مراسم روز جهانی جهانگردی در ایران با شعاری غیراز آنچه سازمان جهانی جهانگردی اعلام کرد برگزار شد.

روز جهانی گردشگری

سازمان جهاني جهانگردي شعار سال خود را تسهيل دسترسي همگاني اعلام كرده است. در اين تعريف جامعه معلولان و افراد كم‌توان به‌عنوان جامعه هدف گردشگري درنظر گرفته شده و از دولت‌ها و فعالان صنعت گردشگري جهان خواسته‌شده تا تلاش خود را براي اين سال معطوف به فراهم كردن زيرساخت‌ها براي دسترسي افراد كم توان به مسيرهاي گردشگري كنند.

به گزارش همشهري، «گردشگري براي همه، همه براي گردشگري» شعار ملي ايران براي روز جهاني جهانگردي اعلام شد و به‌رغم بي‌نظمي‌هايي كه در اجازه ورود مهمانان دعوت شده به اين مراسم از سوي مجري برگزاري رخ داد و بسياري از مهمانان دعوت شده به اين مراسم موفق به حضور در اين رويداد نشدند، بزرگداشت اين روز كه جشن جهاني گردشگري است، ميزبان رئيس‌جمهور و برخي اعضاي هيأت دولت در سالن همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران شد.

حسن روحاني، رئيس‌جمهور در اتفاقي بي‌سابقه از 3سال گذشته 27دقيقه از سخنان خود را به موضوع گردشگري اختصاص داد و از همه ارگان‌ها و نهادهاي كشور خواست در مسير توسعه گردشگري كشور فعاليت كنند تا از اين طريق به توسعه اقتصادي و رفاه اجتماعي در ايران ياري رسانند. به‌رغم اظهارات بسيار خوب رئيس‌جمهور درخصوص صنعت گردشگري، حسن روحاني اما هيچ اشاره‌اي به شعار جهاني گردشگري و حق سفر افراد كم توان در كشور نداشت.

رئيس‌جمهور يكي از راه‌هاي اشتغال‌زايي و توسعه كشور را تقويت صنعت گردشگري خواند و گفت: شرايط سياسي كشور براي جذب گردشگر آماده است و دولت يازدهم گام به گام در مسير توسعه صنعت گردشگري پيش مي‌رود.

رئيس‌جمهور با انتقاد از نبود تصاوير جاذبه‌هاي كوير در تيزر پخش شده توسط معاونت گردشگري در مراسم روز جهاني جهانگردي، به لزوم توجه به آثار طبيعي اقليمي ازجمله جنگل و كوير اشاره و خود را فرزند كوير معرفي كرد. روحاني گفت: كوير بايد مورد توجه و سرمايه‌گذاري قرار بگيرد. وي با اعلام اينكه امروز شرايط سياسي كشور بيش از گذشته براي جذب گردشگر آماده است، افزود: حل و فصل مسائل بانكي يكي از پيش نيازهاي مهم در حوزه گردشگري و از محورهاي مذاكراتي دولت با سران ساير كشورهاست. رئيس‌جمهور همچنين خواستار تهيه سريع سند توسعه گردشگري كشور از سوي مسئولين سازمان ميراث فرهنگي و ارسال آن به دولت شد. روحاني همچنين پيشنهاد كرد نام سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري بالعكس شود و به سازمان گردشگري، صنايع‌دستي و ميراث فرهنگي تغيير كند.

  • پيام جهاني براي دسترسي كم‌توان‌ها

طالب ريفاعي دبيركل سازمان جهاني جهانگردي اما در پيامي كه به مناسبت روز جهاني جهانگردي منتشر كرده است با اشاره به حق دسترسي افراد كم توان به سفر و امكانات گردشگري اعلام كرد: همه شهروندان دنيا حق تجربه ديدن اين سياره را دارند.

طبق اعلام او، تخمين زده شده كه ۱۵ درصد از جمعيت دنيا با نوعي ناتواني زندگي مي‌كنند. يك ميليارد نفر در سراسر جهان وجود دارند كه ممكن است قادر به لذت بردن از شناخت ديگر فرهنگ‌ها، تجربه كمال طبيعت و تجربه هيجان سفر براي جست‌وجوي مكان‌هاي جديد نباشند.

  • يك ستاره براي امكان دسترسي

سهيل معيني يكي از روشندلان و مديرعامل انجمن باور نيز در ادامه اين مراسم با قدرداني از اقدام شهرداري تهران در اختصاص 4دستگاه اتوبوس روباز گردشگري براي افراد كم توان، از دولت درخواست كرد زمينه فراهم كردن دسترسي افراد كم توان و معلولان جسمي را به سفر و مقاصد گردشگري فراهم كند.

او خطاب به سازمان ميراث فرهنگي گفت: آقاي روحاني گردشگري براي همه را كجا ديده‌اند؟ آيا در سياستگذاري‌هاي سازمان ميراث فرهنگي، معلولان ديده شده اند؟ آيا در سند گردشگري پيوستي با عنوان گردشگري معلولان و افراد كم توان وجود دارد؟ معيني با اعلام اينكه وظيفه سازمان ميراث فرهنگي است كه استانداردها را اعلام كند، از سازمان ميراث فرهنگي درخواست كرد با درنظر گرفتن يك ستاره براي هتل‌ها و مراكز گردشگري سياست تشويقي مراكز گردشگري حامي معلولان را اجرا كند.

کد خبر 347613

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha