دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۴:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رای‌گیری برای تعیین تکلیف ۴۵۰ کرسی دومای روسیه آغاز شده است و انتظار می‌رود که این مجلس سفلی همچنان در کنترل احزاب حامی ولادیمیر پوتین قرار داشته باشد.

برگزاری انتخابات پارلمانی در روسیه

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مجلس فدرال روسیه متشکل از دوما (مجلس سفلی) و شورای فدراسیون (مجلس علیا) است و هر دوی آنها در مسکو قرار دارند. رای‌گیری از اواخر روز شنبه آغاز شده است و دولت تلاش دارد تا بر خلاف دوره پیشین که نتایج انتخابات با اعتراضات گسترده مردمی همراه شد، این بار بسیار شفاف‌تر عمل کند.

بیش از 111 میلیون روس واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد 1/87 میلیون تن در خارج از کشور هستند. 95000 مرکز رای گیری نیز وظیفه جمع آوری آرا در سراسر کشور را برعهده دارند و 371 مرکز نیز در 145 کشور جهان آرای روس‌های خارج از کشور را جمع آوری می‌کنند.

انتظار می‌رود در این انتخابات، حزب حاکم "روسیه متحد" و سه حزب متحد دیگر آن کرسی‌های خود را در دوما حفظ کنند. رای‌گیری در شرق دور روسیه که به لحاظ زمانی 9 ساعت جلوتر از مسکو است، آغاز شده و رای‌گیری برای 22 ساعت و تا زمان بسته شدن حوزه‌های رای‌گیری در استان کالینینگراد واقع در دریای بالتیک ادامه خواهد داشت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به این سوال که به کدام حزب رای می‌دهد، گفت: من حزب روسیه متحد را ایجاد کردم؛ پس جای هیچ بحثی نمی‌ماند.

رای‌گیری در شبه‌جزیره کریمه هم که مارس 2014 بار دیگر از اوکراین به خاک روسیه الحاق شد، برگزار شد. بر خلاف دو انتخابات پارلمانی پیشین، تنها نیمی از کرسی‌ها از طریق لیست-حزبی ملی انتخاب می‌شود و 225 کرسی دیگر با برگزاری رای‌گیری در مناطق خاصی به رقابت گذاشته می‌شود.

نظرسنجی‌های ملی در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که حزب روسیه متحد حامی کرملین حمایت حدود 50 درصد رای‌دهندگان احتمالی را به دست می‌آورد؛ میزان رایی که برای حفظ اکثریت مطلق کفایت می‌کند. با این حال، برخی دیگر از نظرسنجی‌ها از سطح بالای بی‌علاقگی مردم برای شرکت در انتخابات حکایت دارد. در جریان انتخابات پارلمانی گذشته در سال 2011 اتهام‌هایی در رابطه با تقلب مطرح شد که موج گسترده‌ای از اعتراضات ضد پوتین را در مسکو و سایر شهرها به همراه داشت.

کرملین برای شفاف‌سازی بیشتر اجازه داده است تا ناظرانی از سازمان امنیت و همکاری اروپا بر انتخابات نظارت داشته باشند و علاوه بر این، رئیس جدیدی برای کمیسیون انتخابات این کشور تعیین شده است. در مجموع 14 حزب در انتخابات پارلمانی شرکت دارند. "حزب کمونیست"، حزب "روسیه عادل" و "حزب لیبرال دموکراتیک روسیه" که حزبی ناسیونالیست افراطی است، جزو متحدان کرملین و سیاست‌های آن محسوب می‌شوند.

کد خبر 346765

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha