فریبا خانی: در کویر راه برو... به نجوای کویر گوش‌کن. نگاه‌کن که باد چه ریتمی با شن‌های روان ایجاد کرده است. این‌جا سرزمین ایران است. سرزمینی کهن با تاریخی کهن.

اين‌جا مردمان دانسته‌اند با جغرافياي سخت كوير چگونه عشق بورزند. قنات‌ها را ساختند و بادگيرها را بنا كردند. درختاني كهن‌سال هم در اين كوير زنده ماندند و زندگي بخشيدند.

موزه‌ي هنرهاي معاصر اين روزها در نمايشگاه «آهنگ آفتاب» (کویر ایران، کانون تمدن) عكس‌هاي زيباي محمدرضا جوادي را  به نمايش‌گذاشته است. اين هنرمند سال‌هاست بر روي كوير كار كرده و اين آثار، نتيجه‌ي كار او در اين سال‌هاست. 

جوادي درباره‌ي اين نمايشگاه مي‌گويد: «من در رشته‌ي معماری در آمريكا تحصيل كرده‌ام. روزي در کتاب‌خانه، آثار ایران‌شناسان ‏را بررسی می‌کردم، دیدم همه‌ي آن‌ها غربی‌اند. همان‌جا نیت کردم تمام وقتم را وقف شناخت ایران کنم.

چهاردهه است که ما در یک مؤسسه درباره‌ي فرهنگ ایران پژوهش می‌کنیم. آثاری که در این نمایشگاه مي‌بينيد در بازه‌ي زمانی 1363 تا 1393 خلق شده‌اند.

اين نمايشگاه بخش كوچك و در واقع ويترين تصويري 40 پروژه‌ي پژوهشی است كه در دست داريم. بنیاد مهر، از خارج از ایران این کار تحقیقاتی را انجام داده است و حالا به‌خاطر ثبت کویر لوت ایران در یونسکو این عکس‌ها را به نمایش می‌گذارد؛ تابلويي بزرگ ازكوير.»

عكس‌ها شعرهايي زيبا هستند كه بر دل مي‌نشينند. در سالن‌هاي نمايشگاه اظهار نظر هنرمندان معاصر را درباره‌ي اين نمايشگاه مي‌خوانيم. مثلاً مهدي مجابي نوشته است: «اين نمايشگاه ضيافتي است از نور، خاك، آب، شكل زندگي و معنا...»

علاوه بر عكس‌هاي محمدرضا جوادي، از آثار گنجينه‌ي هنرهاي معاصر هم كارهايي كه حال ‌و هواي كوير دارند، در اين نمايشگاه به نمايش درآمده‌اند؛ آثاري از غلام‌حسين نامي، پرويز كلانتري، سهراب سپهري و...

اگر كوير را دوست داري به اين نمايشگاه بيا.

علاقه‌مندان می‌توانند تا روز 6 آبان ماه، روزهای یکشنبه تا پنجشنبه هر هفته از ساعت 10 صبح تا 7 عصر، جمعه ها از ساعت 3 تا 7 عصر به جز شنبه ها و تعطیلات رسمی از نمایشگاه "آهنگ آفتاب" در موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله دیدن کنند.

شماره‌ي تلفن موزه‌ي هنرهاي معاصر 88989374 است.

 

دوچرخه شماره ۸۴۶

اثر پرويز كلانتري

 

دوچرخه شماره ۸۴۶

«صداي نخست باران»، اثر غلامحسين نامي

 

دوچرخه شماره ۸۴۶

اثر محمد‌رضا جوادي

 

دوچرخه شماره ۸۴۶

دوچرخه شماره ۸۴۶

عكاسي از نمايشگاه: محمود اعتمادي

کد خبر 346405

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha