گروه بین‌الملل: مردم لهستان برای اولین بار پس از پیوستن به اتحادیه اروپا در سال 2004، یکشنبه 21 اکتبر(29 مهر) پای صندوق‌های رأی می‌روند.

در این انتخابات برادران دوقلوی لخ و یاروسلاو کاچینسکی با حزب قانون و عدالت در یک سو و دونالد تاسک رهبر حزب برنامه مدنی در سوی دیگر قرار دارند.

به گزارش رویترز، نتایج اکثر نظرسنجی‌ها تا یک هفته قبل حاکی از این بود که برادران کاچینسکی در انتخابات روز یکشنبه پیروز خواهند شد اما به گزارش ایسنا مناظره تلویزیونی 20 مهر نشان داد که دونالد تاسک در حال رقابت پایاپای با رقبای حزب محافظه‌کار  حاکم است.

البته حزب چپ‌گرای دمکراتیک و حزب روستائیان هم امیدوارند که با کسب حداقل 5 درصد آرا به پارلمان راه یابند. ورود احزاب کوچک به پارلمان در صورتی که هیچ‌یک از احزاب بزرگ پیروزی قاطعی به‌دست نیاورند، این شانس را دراختیار آنان قرار خواهد داد تا با حضور در دولت ائتلافی ایفای نقش کنند.

حزب برنامه مدنی به رهبری تاسک امیدوار است با حزب روستائیان دولت ائتلافی تشکیل دهد.

گرچه انتخابات لهستان برای 38میلیون لهستانی مهم است اما نتایج این انتخابات در مسکو، برلین، بغداد و واشنگتن نیز با دقت دنبال می‌شود.

دولت برادران کاچینسکی متحد نزدیک آمریکا تلقی می‌شود؛ دولت لهستان سربازان لهستان را به کمک آمریکا در عراق فرستاده است و قرار است سامانه موشکی آمریکا در لهستان برضد روسیه مستقر شود.

چند روز پیش زمانی که ولادیمیر پوتین در مصاحبه تلویزیونی در روسیه از استقرار سامانه موشک‌های آمریکایی در لهستان انتقاد کرد، کاچینسکی‌ها (یکی رئیس‌جمهور است و دیگری نخست‌وزیر) تا پایان این مصاحبه 3ساعته تاب نیاوردند و با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند، لهستان از روسیه می‌ترسد و موشک‌ها دقیقاً برضد مسکو خواهد بود.

برادران کاچینسکی سیاست خارجی خود را حضور لهستان در اروپا، هم‌پیمانی با واشنگتن و تحت‌تأثیر قرارنگرفتن از سوی آلمان و روسیه عنوان کرده‌اند.

از این رو اگر برادران کاچینسکی در انتخابات شکست بخورند و یا اکثریت کرسی لازم را در پارلمان به‌دست نیاورند، نتیجه انتخابات فقط محدود به شرایط داخلی این کشور نخواهد ماند و سیاست خارجی لهستان در قبال اتحادیه اروپا، مسکو و واشنگتن را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

انتخابات زودهنگام لهستان که توسط یاروسلاو کاچینسکی نخست‌وزیر اعلام شد، به امید تقویت لخ کاچینسکی رئیس‌جمهور و جایگاه یاروسلاو کاچینسکی در نخست‌وزیری برگزار می‌شود؛ رؤیایی که تا یکشنبه‌شب تحقق یا تأخیر آن روشن خواهد شد.

کد خبر 34461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز