همشهری آنلاین: سفیر روسیه در تهران گفت: اطمینان بین مقامات ایران و روسیه بر سر مسائل مختلفی نظیر سوریه در سطح بالایی وجود دارد و دو طرف نه تنها از طریق وزارت امور خارجه بلکه با شیوه‌های دیگری نیز در ارتباط هستند.

ایران و روسیه

به گزارش ایسنا، لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران در نشستی که  در موسسه مطالعات ایران و اوراسیا (ایراس)  برگزار شد تاکید کرد: چالش‌هایی نظیر به پایان رساندن نیروگاه اتمی بوشهر و تحویل سامانه دفاعی اس 300 اکنون دیگر مشکلی در راه توسعه روابط مسکو و تهران محسوب نمی‌شود.

سفیر روسیه در تهران در ادامه افزود: بین مقامات ایران و روسیه بر سر مسائل مختلفی نظیر سوریه اطمینان در سطح بالایی وجود دارد و دو طرف نه تنها از طریق وزارت امور خارجه بلکه با شیوه‌های دیگری نیز در ارتباط هستند.

این دیپلمات روسی یادآور شد که مقامات نظامی ایران و روسیه هم ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. در جریان بحران سوریه، نیاز به انعطاف‌پذیری قابل انکار نیست و دو طرف صاحب نفوذ در سوریه اعم از روسیه و آمریکا باید با انعطاف بیش‌تر به سمتی بروند که سبب‌ساز حل مناقشه شود.

جاگاریان با بیان این‌که رهبران ایران و روسیه در دوران جدید روابط خود، بر روی مناسبات دو کشور تمرکز می‌کنند، عنوان کرد: در جدیدترین رویداد رخ داده در مناسبات دو کشور نیز، مراسم کلنگ‌زنی واحدهای 2 و 3 نیروگاه بوشهر برگزار شده است و چنین رویدادهایی، مناسبات رو به جلویی را بین دو کشور نوید می‌دهد.

سفیر ایران در روسیه این نکته را مورد تاکید قرار داد که توافق اخیر صورت گرفته در زمینه نیروگاه بوشهر حاصل مذاکراتی بوده است که اخیرا بین ولادیمیر پوتین و حسن روحانی در باکو انجام شده بود.

وی با مثبت ارزیابی کردن چشم‌انداز روابط ایران و روسیه در تمامی زمینه ها تاکید کرد که اکنون و با تسهیل شرایط صدور ویزا برای دانشجویان و تجار، این امیدواری وجود دارد که روز به روز شاهد پیشرفت در روابط تهران ـ مسکو باشیم.

سفیر روسیه در عین حال که مبادلات اقتصادی بین ایران و روسیه را بسیار پایین‌تر از انتظار دو طرف ارزیابی کرد، گفت: با اقدامات صورت گرفته از جمله زیرساخت‌های انجام شده تردید نیست که این مهم نیز به زودی عملی خواهد شد و تهران و مسکو به سطح بالایی از مبادلات اقتصادی دست خواهند یافت.

این دیپلمات روسی در رابطه با نگرانی موجود در ایران در خصوص توافق احتمالی بین روسیه و آمریکا در موضوع سوریه عنوان کرد: هماهنگی‌های ایران و روسیه بر سر سوریه آن‌چنان بالا است که ما در تهران هفته‌ای یک بار با وزارت امور خارجه ایران مسائل مربوط به سوریه را مورد بحث و ارزیابی قرار می‌دهیم.

جاگاریان معتقد است مسکو آخرین نظرات و دیدگاه‌های خود را در زمینه سوریه به مقامات ایرانی منتقل می‌کند.

وی در خصوص فرصت‌ها و محدودیت‌های روابط استراتژیک بین تهران و مسکو هم گفت: خوش‌بینی بالایی نسبت به روابط ایران و روسیه وجود دارد و دو طرف در این زمینه تمام کوشش خود را به کار می‌گیرد.

او درباره پرسش‌های اخیر به وجود آمده در زمینه استفاده روسیه از پایگاه نوژه تصریح کرد: روسیه هیچ گاه در ایران خواهان داشتن پایاگاه نظامی نبوده و نیست؛ چرا که به خوبی از قانون اساسی ایران آگاهی دارد و به آن احترام می‌گذارد.

کد خبر 346876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha