سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۵
۰ نفر

برادران کاژینسکی 2 سال در لهستان قدرت را به دست داشتند و در تمام این مدت، خیال اروپا را برآشفتند.

اکنون بعد از انتخابات اخیر و تغییر قدرت در صحنه این کشور، رهبران اروپا امیدوارند که با رهبران جدید لهستان، دوران جدیدی در روابط با این کشور اروپای شرقی آغاز کنند.

تغییر قدرت در ورشو برای اتحادیه اروپا بدون شک خبر خوبی بود. طعم این خبر همان قدر که برای اروپایی‌ها شیرین بود به کام آمریکا تلخ آمد. اروپا از اینکه یاروسلاو کاژینسکی، نخست وزیر لهستان در این انتخابات در برابر دونالد تاسک، رهبر مخالفان شکست سختی خورده، نفس راحتی کشید.

تاسک یک طرفدار بازار آزاد است که بلافاصله بعد از اعلام پیروزی‌اش اعلام کرد که نیروهای لهستانی را از عراق عقب می‌کشد. سخنان و مواضع او نشان می‌دهد که رهبر جدید لهستان با همتایان اروپایی خود بهتر از کاژینسکی رفتار می‌کند.

خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا دیروز و بعد از اعلام نتایج انتخابات لهستان گفت، اطمینان دارد که همکاری مفیدی با دولت آینده اروپا شکل خواهد گرفت. او از روند دمکراتیک در لهستان ابراز خرسندی کرد. البته منظور او خرسندی از نتیجه این روند دمکراتیک بود که اکنون به سود اروپا رقم خورده‌است.

برادران دوقلوی کازینسکی یعنی یاروسلاو و لخ، که البته دومی تا سال 2010 و تا پایان دوره ریاست‌جمهوری در این سمت باقی خواهد ماند، از سال 2005 و بعد از به دست گرفتن دولت موضعی سرسختانه و پوپولیستی و در‌عین حال بدبینانه نسبت به اتحادیه اروپا را در پیش گرفتند.

به همین دلیل از روز دوشنبه و بعد از اعلام نتایج انتخابات لهستان، باروسو اولین رهبر اروپایی در بروکسل نبود که از شرایط جدید ابراز خرسندی کرد و نفس راحتی کشید.

مارتین شولتز، رئیس گروه سوسیالیستی پارلمان اروپا در این باره به رویتر گفت: لهستان اکنون می‌تواند در چارچوب اتحادیه اروپا تصمیمات درستی بگیرد. آینده لهستان در همکاری نزدیک با دوستان اروپایی تأمین می‌شود نه اتخاذ مواضع ضداروپایی در هر فرصتی که به دست می‌آید؛ اشاره مستقیم او به مواضع دولت لهستان به ویژه در ماه‌های اخیر است.

در خود لهستان، لخ والسا، رئیس‌جمهوری سابق این کشور و رئیس جنبش همبستگی که به سقوط کمونیسم در لهستان کمک کرد، از رهبران اروپایی هم با هیجان‌تر درباره نتیجه این انتخابات سخن گفت.

او در تلویزیون خصوصی این کشور گفت: ما اعتبار و آبروی خود را نجات دادیم. حزب برنده برنامه‌هایی را در پیش می‌گیرد که تا آنجا که ممکن است در اتحادیه اروپا امتیاز به دست بیاورد. دولت جدید تصویر کشور لهستان را ترمیم می‌کند و بهبود می‌بخشد.

آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان اگر چه در صبح روز دوشنبه و بعد از اعلام نتایج واکنش فوری نداشت اما همه در اروپا می‌دانند که مرکل دوست نزدیک تاسک است.

یکی از سخنگویان دولت آلمان در این باره در برلین به نشریه اشپیگل گفت: آلمان امیدوار است که مرحل تشکیل دولت ائتلافی به سرعت در ورشو پیش رود.

این سخنگو گفت: دولت مرکل منافع بسیار زیادی در روابط نزدیک و خوب و مبتنی بر حسن همجواری با لهستان دارد. در آخرین انتخابات لهستان در اواخر سال 2005، مذاکرات بر سر تشکیل دولت ائتلافی ماه‌ها طول کشید.

به همین دلیل دولت آلمان به جای ابراز خشنودی، رهبران جدید لهستان را به سرعت بخشیدن به روند تشکیل دولت ائتلافی تشویق کرده است.

هفته گذشته رهبران اروپا سرانجام بر سر پیمان اصلاحات در ساختار این اتحادیه، به توافق رسیدند. این توافق 2روز قبل از برگزاری انتخابات در لهستان به دست آمد.

کاژینسکی به شدت با این اصلاحات مخالف بود و محور این مخالفت هم ساختار رأی گیری بود. دولت پیشین لهستان معتقد بود که نظام رأی گیری بر اساس اندازه جمعیت کشورها، به زیان کشور لهستان است.

نخست‌وزیر لهستان در چندین گفت‌وگوی رسانه‌ای تأکید کرده‌بود که اگر آلمان نازی در سال 1939 به لهستان حمله نمی‌کرد الان جمعیت لهستان 2 برابر آلمان بود و در نتیجه حق بیشتری در رای‌گیری‌های اتحادیه اروپا به دست می‌آورد.

این حرف‌های کاژینسکی را اروپایی‌ها به حساب دیگر مواضع پوپولیستی او گذاشتند و وی را متهم به احیای اختلافات گذشته کردند. یکی از روزنامه‌های آلمانی در عنوان درشت صفحه نخست خود نوشت: لهستان هنوز از دست نرفته است.

مطبوعات سوئیسی مواضعی سخت‌تر گرفتند و ابراز امیدواری کردند که دولت آینده لهستان به زودی فصل ناخوشایند در سیاست این کشور را خاتمه دهد.

Speigel.de/international
22 اکتبر

کد خبر 34737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز