تشکل‌های ایثارگری بخشی از بنیاد محسوب نمی‌شوند، لکن نقش بسیار مهمی به‌عنوان واسطه بین ایثارگران با بنیاد، مجلس و دولت می‌توانند ایفا کنند.

 در ادامه بررسي و بيان اهداف تشكل‌هاي ايثارگري به تشريح ساير اهداف مي‌پردازيم:
3- كمك به فرايند تصميم‌سازي و تصميم‌گيري در امور ايثارگران
براي آنكه مديران و كاركنان در سازمان به‌گونه‌اي رفتار كنند تا نتيجه كار به حداكثر برسد و حداكثر مطلوبيت فراهم شود بايد مسئله و موضوع براي آنان روشن باشد، راه‌حل‌ها را شناسايي و اولويت‌ها را تعيين كنند تا بتوانند بهترين تصميم را بگيرند.
تشكل‌هاي ايثارگري سازوكار و توانمندي لازم براي يك تصميم‌سازي و تصميم‌گيري مناسب براي مديران را فراهم مي‌كنند. آنان با آگاهي كامل از نيازها و مشكلات مي‌توانند فرايند تصميم‌گيري و تصميم‌سازي را سرعت و بهبود بخشند و كمك موثري به مديران و ايثارگران كنند.
4- اصلاح رويه‌ها به‌منظور بهبود و اثربخشي بهتر سازمان
تشكل‌هاي ايثارگري به‌دليل اينكه از درون ايثارگران تشكيل شده‌اند و رويه‌هاي اداري و سازماني بنياد براي آنان ملموس و عيني است و در چرخه اين رويه‌ها به صورت مستمر حضور دارند به معايب و ضعف‌هاي اين رويه‌ها آشناتر بوده و براي ارائه پيشنهادهاي سازنده صالح‌ترند. رويه‌هايي كه در درمان، آموزش، استخدام، مناسب‌سازي، ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و... به‌كار گرفته مي‌شود بدون حضور تشكل‌هاي ايثارگري تكرار اشتباهات مكرر است. تشكل‌ها مي‌توانند از بروز هزينه‌هاي زائد و گزاف در روند فعاليت‌هاي بنياد با ارائه پيشنهادهاي و راهكارهاي مناسب جلوگيري كنند.
5- نظارت بر حسن اجراي امور برابر قوانين و مقررات
تشكل‌هاي ايثارگري به‌عنوان عيون ايثارگران نقش اساسي در نظارت برفعاليت‌هاي نهادهاي مرتبط با حوزه ايثارگري خواهند داشت. اگر تشكل‌ها به‌رسالت خود در اعمال نظارت عمل كنند شاهد مفاسدي كه هيأت تحقيق و تفحص مجلس در گزارش‌هاي رسانه‌اي به بيان آن پرداخت، نخواهيم بود. ساختارهاي رسمي نظارتي داراي قوانين و مقررات دست‌وپاگيري هستند كه تحقق نظارت‌هاي دائمي و مستمر را از آنان مي‌گيرد و گاهي مرور زمان و تاخير در نظارت، موجب از دست رفتن فرصت مي‌شود. تشكل‌هاي ايثارگري اسير قيد و بندهاي نهادهاي رسمي نيستند و فارغ از محدوديت‌ها مي‌توانند نظارت فراگير داشته باشند.
6- نقش محوري در تعميق و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
فرهنگ ايثار و شهادت از عالي‌ترين و والاترين مفاهيم و ارزش‌هاي ديني و انقلابي تغذيه مي‌شود. اين مفاهيم اثرگذار و حركت‌آفرين در جامعه مي‌تواند كشور را در مقابل هجوم نظامي و فرهنگي بيگانگان بيمه كند. تقويت و تعميق اين فرهنگ با ساماندهي و سازماندهي تشكل‌ها به عنوان بانيان اين فرهنگ، ميسر است. نقشي كه تشكل‌ها در ترويج اين فرهنگ ايفا خواهند كرد از نقش نهادهاي رسمي به مراتب موثرتر و مفيدتر خواهد بود.
7- مصونيت بخشي سياسي، فرهنگي و ديني جامعه ايثارگري
هرچه تشكل‌هاي ايثارگري فراگير شده و ايثارگران با ديدگاه‌ها و سليقه‌هاي مختلف در آنها عضو شوند، در تبادل ديدگاه‌ها و نظرات و تعامل با يكديگر نوعي مصونيت آگاهانه و مسئولانه در تشكل‌هاي به‌وجود خواهد آمد كه علاوه بر تاثيرات دروني، تاثيرات بيروني آن براي جامعه مفيد خواهد بود.
8- توانايي جذب حداكثري ايثارگران
نهادهاي رسمي در جذب حداكثري ايثارگران ضعف‌هاي عمده‌اي دارند. ناتواني در تعامل با جامعه هدف، آنان را به عناصر ضعيفي در برقراري ارتباط تبديل كرده است. ديوار اعتماد بين نهادهاي رسمي و جامعه ايثارگري به راحتي فرو مي‌ريزد و ترميم آن كار بسيار سختي خواهد بود. تشكل‌هاي ايثارگري به‌دليل اينكه به‌صورت مستمر مي‌توانند تاز‌گي خود را حفظ كنند و با تجديدنظر در پيكره تشكل، روح جديدي به كالبد آن تزريق كنند، مي‌توانند همواره در توانايي جذب ايثارگران پيشتاز باشند.
9- كمك به انتخاب اصلح در مديريت بنياد و تبيين معيارهاي آن
انتخاب مديراني فهيم كه درك كامل و درستي از ايثارگران و نيازها و مشكلات آنان داشته باشند همواره از دغدغه‌هاي اصلي جامعه ايثارگري بوده است. اخيراً شعار انتخاب مديريت بنياد در انتخابات ايثارگران شنيده مي‌شود؛ موضوعي كه حداقل مي‌توان گفت فاقد نمونه در گذشته و داراي ابهامات و اشكالات فراوان براي آينده است. تشكل‌ها به‌وسيله تعامل با دولت مي‌توانند در انتخاب مديري شايسته و توانمند، معيارهاي لازم را تدوين و در گزينش مديريت با تطبيق اين معيارها، دولت را در انتخاب بهتر كمك كنند.

کد خبر 347620

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha