شهردار تهران در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره تئاتر شهر از خداوند خواست تا به همه نگاه منصفانه و نقادانه سازنده بدهد نه تخریبگر.

قالیباف

 محمدباقر قاليباف در اين مراسم كه عصر ديروز در محل پرديس تئاتر شهر تهران برگزار شد، گفت: گاهي اوقات بي‌انصافي‌هايي را مي‌بينيم كه اينگونه قضاوت مي‌كنند؛ اين در حالي است كه روزي كه در مسند بودند، كاري نكردند و امروز كه در كنار نشسته‌اند، قضاوت منصفانه‌اي ندارند.

وي در ادامه ابراز داشت: من شرمنده يكايك جوانان عزيز فعال در عرصه فرهنگ و هنر كشور و همچنين پيشكسوتان اين عرصه هستم كه فرصت و زير ساخت مناسب براي بروز استعدادها و خلافيت‌هاي بخش عمده‌اي از جواناني كه امروز در اين رشته‌ها فارغ‌التحصيل مي‌شوند، وجود ندارد؛ از اين‌رو به‌عنوان يك خدمتگزار و مدير اجرايي احساس شرمندگي دارم. قاليباف در ادامه يادآور شد: وقتي به گذشته نه‌چندان دور در عرصه فرهنگ و هنر كشور نگاه مي‌كنم، بعضي افراد را مي‌بينم كه شايد مدت‌هاي مديدي در سطوح مختلف مديريت‌هاي اجرايي در عرصه فرهنگ و هنر مسئوليت داشته‌اند اما آنچناني كه بايد و شايد نتوانستند در اين عرصه خدمت قابل توجهي انجام دهند؛

البته نمي‌خواهم از آنها گله‌مندي داشته باشم، بلكه از اين باب متأسف مي‌شوم كه به جاي اينكه امروز اين بيان را داشته باشند كه نتوانستند آنطور كه بايد و شايد خدمت كنند، بعضا قضاوت‌هاي غيرمنصفانه‌اي نسبت به موضوعات اين عرصه دارند.
شهردار تهران افزود: به خاطر دارم كه چندي قبل قضاوت‌ها، بيانات و نوشته‌هايي را از همين افراد ديدم كه بيش از دو دهه مسئوليت اين كار را برعهده داشتند و بايد به اين عرصه رسيدگي مي‌كردند، اما آنها قضاوت‌هاي منصفانه‌اي نسبت به كار نداشتند و يكي از بحث‌هاي آنان اين بود كه مديريت شهري به موضوعات فرهنگي، هنري و اجتماعي شهر بي‌تفاوت است.

  • مروري بر گذشته

شهردار تهران در ادامه سخنان خود و با اشاره به موضوع مطرح شده، اظهار داشت: در نگاه اول به اين موضوع به‌عنوان يك انتقاد نگاه كردم و مروري بر گذشته خودم انجام دادم؛ حداقل از روزي كه در نيروي انتظامي توفيق خدمت پيدا كردم و مردم بيشتر با من آشنا شدند، نخستين اقدام من در مجموعه پليس چگونه بود؟ به بيانات خودم و همچنين بيانات، يادداشت‌ها، مقالات و نوشته‌ها افرادي كه آن روزها در مسئوليت بودند نگاه كردم. نخستين و مهم‌ترين بحثي كه آن روز با مردم و جوانان داشتم، اين بود كه رسالت من در پليس تبديل امنيت از يك نگاه تهديدمحور به يك نگاه جامعه‌محور است و كاري كنم كه مردم جرات كنند كه بتوانند بر پليس نظارت كنند.

شهردار تهران با بيان اينكه «از همان زمان رويكرد فرهنگي و اجتماعي اولويت اول ما در اقدام و عمل ما بوده است»، تاكيد كرد: در آن برهه جشنواره فيلم‌هاي كوتاه 110ثانيه‌اي را در كشور آغاز كرديم؛ به‌نحوي كه بيش از چند هزار فيلم از سراسر كشور به اين جشنواره ارسال شد و جوانان هنرمند و روستايي از اقصي نقاط كشور در جشنواره حضور پيدا كردندو حتي هنوز هم 25فيلم 110ثانيه برگزيده از ميان چند هزار اثر واصله، در ذهن من نقش بسته است.

به گفته محمدباقر قاليباف جشنواره فيلم پليس در آن زمان آغاز شد و آثاري همچون «خواب و بيدار» به‌عنوان يك كار خوب سينمايي و انيميشن «سيا ساكتي» در آن زمان استارت خورد. وي خاطر نشان ساخت: ممكن است من يك هنرمند نباشم اما با همه وجود اعتقاد دارم كه عناصر اصلي ارتقاي كيفيت زندگي و مولفه‌هاي مهم فرهنگي در جامعه هنر و هنرمندان هستند و هرگز از اين موضوع غفلت نكردم. شهردار تهران يادآور شد: من در آن روز در جايي انجام وظيفه مي‌كردم كه شايد چنين توقعي از مديريت پليس نبود اما در جريان خدمتگزاري در نهادي عمومي و غيردولتي به نام شهرداري تهران كه 100درصد همه امكانات مادي آن متعلق به مردم است و آنها اين شهر را پشتيباني و اداره مي‌كنند نيز همين نگاه حاكم بوده است.

  • وظيفه سنگين خدمت در شهر

محمدباقر قاليباف به حضور و فعاليت خود در مديريت شهري تهران نيز اشاره كرد و گفت: بدون شك وظيفه من در مديريت شهري براي خدمتگزاري به عرصه فرهنگي و هنر و توجه به مسائل اجتماعي شهر سنگين‌تر است؛ به‌خصوص بايد توجه ويژه‌اي به آسيب‌هاي اجتماعي داشته باشيم ولو اينكه وظيفه قانوني شهرداري نباشد، اما بدون شك وظيفه انساني يكايك ما به شمار مي‌رود.

قاليباف افزود: در نخستين جلسه‌اي كه براي ارائه برنامه شهرداري تهران در دي‌ماه سال84 در شوراي اسلامي شهر تهران حضور پيدا كردم، اشاره كردم كه رويكرد ما در شهرداري تهران رويكرد اجتماعي و فرهنگي است. وي در ادامه تصريح كرد: تا پيش از اين براي يكايك جواناني كه در اين عرصه از دانشگاه فارغ‌التحصيل مي‌شوند اين دغدغه وجود داشت؛ به‌نحوي كه هيچ اميدي پيش روي آنها براي شكوفا كردن استعدادهايشان نبود و حداقل زيرساخت‌هاي فرهنگي و هنري آنطور كه ديگر زير ساخت‌ها و جمعيت شهر پيش‌رفت، رشد پيدا نكرد.

شهردار تهران ابراز داشت: هيچ‌كس از من به‌عنوان يك مدير اجرايي توقع نداشت كه دست به قلم ببرم و كار توليد محتوا را انجام دهم، اما اين توقع بود كه حداقل سالن‌هاي سينما و سالن‌هاي تئاتر اين شهر و عرصه‌هاي توسعه فرهنگي شهر را در اين دوره زماني كوتاه چند برابر كنيم؛ امروز نيز خوشحال هستم كه بخش كوچكي از اين وظيفه را انجام دادم، اما نتوانستيم آنچناني كه زيبنده شما پيشكسوتان عرصه فرهنگ و هنر و به‌خصوص استعدادهاي جوانان كار كنيم؛ چراكه جواني جوانان غيرقابل بازگشت است.

قاليباف تصريح كرد: من نتوانستم اين زير ساخت‌ها را به‌گونه‌اي توسعه دهم كه يكايك شما بتوانيد در اين عرصه عرض اندام كرده و خلاقيت‌هاي خودتان را به خانواده‌ها و پدر و مادرانتان نشان دهيد و وقتي اين كم‌كاري را از سوي مسئولان مي‌بينم، احساس شرمندگي مي‌كنم. وي در بخش ديگري از سخنان خود ضمن تبريك عيد سعيد غدير‌خم، ابراز داشت: عيد بر سر دست گرفتن آرمان‌هاي انساني، فضيلت‌ها و كرامت‌هاي بشري را تبريك و تهنيت عرض مي‌كنم. همچنين وظيفه مي‌دانم در چنين جمعي از عزيزان هنرمند از دست رفته در سال گذشته يادي داشته باشيم؛ خصوصا آنكه در جشنواره قبلي داوود رشيدي حضور داشت و امروز در جمع ما نيست.

کد خبر 346982

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha