يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاي خود قرار داده است، افزود: امكانات كافي در اين زمينه نداريم و لازم است چندين دهه اولويت مجلس و دولت به‌صورت جدي، حوزه سالمندان باشد.

وزير بهداشت ضمن تأكيد بر نقش بيمه‌ها در حمايت از جمعيت سالمند كشور، از تدوين سند ملي سلامت سالمندان با همكاري دستگاه‌هاي مختلف خبر داد و گفت: بايد تلاش كنيم كه آنها زندگي توأم با آرامش را پشت سر بگذارند. دولت و شهرداري‌ها نيز بايد فضاهايي را براي رفت‌وآمد راحت و توانبخشي اين قشر اختصاص دهند.

دكتر حسن هاشمي افزود: مهم‌ترين نياز جمعيت سالمند كشور بيمه است كه اگر خوب باشد سرمايه‌گذاري در اين حوزه اتفاق مي‌افتد. همچنين بيمارستان‌ها، پزشكان و پرستاران بخشي از اين سرمايه‌گذاري محسوب مي‌شوند.

وزير بهداشت در ادامه به تدوين سند ملي سلامت سالمندان نيز اشاره و گفت: اين سند تدوين شده و اميدواريم مورد اقبال قرار گيرد. به هر حال سالمندان تا زماني كه جوان بودند كشور به آنها احتياج داشت و امروز بايد مورد تكريم و احترام قرار گيرند كه بخشي از اين وظيفه مربوط به مسئولان و بخشي از آن مربوط به فرزندان و وابستگان آنهاست.وزير بهداشت تأكيد كرد: كشوري كه بزرگان خود را مورد احترام قرار ندهد هيچ وقت روي سعادت را نخواهد ديد.

  • سپردن سالمندان به مراكز سالمندي تأسف‌آور است

وزير بهداشت با انتقاد از سپردن افراد سالمند به مراكز نگهداري، گفت: مايه تأسف است كه روند سپردن سالمندان به مراكز سالمندي رو به افزايش است. در فرهنگ و آموزه‌هاي ديني ما نيز چنين توصيه‌اي نشده و بايد در مجلس و دولت قوانيني در اين حوزه وضع شود. هاشمي بر اهميت مقوله بهداشت روان در كشور تأكيد كرد و گفت: بخشي از افسردگي‌ها نيز به‌دليل بي‌احترامي و بي‌توجهي است كه در همه سنين ممكن است اتفاق بيفتد.

  • گسترش حمايت‌هاي اجتماعي دوران سالمندي

دكتر محسني بندپي، رئيس سازمان بهزيستي كشور از همكاري اين سازمان با وزارت بهداشت و معاونت زنان رياست‌جمهوري براي گسترش بنياد فرزانگان و حمايت‌هاي اجتماعي دوران سالمندي خبر داد و گفت: امروز اميد به زندگي در كشور به بالاي 70سال رسيده است به همين دليل ما با پديده سالمندي روبه‌رو شده‌ايم. در سال 1335نرخ اين گروه سني، 3درصد بود اما در سال‌90 به بيش از 8.9درصد و در سال‌94 به حدود 9.1درصد رسيد. وي افزود:اين پديده براي هر كشوري فرصت است. هر دولت و حاكميتي نيز براي اين دوران بايد برنامه‌ريزي داشته باشد و در عين حال مي‌تواند از آن به نحو احسنت استفاده كند. رئيس سازمان بهزيستي بلوغ فكري و كسب تجربيات ارزشمند را از ويژگي‌هاي مهم دوران سالمندي عنوان كرد و ادامه داد: ما يك‌پنجم دوران زندگي خود را در دوره سالمندي مي‌گذرانيم. تنهايي، انزوا و بيماري‌هاي مختلف از شاخصه‌هاي مهم اين دوره هستند.

کد خبر 348025

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha