دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که راه حل سوریه، سیاسی است، گفت: تعمیق دموکراسی در این کشور با بحران آفرینی امنیتی امکان پذیر نیست.

لاریجانی علی

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی پس از دیدار با هدیه خلف عباس رییس مجلس نمایندگان سوریه در نشست خبری مشترک افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدایی که مسائل سوریه شکل گرفت، معتقد بوده که راه حل سوریه تنها راه حل سیاسی است و نه راه حل نظامی.

وی ادامه داد: در دیدار امروز با رئیس مجلس نمایندگان سوریه درباره وضعیت این کشور در مبارزه با تروریست و شرایط این کشور گفت‌و‌گو شد و خانم هدیه عباس نیز اطلاعات خوبی در این زمینه داشتند.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: در این جلسه بر توسعه همکاری‌های پارلمانی و بین‌المجالس تاکید شد و در این راستا روابط دو کشور افزایش خواهد یافت.

لاریجانی در ادامه تاکید کرد کشور سوریه کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران است و ما فراموش نمی‌کنیم که در شرایط سخت دفاع مقدس، در زمان ریاست مرحوم حافظ اسد این کشور همیشه حامی ایران بوده است.

وی با بیان این که سوریه به عنوان کشوری فعال در خط مقدم مبارزه با تروریسم حضور دارد، گفت: برخی کشورها در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای آتش بحران را افروختند و نشانه‌های این موضوع در برهه‌های زمانی بروز پیدا کرد، اخیرا آمریکا نشان داد سر عقل آمده و برای حل مسئله سوریه به توافق رسید اما مشخص شد که این مسئله فریبکاری بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمریکا با بمباران ارتش سوریه نشان داد که کاملا در طرف جریان تروریستی است و به دروغ بحث مبارزه با تروریسم را سر می‌دهد.

لاریجانی یادآور شد: برخی اوقات گفته می‌شود برای تعمیق دموکراسی در سوریه چنین بحران‌هایی ایجاد می‌کنند این مسئله جای تعجب دارد چرا که برخی کشورها در منطقه حتی تجربه یک انتخابات در کشورشان را ندارند.

وی همچنین اظهارداشت: تعمیق دموکراسی در یک کشور با بحران آفرینی امنیتی امکان پذیر نیست و باید شرایط برای غنی‌تر شدن دموکراسی در آن کشور فراهم شود نه بحران امنیتی ایجاد کنند.

لاریجانی اظهارامیدواری کرد: بعد از تجربه 5 ساله مزاحمت در سوریه کشورها پند گرفته باشند، امروز متوجه شدند تروریسم فقط به سوریه اختصاص ندارد بلکه این بحران می‌تواند در اروپا و آمریکا نیز مسئله ساز باشد.

وی با تاکید بر این که مسئله تروریسم مسئله جهانی است و باید ریشه آن را از بین برد، گفت: برخی کشورها در این راستا رفتارهای دوگانه داشتند و در کشورهایی با تروریسم مبارزه کردند اما در سوریه آتش تروریست‌ها را برافروخته‌تر کردند.

رئیس مجلس تصریح کرد: مبارزه با تروریسم با صدور بیانیه امکان پذیر نیست بلکه باید در میدان عمل اقدام واقعی انجام داد.

لاریجانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران هم در عراق با درخواست دولت این کشور به کمک آنها شتافت تا در مقابله با داعش بایستند که تا حد زیادی توفیق پس زدن آنها را از شهرها داشتند، در مورد سوریه نیز به درخواست دولت این کشور کمک کردیم و امروز شرایط آنها بهتر از گذشته است.

وی اظهار امیدواری کرد که بحران امنیتی در کل منطقه با هماهنگی و رفتار درست و واقع بینانه به راه حل برسد.

لاریجانی از حضور رئیس پارلمان سوریه در ایران قدردانی کرد و افزود: امیدوارم این سفر موقعیتی برای افزایش و گسترش دوستی بین دو ملت باشد.

هدیه خلف عباس رییس مجلس نمایندگان سوریه شب گذشته (یکشنبه 4 مهر) برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران در راس هیات پارلمانی وارد تهران شد و در بدو ورود مورد استقبال علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

کد خبر 347554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha