یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۹:۴۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سابقه تشکیل مجلس و برخورداری از قانون اساسی در روسیه به دوران حکومت تزارها و بعد از آن روی کار آمدن حکومت کمونیستی در این کشور بازمی گردد که در دوران شوروی تا سال 1993 تحت عنوان شورای عالی مشغول به کار بوده است

Duma

در سال 1993 یلتسین با اتکا به نتیجه برگزاری رفراندوم که بر طبق آن 67% مردم روسیه خواستار برگزاری انتخابات پیش از موعد مجلس بودند ،‌ پارلمان را منحل ساخت در حالیکه طبق قانون اساسی از چنین اختیاری برخوردار نبود.

خاسبلاتف نیز که درآن دوران ریاست شورای عالی را برعهده داشت نیز متقابلا یلتسین را برکنار نمود و ژنرال روتسکوی را به عنوان رئیس جمهور روسیه معرفی نمود.

سرانجام اختلافات این دو به رویاروئی نظامی منجر گردید و بنا به دستور یلتسین، پارلمان روسیه مورد حمله نطامی قرار گرفت و بدین ترتیب رئیس جمهور موفق شد با حمایت کامل نیروهای نظامی در مقابله با قدرت طلبی پارلمان به پیروزی دست یابد.

به دنبال آن شورای عالی منحل و دو مجلس تحت عنوان دومای روسیه و شورای فدراسیون بر اساس قانون اساسی جدید پا به عرصه وجود نهاد که طبق قانون اساسی بسیاری از اختیارات آن به رئیس جمهور منتقل گردید و بدین ترتیب روسیه از سیستم پارلمانی به سیستم ریاستی کامل تبدیل گردید.

به فرمان رئیس جمهور در سال 1993 انتخابات دومای دولتی برگزار گردید که حزب لیبرال دموکرات به اکثریت آرای دست یافت و با ائتلاف با گروههای چپ یکی از اعضای حزب کمونیست بنام ریبکین به ریاست دوما انتخاب گردید.

بدبینی های فزاینده نسبت به سیاست های دولت موجب موفقیت حزب کمونیست در دوره دوم انتخابات در دسامبر سال 1995 گردید و این حزب توانست اکثریت آرا ء را به خود اختصاص دهد و سلزنیف نیز به ریاست دوما انتخاب گردید.

در این دوره شاهد رویاروئی فراوان دوما و رئیس جمهور بودیم که رای عدم اعتماد به نخست وزیر معرفی شده از سوی یلتسین و طرح برکناری رئیس جمهور روسیه از جمله آن است.

کد خبر 38163
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز