سوزاندن زباله‌های نظامی در هوای آزاد و انفجار تسلیحات جنگی برای سلامت انسان و محیط مخاطره‌آمیز است.

 دود زباله‌های نظامی آمریکا در چشم محیط‌زیست منطقه ‌

 باوجود اين، آمريكا در سراسر جهان در پايگاه‌هاي نظامي خود، به‌خصوص در عراق و افغانستان انواع تسليحات به‌دردنخور را در هواي آزاد مي‌سوزاند. نتيجه اين كارآزادشدن انواع گاز‌هاي بسيار سمي است كه علاوه بر آلودگي محيط‌زيست و سلامت مردم، منطقه را با تهديد جدي مواجه مي‌كند.

دكتر مژگان صوابي اصفهاني، محقق دانشگاه ميشيگان با بيان اين مطلب به همشهري گفت:در بعضي از مراكز نظامي آمريكا در دنيا سوزاندن آشغال‌هاي نظامي در هواي آزاد از ده‌ها سال پيش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

صوابي اصفهاني با اشاره به اينكه مقدار مهماتي كه ارتش آمريكا قصد انهدام آنها را دارد حيرت‌آور و نگران‌كننده است، افزود: براساس گزارش سال 2015دفتر پاسخگويي دولت مقدار مهمات تعيين‌شده براي منهدم‌شدن تا سال 2020 بيش از 1.1ميليون تن تخمين زده مي‌شود. وي كه به‌خاطر انتشار مقالات تحقيقي‌اش، ژوئن 2015 موفق به دريافت جايزه زيست‌محيطي ريچل كارسون پرايز شد، در ادامه خاطرنشان كرد: سوزاندن آشغال‌هاي نظامي در هواي آزاد در عراق و افغانستان مدت‌هاست به بحث داغ رسانه‌هاي خارجي تبديل شده است. در شهرهايي مانند بصره، فلوجه، هويجه و موصل كه در محاصره تعداد زيادي پايگاه‌هاي نظامي آمريكا هستند، سرطان‌ها و تولد كودكان با ناهنجاري روزبه‌روز در حال افزايش است. در عين حال بنا به اعلام «دفتر سازمان امورسربازان» كه فهرست سربازان مواجه شده با آلاينده‌هاي متصاعدشده از چاله‌هاي آتش را مديريت مي‌كند سربازاني كه در كنار چاله‌هاي آتش كار كرده‌اند، در معرض ابتلا به سرطان‌هاي دستگاه تنفسي، آمفيزم و برونشيت مزمن قرار دارند.

صوابي اصفهاني در توضيح اين مطلب افزود: ژوزف هيك من، يك سرباز آمريكايي كه از عراق بازگشته، در كتابي با استناد به تحقيقات علمي متعدد، اعلام كرده است كه شمار قابل توجهي از بيماري‌هاي مزمن با آلاينده‌هاي متصاعد شده از چاله‌هاي آتش ارتباط دارد. سال گذشته اين كتاب هيك من توجه بسياري را به‌خود جلب كرد.

  • چاله‌هاي آتش، عامل شيوع بيماري‌هاي مزمن

به گفته وي، انستيتو پزشكي آمريكا هم در گزارش 200صفحه‌اي كه در سال‌هاي 2011و 2012ميلادي چاپ شد، اعلام كرد: رويارويي با مخلوط آلاينده‌هاي هواي متصاعد شده از چاله‌هاي آتش مي‌تواند باعث ابتلاي انسان به بيماري‌هاي متعددي ازجمله سرطان و بيماري‌هاي دستگاه تنفسي و بيماري‌هاي مزمن ديگر شود.با وجود اين، سازمان امورسربازان آمريكا هنوز مدعي است كه اطلاعات كافي كه نشان بدهد مواجهه با آلاينده‌هاي متصاعد شده از چاله‌هاي آتش باعث بيماري‌هاي مزمن مي‌شود، وجود ندارد.

دكتر صوابي اصفهاني گفت كه او و همكارانش در ايالات متحده با اتكا به قانون آزادي اطلاعات از ارتش آمريكا درخواست كرده‌اند كه اطلاعات كامل در مورد مقدار، نوع و مكان سوزاندن زباله‌هاي نظامي در پايگاه‌هاي آمريكايي در عراق و افغانستان به او و همكارانش ارائه شود. با دانستن اين اطلاعات صوابي اصفهاني و همكارانش اميدوارند بتوانند مقدار آلاينده‌هاي متصاعد شده در اين پايگاه‌ها را تخمين زده و اثرات آن را روي مردم بررسي كنند. وي خاطرنشان كرد: انهدام زباله‌هاي نظامي در داخل آمريكا هم باعث مشكلات بهداشت محيطي شده است و نگراني در مورد خطرات آلاينده‌هاي متصاعد شده از آشغال‌سوزي در پايگاه‌هاي نظامي آمريكا مطلب جديدي نيست. آنطور كه صوابي اصفهاني مي‌گويد: تحقيقات تازه متخصصان بهداشت محيط نشان مي‌دهد كه در پايگاه ميندن واقع درلوئيزيانا 6ميليون و 800 هزار كيلوگرم زباله نظامي منتظر انهدام در چاله‌هاي آتش بودند كه با مقاومت و تظاهرات محلي در سال 2015جلوي اين كار گرفته شد.

اين متخصص سم‌شناسي محيط‌زيست خاطرنشان كرد: ‌مدارك موجود كه در سال 1991منتشر شد حاكي از آن است كه احتمال سرطان سينه و ريه و پانكراس در كساني كه در نزديكي پايگاهي در ماساچوست زندگي مي‌كردند، بيشتر از ديگر ساكنان آن ايالت كه در آن نزديكي زندگي نمي‌كردند، بوده است (اشنگرو و همكاران ۱۹۹۱).

به گفته وي، با وجود همه اين مدارك، اين واقعيت‌ها از افكار عمومي دور نگه داشته مي‌شود. ولي آنچه مسلم است در پايگاه‌هاي نظامي آمريكا هم در ايالات متحده و هم در عراق و افغانستان، سوزاندن مقادير زيادي زباله در چاله‌هاي آتش ادامه دارد و اين عمل طيف گسترده‌اي از آلاينده‌هاي بسيار خطرناك را در هوا منتشر مي‌كند.

صوابي اصفهاني و همكارانش اميدوارند كه پس از دريافت اطلاعاتي كه از ارتش آمريكا خواسته‌اند بتوانند دقيق‌تر در مورد آلاينده‌هاي موجود در عراق و افغانستان و اثرات‌شان روي بهداشت مردم اطلاع‌رساني كنند.

  • كودكان عراقي؛ قرباني آلاينده‌هاي ناشي از پايگاه‌هاي نظامي آمريكا

تحقيقات دكتر صوابي اصفهاني و همكارانش در 3شهر عراق كه ميزبان پايگاه‌هاي نظامي آمريكا هستند، نشان مي‌دهد كودكان عراقي مقاديرقابل توجهي سرب در مو و ناخن و دندان‌هاي خود دارند. او مي‌گويد كه مواجهه با سرب در كودكان باعث بسياري از مشكلات عصبي مي‌شود. علم امروز ثابت كرده كه مواجهه با سرب باعث كم‌هوشي و عقب‌ماندگي‌هاي ذهني و تغييرهاي رفتاري غيرقابل ترميم در كودكان مي‌شود. در اين شرايط آسيب‌هاي وارده به كودكان عراقي زندگي آنها را به‌شدت تغيير داده و هزينه‌هاي اجتماعي ميلياردها دلاري را به مردم عراق تحميل مي‌كند. صوابي اصفهاني گفت: علاوه بر سوزاندن زباله، ريختن آلاينده‌هاي مختلف روي زمين در پايگاه‌هاي نظامي آمريكا باعث آلودگي محيط مي‌شود. ازجمله ريختن انواع اسيد‌ها، روغن‌هاي سنگين، مواد زنگ‌زدا و انواع مواد شوينده غليظ و حلال‌هاي غليظ و سمي (مانند تريكلرواتيلن و تتراكلرواتيلن) باعث آلودگي‌هاي وسيع در اينگونه مكان‌ها شده‌است.

اين دو مواد بسيار خطرناكي هستند كه دائما در پايگاه‌هاي نظامي از آنها براي حل‌كردن مواد ديگر استفاده مي‌شود. تحقيقات جديد نشان مي‌دهد كه اين مواد سم‌هاي دستگاه عصبي هستند و بيش از هر چيز به جنين‌هاي در حال رشد صدمه وارد مي‌كنند. كودكان مادراني كه هنگام بارداري با اين مواد مواجه‌شده باشند. مي‌توانند مبتلا به بسياري از نقايص هنگام تولد از جمله نقص‌هاي لوله عصبي، انسداد عروق قلب، شكاف دهان و شكاف سقف دهان شوند. اينها بيماري‌هايي هستند كه ما در كودكان عراقي كه نزديك پايگاه‌هاي آمريكايي زندگي مي‌كنند، مشاهده كرده‌ايم. امروز بيش از 500پايگاه نظامي در عراق و 1000پايگاه نظامي در افغانستان مشغول به‌كار هستند كه اطلاعات زيادي از آنها در دست نيست. ولي از آنجا كه بسياري از پايگاه‌هاي نظامي آمريكا آلاينده‌هاي مشابهي توليد مي‌كنند و در محيط‌زيست رها مي‌سازند ما حدس مي‌زنيم در عراق و افغانستان مواجهه با آلاينده‌هاي مشابه روي سلامت مردم اثر منفي گذاشته است. 

کد خبر 346193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha