سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

شهردار تهران خطاب به شایعه پردازان گفت: اگر مرد کار نیستید، چوب لای چرخ دیگران نگذارید.

دکتر قالیباف

به گزارش همشهري، محمدباقر قاليباف، صبح روز يكشنبه طي سخناني در آيين بهره‌برداري از 80پروژه اجتماعي، فرهنگي، خدمات شهري، عمراني و ترافيكي منطقه 14، ضمن تبريك عيد سعيد قربان، تصريح كرد: وقتي كار را در شهرداري تهران شروع كرديم، به مردم در جنوب شهر عرض كرديم كه انقلاب اين موقعيت‌هاي كاري را در اختيار ما قرار داده است؛ ما نيز حق نداريم به‌دنبال كاري جز خدمت به مردم با اولويت مناطق محروم و مستضعف باشيم.

شهردار تهران افزود: كساني كه دل در گرو بيگانگان دارند و با دشمنان نظام و صداي راديوهاي بيگانه، عليه انقلاب اسلامي و استقلال كشور همصدا مي‌شوند، دروغ‌هايي را به مجموعه شهرداري نسبت دادند. اما‌ماه هميشه پشت ابر نمي‌ماند، حقيقت روشن مي‌شود؛ آنهايي كه توان و روحيه كار ندارند و به‌دنبال ثروت اندوزي براي خودشان هستند، تلاش مي‌كنند فعاليت ديگران را تخريب كنند.

قاليباف ادامه داد: بنده به‌عنوان يك رزمنده حتي فعاليت اقتصادي مباح و حلال شخصي حداقلي را براي خودم در زندگي حرام كردم؛ امروز براي مديران جمهوري اسلامي و مسئولان، حتي ثروت اندوزي از راه‌حلال هم درست نيست. چرا كه مردم در حداقل‌هاي زندگي خودشان مانده‌اند، من افتخار مي‌كنم كه بچه رعيت هستم. ما در 19سالگي بايد در جبهه جانمان را مي‌داديم، تا امروز هم مشيت الهي بوده است كه بمانيم و كاري جز خدمت به مردم نداريم. اگر جز اين باشد، فرداي قيامت نمي‌توانيم پاسخگوي همرزمان شهيد و خانواده شهدا باشيم. وي خاطرنشان ساخت: بايد به كساني كه تخريب مي‌كنند گفت، اگر حوصله نداريد كار كنيد و مرد كار نيستيد، چوب لاي چرخ آنهايي كه كار مي‌كنند نگذاريد؛ قصد آنها حتما اين است كه ما به‌دنبال حاشيه‌ها برويم.

شهردار تهران در ادامه به بيان يك روايت تاريخي در پيش از انقلاب اشاره كرد و گفت: يكي از بزرگان به شهري رفته بود و كارش را در مسجد شروع كرد، كارش گرفت و جوانان را جذب كرد. توده‌اي‌ها و چپ‌هاي ماركسيستي ديدند فضا در حال تغيير است و نمي‌توانند جوانان را به سمت انحراف ببرند؛ بنابر اين شايعه درست كردند كه حاج آقا دزد است. افراد مسجدي از ايشان درخواست داشتند پاسخ دهد اما ايشان كارش را در مسجد ادامه داد و گفت تحقيق كنيد و ببينيد درست است يا نه! بعد از مدتي شايعه كردند كه حاج آقا تصميم گرفته از شهر برود؛ حاج آقا موضع گرفت و بالاي منبر گفت: اگر گفتند من دزد هستم تحقيق و بررسي كنيد اما اگر گفتند فلاني مي‌خواهد برود، بشنو و هرگز باور نكن! من با قدرت اينجا هستم.

وي افزود: ما امروز اين را به آنهايي كه جوسازي مي‌كنند كه ما را از خدمت باز بدارند تا كار نكنيم مي‌گوييم كه بدانند شبانه روز با روحيه انقلابي وقف خدمت به مردم با اولويت محرومان مستضعفان هستيم و يك دقيقه از وقت خودمان را هم براي دروغ‌هاي آنها سپري نخواهيم كرد؛ مردم عزيز ما هم بدانند با سلامت كار كرديم و انشاالله با سلامت هم كار مي‌كنيم. هميشه خودمان پيشتاز برخورد با هرگونه تخلفي بوده‌ايم و خواهيم بود و با روحيه دفاع‌مقدس كار خود را انجام مي‌دهيم.

قاليباف يادآور شد: اين افراد هر روز براي هر كاري يك ايراد مي‌گيرند، يك روز مي‌گويند، پروژه پل صدر و تونل نيايش، هيچ مطالعه‌اي ندارد! واقعا پروژه‌اي به اين عظيمي مگر مي‌شود مطالعه نداشته باشد؟ اگر اينگونه باشد اين از كرامات ما است كه بدون مطالعه بتوانيم پروژه‌اي به اين بزرگي را انجام دهيم؛ پروژه‌اي كه مورد تحسين دنيا قرار گرفت و بين 5پروژه برتر دنيا انتخاب شد.

شهردار تهران ادامه داد: يك روز مي‌گويند كه تونل توحيد امروز و فردا پايين مي‌ريزد! شما كه حال نداريد تونل بسازيد، چرا براي كار ارزشمندي كه انجام شده است، جو‌سازي‌ مي‌كنيد؟

وي گفت: درياچه شهداي خليج‌فارس بهترين نقطه محيط‌زيستي تهران است و برترين صاحب‌نظران محيط‌زيست در طراحي آن حضور داشته و امروز هم كار انجام مي‌دهند؛ وقتي هيچ‌چيزي نمي‌توانند بگويند، مي‌گويند موجوداتي داخل آب درياچه وجود دارد كه امنيت بچه‌ها را به هم مي‌زند و ممكن است در لب ساحل شما را گاز بگيرند!

قاليباف همچنين تأكيد كرد: شما كه آمال و آرزويتان همان غرب و انگليس است؛ جك استراو كه خودش وزير خارجه انگليس بود، پس از بازگشت از تهران گفت تحولي كه در شهر تهران ديدم غيرقابل باور بود. حداقل انصاف‌تان به اندازه جك استراو باشد كه دوستش داريد! وي گفت: فريد زكريا كه يادداشت هايش بازديد ميليوني دارد، گزارش 48ساعته‌اي از تهران تهيه كرد؛ آن فرد كه دشمن ما است گفت با پيشرفت و روحيه كار و نشاطي كه در تهران ديدم، هيچ آثاري از تحريم در تهران پايتحت جمهوري اسلامي نيست و دل خودتان را به تحريم خوش نكنيد؛ دشمنان ما اينگونه حرف مي‌زنند شما چرا بي‌انصافي مي‌كنيد؟ شهردار تهران افزود: البته هرچه به زمان انتخابات نزديك شويم، بحث‌هاي سياسي پيدا مي‌شود. آدم يا بايد كار كند و يا دروغ‌پردازي كند و حرف بزند، راه چاره‌اي ندارد. اما مردم ما عاقل‌تر و فهميده‌تر هستند و متوجه اين موضوعات مي‌شوند. شهردار تهران با اشاره به احداث پروژه امام علي‌، تأكيد كرد: مجموعه بزرگراه امام علي‌ كه بخشي از آن در منطقه 14قرار دارد تا پيش از اين تنها يك خيال بود و هيچ‌كس نمي‌توانست تصور كند كه با اين حجم خانه در اين مسير، امتداد اين بزرگراه باز شود؛ متأسفانه در گذشته بخش شمال شهر آن اجرا شد و درست در اول نقطه محروم، اين پروژه چندين سال تعطيل ‌و رها شده بود.

وي در ادامه به روند تكميل بزرگراه شهيد شوشتري اشاره كرد و گفت: بار سنگين ترافيك در اتوبان افسريه براي مردم رنج و زحمت فراوان و مشكلاتي همچون آلودگي هوا و آلودگي صوتي ايجاد كرده است. در روزهاي گذشته آخرين موافقت‌هاي لازم از جانب نيروهاي مسلح و مقام معظم رهبري براي تكميل بزرگراه شهيد شوشتري انجام شد چرا كه بخش قابل توجهي از نيروهاي مسلح و سپاه در اين محدوده مستقر بودند. همچنين بحث‌هاي محيط‌زيستي اين اتوبان نهايي شد. هم‌اكنون بخشي از اين كار اجرايي شده و بقيه پروژه هم به سرعت اجرايي مي‌شود. بايد توجه داشت احداث اتوبان شهيد شوشتري هم از اتفاقات بزرگي است كه به اندازه اتوبان امام علي‌ بر آرامش اين منطقه اثر خواهد گذاشت.

  • اگر مرد كار نيستيد، چوب لاي چرخ ديگران نگذاريد

قاليباف خاطرنشان ساخت: هم‌اكنون بيش از 26سال از ساخت مترو در تهران مي‌گذرد و در اين مدت معادل بيش از 2 دهه تمامي خطوط ساخته شده مترو حدود 70كيلومتر بوده است؛ حتما اين خطوط هم از مناطق برخوردار شروع شده و امتداد خط‌ها به مناطق محروم رسيده است. اما در يك دهه اخير تمامي طرح‌ها از مناطق محروم شروع شد. به‌طوري كه در اين مدت با پايان بقيه خطوط مترو تهران، طول خطوط متروي پايتخت به 250كيلومتر مي‌رسد.

به گفته شهردار تهران بخش عمده‌اي از خطوط مترو تا پايان سال و بخشي از آن نيز تا ابتداي تابستان سال آينده نهايي مي‌شود. وي به سهم منطقه 14از خطوط مترو پرداخت و گفت: بخشي از خط 4مترو در شمال منطقه 14قرار داد و سپس خط 7 مترو از استاديوم تختي شروع مي‌شود و خط 6 مترو تهران از ميدان بسيج عبور مي‌كند. به‌عبارت ديگر 13ايستگاه مترو تنها در منطقه 14وجود دارد تا هر كسي از خانه خود بيرون بيايد، با حدود 400متر پياده روي به ايستگاه مترو دسترسي داشته باشد.

قاليباف ابراز داشت: هر ايستگاه مترو بين هزار تا 1200متر طول دارد؛ به جز هزينه تملك ايستگاه‌ها هزينه‌هايي مانند حفاري، ساخت ايستگاه و خريداري واگن وجود دارد كه به اين ترتيب ساخت هر كيلومتر مترو 240ميليارد تومان هزينه دارد. شهردار تهران تأكيد كرد: تنها در زمينه ساخت 13ايستگاه منطقه 14نزديك به 3 هزار ميليارد تومان هزينه، به جز پول تملك ايستگاه‌ها هزينه شده است.

وي ادامه داد: گاهي اوقات بعضي كارها ساده ديده مي‌شود اين در حالي است كه تا پيش از اين، در طول 20سال 70كيلومتر مترو ساخته شده و اين در حالي است كه بخش عمده‌اي از آن سال‌ها، دولت و شهرداري با هم هماهنگ بوده‌اند و تمامي اعتبارات در دهه‌هاي 70و 80پرداخت مي‌شده است. به هر دليلي در طول مدت 10سالي كه بنده توفيق خدمت در شهرداري را داشتم، يكي از چالش‌هاي ما اين بوده است كه عنايت لازم از طرف دولت‌ها به شهرداري نمي‌شد بنابراين ما هم تحريم جهاني و هم اين تحريم را تحمل مي‌كرديم؛ اين در حالي است كه براي اين كار عدد و رقم و قانون وجود دارد.

شهردار تهران افزود: مجلس 2.1ميليارد دلار براي متروي تهران تصويب كرد. حتي به اين مصوبه اعتراض شد و تشخيص مصلحت آن را تصويب و ابلاغ كرد اما هيچ‌چيزي از اين رقم را به ما ندادند. بنده هم هيچ زماني در اين زمينه گله‌مندي نكردم و نگفتم كار تعطيل شود. درحالي‌كه امروز اكثر پروژه‌ها در كشور تعطيل شده و آثار آن نيز قابل مشاهده است اما در همين روزها و شب‌ها 21هزار نفر به‌صورت شبانه روز در مترو تلاش مي‌كنند.

وي با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه بافت فرسوده، مسائل زيرساختي، فضاي سبز و ساخت پل‌ها در شهر تهران گفت: گاهي براي حل موضوع ترافيك آمدند و دور برگردان زدند. اين در حالي است كه دور برگردان مشكلي را حل نمي‌كند و مشخص است كه بعضي نقاط مثل تقاطع اتوبان امام علي با اتوبان محلاتي نياز به زير گذر، روگذر و تقاطع دارد. در نقاطي مثل تقاطع انتهاي پيروزي و كلاهدوز با كار بازي كردند اما مشخص بود كه آنجا به تقاطع نياز دارد. در اين زمينه تنها پل‌هاي ساخته شده روي اتوبان امام علي به 57پل بزرگ مي‌رسد.

شهردار تهران در ادامه به فعاليت‌هاي شهرداري تهران در يك دهه گذشته در حوزه مساجد، حوزه‌هاي علميه، سينما، تئاتر، سراهاي محله، مجتمع‌هاي فرهنگي، اراضي عباس آباد و ساماندهي روددره‌ها اشاره و تصريح كرد: بيشتر از 20سال بحث بود كه دولت بايد نمايشگاه بين‌المللي را بسازد و برگزاري نمايشگاه در وسط شهر باعث ترافيك، شلوغي و آلودگي هواست اما اين كار انجام نشد. در نهايت امسال شاهد بوديم كه نمايشگاه شهر آفتاب مايه افتخار بين‌المللي شد و مترو هم در شهر آفتاب افتتاح شد. همچنين در افتتاح نمايشگاه كتاب شاهد بوديم كه در يك روز جمعيت بالاي 700هزار نفر در شهر آفتاب تردد كردند و بيشترين استقبال از نمايشگاه بين‌المللي صورت گرفت.

  • افتتاح 300پروژه در 10سال اخير

شهردار منطقه 14در مراسم بهره‌برداري از 80پروژه شهري گزارشي از اقدامات انجام شده در اين منطقه از شهر را ارائه كرد. به گفته فرهود حميدي، طي سال‌هاي 84تا 94و در راستاي كاهش فاصله جنوب تا شمال شهر اقدامات مؤثري از سوي مديريت شهري صورت گرفته آنچنان كه بالاترين حجم اعتبارات به مناطق جنوبي اختصاص پيدا كرده و به موجب اين اقدام 300پروژه در منطقه 14بهره برداري شده است. وي رفع معارض 998پلاك در بزرگراه امام علي كه 4كيلومتر آن در منطقه 14قرار دارد را از مهم‌ترين اين اقدامات برشمرد. به گفته شهردار منطقه 14هم‌اكنون هيچ پروژه نيمه تمامي در اين منطقه وجود ندارد. فرهودي همچنين تعريض بزرگراه بسيج و ساخت كانال جمع‌آوري آب‌هاي سطحي به‌طول 18كيلومتر را از مهم‌ترين طرح‌هاي اين منطقه در نيمه دوم سال عنوان كرد.

کد خبر 346176

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha