مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۲
۰ نفر

سیدمحمد فخار: شانه خالی کردن چند ساله دولت از پرداخت بودجه مترو و اتوبوس سرانجام باعث شد مجلس به وظیفه نظارتی خود عمل کرده و موضوع سؤال از وزیر کشور را برای آن مطرح کند.

قوانين مربوط به پرداخت بودجه مترو و اتوبوس سابقه‌اي طولاني در كشور دارد. از قانون توسعه حمل ونقل عمومي مصوب 1386تا قانون حمايت از سامانه‌هاي ريلي سال 85و قانون سال 88تسهيلات ارزي براي مترو و از همه مهم‌تر بودجه سالانه‌اي كه مجلس براي توسعه حمل‌ونقل كلانشهرها تصويب مي‌كند. دولت‌هاي نهم، دهم و يازدهم طي 3دوره متوالي كمترين توجهي به حمل ونقل عمومي كلانشهرها نداشتند. در اين مسير بودجه مترو از سال 84همواره با سياست قطره‌چكاني پرداخت شد و در بخش اتوبوسراني نيز از سال 89تاكنون هيچ اتوبوسي به تهران و كلانشهرهاي كشور داده نشده است.

  • سؤال درباره حمل و نقل شهري

ديروز در اين زمينه يكي از نمايندگان مجلس موضوع سؤال از وزير كشور درباره پرداخت نشدن بودجه بليت اتوبوس و مترو را مطرح كرد. سؤال حسينعلي حاجي‌دليگاني، نماينده مردم شاهين‌شهر در مجلس شوراي اسلامي از عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور درباره علت نابساماني در شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور، روز يكشنبه 2آبان تقديم هيأت رئيسه مجلس شد. در متن سؤال نماينده مردم شاهين‌شهر از وزير كشور تصريح شد: آقاي وزير، مستنبط از ماده يك اساسنامه سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها فلسفه وجودي اين سازمان هماهنگي در امور شهرداري‌ها، هدايت و نظارت بر فعاليت شهرداري‌ها در چارچوب اجراي وظايف آنهاست كه قانونا برعهده دارند. قطعا ايجاد هماهنگي، هدايت و نظارت فعاليت حدودا 1300شهرداري و 40هزار دهياري مستلزم مديريت منسجم و پايدار است كه سازمان فعلا فاقد اين شرايط است. اما چرا يارانه بليت اتوبوس و مترو پرداخت نمي‌شود؟ چرا درخصوص اتوبوس‌هاي فرسوده در كلانشهرها و شهرها تدبير نمي‌كنيد؟ برنامه و اقدامات سازمان در اعمال اجراي سياست‌هاي بخش حمل‌ونقل چيست؟

طبق اصل 88قانون اساسي، وزير مورد سؤال مكلف است حداكثر ظرف 10روز از تاريخ ابلاغ سؤال در مجلس حضور يافته و به سؤال پاسخ دهد. حال بايد ديد آيا وزير كشور مي‌تواند توجيه مناسبي براي سال‌ها محروميت مترو و اتوبوسراني شهري از بودجه‌هاي دولتي داشته باشد يا كار وي با مجلس به قدم‌هاي جدي‌تر بعدي منتهي مي‌شود؟

  • بدهكاري دولت

دولت تا پاييز 94حدود 10هزار ميليارد تومان به حمل‌ونقل شهري تهران بدهكار است. اين بدهي، در فاصله 10سال اخير موجب شده تا چرخ حمل و نقل عمومي پايتخت با روزانه 15تا 18ميليون سفر شهري، همواره لنگ بزند و نتواند پاسخگوي انبوه تقاضاي شهروندان باشد.

  • زنگنه پاسخگو نباشد به دستگاه قضايي معرفي مي‌شود

سهم 20درصدي از فروش گازوئيل غيركشاورزي به حوزه حمل ونقل اختصاص پيدا نكرده است. رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي در اين‌باره با اشاره به اينكه وزير نفت به‌رغم دعوت نمايندگان عضو كميسيون عمران درجلسه هفته جاري در روز سه‌شنبه نيز حاضرنخواهد شد، تصريح كرد: با توجه به اينكه ما طي دعوتنامه‌هاي متعدد از وزير نفت براي حضور در جلسه دعوت كرده‌ايم اگر وي در جلسه روز سه‌شنبه نيز حاضر نشود ما طبق آيين‌نامه و ماده 206عمل خواهيم كرد. محمدرضا رضايي اظهار كرد: طبق قانون اساسي بايد 20درصد از سهم فروش گازوئيل مصرفي غيركشاورزي به حوزه حمل ونقل عمومي اختصاص پيدا كند، از اين‌رو اعضاي كميسيون عمران از وزير نفت براي ارائه توضيحات در اين‌باره و حضور در جلسه كميسيون دعوت كرده‌اند. وي با اشاره به اينكه سهم 20درصدي از فروش گازوئيل غيركشاورزي به حوزه حمل ونقل اختصاص پيدا نكرده است، افزود: رويه‌اي كه از سوي وزارت نفت در اين راستا اتخاذ شده است برخلاف قانون است و تخلف محرز محسوب مي‌شود، ما طي جلسات مختلف به وزير نفت نامه زده و از وي درخواست كرده‌ايم كه براي ارائه توضيحات در اين‌باره در جلسه كميسيون حضور پيدا كند اما وي از اين موضوع سر باز زده است.

  • مطالبات شهرداري تهران از دولت تا پاييز 94

موضوع مطالبه و  رقم مطالبه

50درصد سهم دولت در ساختن ايستگاه‌هاي مترو  31هزار ميليارد ريال
سهم دولت در يارانه بليت اتوبوس   13هزار ميليارد ريال
سهم دولت در يارانه بليت مترو   7هزار ميليارد ريال
50درصد سهم دولت در طراحي و تجهيز مترو   57هزار ميليارد ريال

کد خبر 350515

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha