مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

درحالی‌که اختلاف بر سر استفاده وزارت راه و شهرسازی از ریل ملی برای نوسازی حمل‌ونقل ریلی کشور با وزارت صنعت، معدن و تجارت فروکش نکرده، حالا توافق برای خرید واگن از کشور روسیه اختلافات بین عباس آخوندی و محمدرضا نعمت‌زاده را به اوج خود رسانده.

نعمت زاده - آخوندی

 به‌نحوي كه وزير صنعت، معدن و تجارت، توافق براي خريد 5هزار واگن باري از روسيه را كج‌سليقگي مي‌داند و مي‌گويد: روي ريل مي‌ايستم و اجازه ورود واگن‌هاي خارجي به ايران را نمي‌دهم؛ ريلي كه معلوم نيست آخر ايراني خواهد بود يا وزارت راه و شهرسازي براي خريد ريل چيني بهانه‌اي تازه رو خواهد كرد و اختلاف 2وزير اقتصادي بر سر به حركت درآمدن واگن‌هاي روسي روي ريل‌هاي چيني در ايران در سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل به كجا خواهد انجاميد؟

به گزارش همشهري، بهمن‌ماه سال گذشته خبري مبني بر خريد 5هزار واگن از شركت روسيه اورال واگن زاوود توسط شركت راه‌آهن منتشر شد كه آن زمان اين خبر را تكذيب كردند. اما روز گذشته همزمان با آغاز برنامه انتقال ۶۰۰واگن باري ساخت روسيه به ايران از مجموع 5هزار دستگاه مورد توافق، بانك دولتي «روس اكسيم بانك» از برنامه واگذاري اعتبار مالي به تهران براي تأمين بخشي از هزينه اين معامله خبر داد. اين در حالي است كه محمدرضا نعمت‌زاده، با بيان اينكه خريد ۵۰۰۰ واگن باري از روسيه كج‌سليقگي بوده است، تصريح كرد: بنده در مخالفت با اين طرح اعلام كرده‌ام كه روي ريل مي‌ايستم و اجازه نمي‌دهم اين واگن‌ها وارد كشور شوند. او كه همزمان با خبر آغاز ورود واگن‌هاي روسيه به كشور به اراك سفر كرده تا وزارت دفاع را قانع كند، مالكيت شركت واگن‌سازي پارس را واگذار كند و اين شركت بتواند تأمين واگن‌هاي باري را در دست بگيرد، گفته كه وزير دفاع با انتقال مالكيت اين شركت كه به‌صورت رد ديون دولت به وزارت دفاع داده شده، موافقت كرده، اما واگن‌سازي پارس هم از كشور كوبا طلب دارد و هم با بيش از 300ميليارد تومان بدهي و زيان انباشته مواجه شده است.

پيش از اين مديرعامل وقت واگن پارس خريد واگن باري از روسيه را مشكوك دانسته و گفته بود: درحالي‌كه سالانه ظرفيت توليد 1000واگن در داخل وجود دارد، خط توليد داخلي شركت‌هاي واگن‌‌سازي متوقف شده است. درحالي‌كه مقامات شركت راه‌آهن كشور بهمن‌ماه امسال به صراحت اعلام كرده بودند نياز شبكه ريلي را از طريق توليد ملي تأمين مي‌كنيم و هيچ مذاكره‌اي براي خريد واگن باري از روسيه نداشته‌ايم، حالا بايد پرسيد واردات واگن از روسيه براساس كدام توافق صورت گرفته است؟

  • واگن روسي روي ريل ايراني يا چيني؟

درحالي‌كه تفاهمنامه توليد ريل ملي در ذوب‌آهن اصفهان اوايل تيرماه93 به امضاي وزراي «صنعت، معدن و تجارت»، «تعاون، كار و رفاه اجتماعي» و «راه و شهرسازي»، رسيده، اما هنوز خبري از تحويل ريل ملي نيست و شركت راه‌آهن هم مي‌گويد تا زمان تحويل ريل ملي توليدي شركت ذوب‌آهن اصفهان، اقدام به واردات ريل مي‌كند. اين در حالي است كه اوايل ارديبهشت‌ماه احمد صادقي، مديرعامل ذوب‌آهن اصفهان از فروش ۱۰۰هزار تن ريل توسط اين شركت به راه‌آهن تا پايان سال‌جاري خبر داد و گفت: هم‌اكنون پيشرفت فيزيكي پروژه ريل ملي به ۹۷.۵درصد رسيده است. اما محسن پورسيدآقايي معاون وزير راه و شهرسازي با اعلام اينكه واردات ريل تا زماني كه توليد داخل نباشد ادامه دارد، گفته بود: هر زمان ذوب‌آهن بتواند ريل را توليد كند تمام ظرفيت اين كارخانه را خريداري مي‌كنيم اما هنوز نتوانسته است ريل توليد كند. پورسيدآقايي با اشاره به اينكه تاريخ مشخصي از سوي ذوب‌آهن براي توليد ريل اعلام نمي‌شود، گفت: قيمت هر تن ريل هم تقريبا 700دلار است اما از چين خريد ريل نداريم.

کد خبر 346530

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha