همشهری آنلاین: بعضی داد و فریاد می‌کشند که ای مردم چرا حیا ندارید؟ چرا گناه می‌کنید؟ چرا زن و بچه شما بی‌تقوایند؟ اما نسبت به خودشان سخت‌گیری نمی‌کنند. این موارد درباره خودشان عیب نیست. خدا می‌فرماید: چرا می‌گویید، ولی خود عمل نمی‌کنید؟

به گزارش فارس، موعظه و نصیحت، کلید سعادت و رستگاری در دنیا و آخرت است. موعظه، دل‌ها را صفا می‌بخشد و چشم و جان را به جهان پُر رمز و راز معنویت می‌گشاید. خداوند متعال در قرآن کریم یکی از مهمترین تکالیف حضرت رسول (ص) را ارشاد مردم از راه پند و اندرز و موعظه معرفی می‌کند.

به همین منظور، فرازهایی از درس اخلاق آیت‌الله سیدمحمد علوی گرگانی از مراجع تقلید را برای علاقه‌مندان بازنشر می‌کنیم:

یابن مسعود فلا تکن ممن یشدد علی الناس و یخلف علی نفسه یقول‌الله تعالی؛ «لم تقولون ما لا تفعلون» از کسانی نباشید که نسبت به مردم سخت‌گیری می‌کنند، اما بر خود تخفیف قائل هستند. بعضی داد و فریاد می‌کشند که ای مردم چرا حیا ندارید؟ چرا گناه می‌کنید؟ چرا زن و بچه شما بی‌تقوایند؟ اما نسبت به خودشان سخت‌گیری نمی‌کنند. این موارد درباره خودشان عیب نیست. خدا می‌فرماید: چرا می‌گویید، ولی خود عمل نمی‌کنید؟

کسی که خودش مبتلاست نمی‌تواند دیگران را منع کند، پس باید اول خود را اصلاح کنیم، بعد جامعه را. چطور کسی که قدرت و توان آن را ندارد که اول خود را بسازد آن وقت بتواند جامعه را اصلاح نماید! باید طوری باشیم که وقتی مردم، ما را دیدند به یاد خدا و آخرت بیفتند. واقعاً بزرگان ما این طور بودند، جمالشان مثل نور بود و وجودشان منشأ برکت در جامعه بود.

«یَا ابْنَ مَسْعُودٍ إِذَا عَمِلْتَ عَمَلًا فَاعْمَلْ بِعِلْمٍ وَ عَقْلٍ» عملی را که انجام می‌دهید از روی علم و عقل و خرد باشد. عقل خیلی کارساز است و نعمت بزرگی است. «وَ إِیَّاکَ وَ أَنْ تَعْمَلَ عَمَلًا بِغَیْرِ تَدْبِیرٍ وَ عِلْمٍ» بپرهیز از انجام عملی که از روی تدبیر و عقل نباشد. «فَإِنَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ یَقُولُ وَ لا تَکُونُوا کَالَّتِی نَقَضَتْ غَزْلَها مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْکاثاً» مباشید مثل پیرزنی که یک عمر می‌بافد، بعد هم زحمت‌ها و بافته‌های خود را از بین می‌برد.

کد خبر 347331

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha