جعفرزاده، نماینده مردم شریف رشت در مجلس شورای اسلامی در دهم شهریور۹۵ اعلام کرد: «آیین‌نامه مربوط به تعیین درصد ایثارگران با گذشت ۲۸سال بعد از جنگ هنوز به تصویب هیأت وزیران نرسیده و شیوه تعیین درصد به کرات تغییر کرده است.»

وي درباره انتقادات وارده به نحوه تعيين درصد گفت: به‌دليل عدم‌تصويب آيين‌نامه‌هاي مذكور در هيأت وزيران و تغيير آن در سال‌هاي گذشته، ايثارگران با يك نوع آسيب‌ديدگي جسمي، از درصدهاي متفاوتي برخوردار مي‌شوند. نايب‌رئيس فراكسيون ايثارگران مجلس يادآور شد: «باتوجه به مشكلات پيش آمده، آيين‌نامه واحد و كارشناسي براساس تجارب قبلي بايد تنظيم شود و به تصويب هيأت وزيران برسد و براين اساس همه ايثارگران مجددا براساس آن تعيين درصد شوند.»

البته بايد متذكر شد آيين‌نامه اجرايي درصد جانبازي در جلسه مورخ 22/9/88بنابه پيشنهاد وزارت دفاع، بنياد شهيد و به استناد بند(ج) ماده2 قانون تسهيلات استخدامي و اجتماعي جانبازان به تصويب هيأت وزيران رسيد و در تاريخ 7/1/89با تأييد رئيس‌جمهور وقت، در تاريخ 14/1/89ابلاغ شد. در ماده 23اين آيين‌نامه كه به‌منظور ايجاد وحدت رويه در آراي كميسيون‌هاي پزشكي تعيين درصد نيروهاي مسلح و بنياد به تصويب رسيده است، اجراي اين آيين‌نامه در نيروهاي مسلح منوط به كسب مجوز از فرماندهي كل قوا شده است. لكن مشكل اساسي كه متأسفانه علت آن همچنان در پرده‌اي از ابهام قرار دارد عدم‌اجرايي شدن اين آيين‌نامه يا به‌عبارتي عدم‌اعلام درباره اجرايي شدن آن است كه ترديدها و ابهامات زيادي را به‌دنبال داشته و اقدامي جهت تنوير افكار عمومي به‌انجام نرسيده. بايد اذعان داشت كه نخستين و اساسي‌ترين مشكل كميسيون تعيين درصد جانبازان طي سال‌هاي گذشته عدم‌تهيه آيين‌نامه مصوب و مشترك به‌منظور تحقق عدالت و هماهنگي در تعيين درصد جانبازان بوده است كه پس از رفع اين مشكل و تهيه آن، عدم‌اجراي آيين‌نامه، همچنان تحقق عدالت و قانون در تعيين درصد را با مشكل مواجه كرده است.

عدم‌شفافيت و وجود ابهام فراوان در رويه‌هاي تعيين درصد جانبازان از مشكلات اساسي و ريشه‌اي بعدي تعيين درصد جانبازان است كه همواره مورد اعتراض جانبازان در سطح كشور بوده است. براي درك بهتر اين موضوع مي‌توان به سخنان مسئولين و حتي رؤساي بنياد در گذشته و حال اشاره كرده كه عمده مشكلات در سفرهاي استاني را موضوع احراز و تعيين درصد جانبازي اعلام مي‌كنند. اين مشكل حتي در ميان رزمندگاني كه سال‌ها در انتظار تعيين تكليف به‌سرمي‌برند به چشم مي‌خورد؛ رزمندگاني كه حسب آسيب‌هاي دوران دفاع‌مقدس همچنان مورد بي‌مهري قرار مي‌گيرند و گوش شنوايي براي رسيدگي به اعتراض آنان وجود ندارد.

تا زماني كه رويه‌هاي موجود در تعيين درصد اصلاح نشود و جانبازان با طيب‌خاطر كميسيون پزشكي را ترك نكنند، تكرار متعدد كميسيون‌هاي پزشكي براي آنان كه به‌دليل منافع شخصي مورد رضايت و عنايت‌شان است به پايان راه خود نخواهد رسيد.

معاينات جامع، فرم‌هاي تفكيكي ضايعات كه كدگذاري آن حسب آيين‌نامه مصوب باشد و ميزان درصد ضايعات داراي قابليت بررسي و تطبيق براي جانباز نزد هر پزشك متخصص، اگر فراهم شود، مي‌تواند اين فضاي آلوده و پرابهام را تا حدود زيادي شفاف كند. جانباز بايد بداند باكدام آيين‌نامه تعيين درصدي كميسيون شده است و اين موضوع جز با قراردادن آيين‌نامه تعيين درصد در منظر عمومي امكان ندارد. تحويل يك نسخه از فرم تفكيك درصد به جانباز و امكان بررسي كامل آن، از تكرار دفعات متعدد كميسيون كه جز تحميل هزينه‌هاي مضاعف از منابع تخصصي ايثارگران چيزي به‌دنبال ندارد، جلوگيري خواهد كرد. شايد عده‌اي براي اين تكرارهاي متعدد كميسيون جيب‌ها دوخته باشند، لكن معاينه دقيق براي يك‌بار و منطبق با آيين‌نامه و امكان تطبيق وضعيت با آيين‌نامه براي جانباز از غائله‌هاي بعد جلوگيري خواهد كرد و امكان كميسيون‌هاي تكراري را به صفر خواهد رساند. البته ضايعات جديد، ضايعات تشديد يافته، عوارض جانبي مستقيم و ثانويه ناشي از مجروحيت همواره بايد مدنظر قرار گيرد كه با استقرار پزشك مشاور معتمد مي‌توان تمهيدات لازم را در اين زمينه پيش‌بيني كرد.

کد خبر 345953

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha