سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۹
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: بعد از اجرای طرح جنجالی «سینما سلام» که ۳سال پیش با شکستن درهای ورودی چند سینما و هجوم مردم به سالن‌های تاریک در تاریخ ماندگار شد، امسال روز ملی سینما با نیم‌بهاشدن بلیت، مردم را به سینماها فراخواند.

سینما

گرچه انتظار مي‌رفت تخفيف 50درصدي بر استقبال تماشاگران از فيلم‌هاي روي پرده و رونق گيشه بيفزايد اما اين طرح طبق پيش‌بيني‌ها موفق از آب درنيامد و دليل اصلي آن را هم مي‌توان در اطلاع‌رساني نامناسب جست‌وجو كرد. به گفته برخي پخش‌كنندگان فيلم، بسياري از مردم روز يكشنبه 21شهريور همزمان با اقدام براي خريدن بليت متوجه اجراي طرح موسوم به نيم‌بها مي‌شدند و همين يعني اطلاع‌رساني براي اين طرح كافي نبوده است.

به گزارش همشهري، پخش تيزرهاي تبليغاتي از راديو و تلويزيون، نصب پوسترهاي اطلاع‌رسان در سينماها و مراكز فرهنگي و نمايش تيزر در سالن‌هاي سينما پيش از پخش فيلم‌هاي پرتماشاگر اقدام‌هايي است كه مي‌شد براي موفقيت طرح بليت نيم‌بها در روز ملي سينما درنظر گرفت. تا 21شهريور سال آينده يك روز كمتر از يك سال وقت هست و شايد بتوان با كارهاي كوچك اما تأثيرگذار، لذت فيلم‌ديدن در روز سينما را براي تماشاگران ماندگار كرد.

  • فروش كم فيلم‌هاي پرفروش

علي سرتيپي، تهيه‌كننده و مدير فيلميران با اشاره به فروش 40ميليون توماني «لانتوري» رضا درميشيان و 130ميليون توماني «فروشنده» اصغر فرهادي در روز يكشنبه در تهران مي‌گويد: «درباره طرح نيم‌بها شدن بليت در روز سينما، تبليغات و اطلاع‌رساني كافي انجام نشده و اگر اطلاع‌رساني مناسب بود، به‌طور حتم فروش فيلم‌ها بهتر از اين ارقام مي‌شد. شايد اگر يكشنبه بليت‌ها نيم‌بها نبود، سينماداران بيشتر سود مي‌كردند اما همين كه مردم براي خريدن بليت مي‌آمدند و متوجه مي‌شدند به‌خاطر روز ملي سينما قيمت‌ها نصف شده، حركتي مثبت بود كه مي‌تواند با برنامه‌ريزي بهتر تداوم يابد.»

  • اطلاع‌رساني از تلويزيون

از سوي ديگر، حبيب اسماعيلي، مدير رسانه فيلمسازان، نيم‌بها‌شدن قيمت بليت در روز ملي سينما را اقدامي مثبت مي‌داند و با اشاره به نمايش «ناردون» و «دزد و پري» مي‌گويد: «اين دو فيلم نسبت به روزهاي معمولي فروشي خوب داشتند و درآمد ناردون به 100ميليون تومان رسيد. دزد و پري هم كه در آخرين روزهاي اكران قرار دارد، در تهران به فروش 20ميليون توماني دست يافت. به‌نظرم فروش هر دو فيلم در روز ملي سينما با توجه به نيم‌بها بودن بليت قابل توجه بود. البته با اطلاع‌رساني بيشتر مي‌توان فروش فيلم‌ها را در سراسر كشور بهتر كرد. مردم به خريدن بليت نيم‌بها در روز سه‌شنبه عادت دارند و تكرار اين اتفاق در روز ملي سينما چندان جدي تبليغ نشده نبود.»

سعيد خاني، مدير پخش فيلم صبا كه فيلم سينمايي «من» به كارگرداني سهيل بيرقي را روي پرده دارد، مانند سرتيپي اطلاع‌رساني نامناسب را عاملي براي افزايش نه‌چندان زياد فروش در روز يكشنبه مي‌داند و به همشهري يادآور مي‌شود: «فيلم من همزمان با روز سينما تنها 38ميليون تومان فروخت. به‌طور حتم اگر اطلاع‌رساني از طريق تلويزيون و ديگر رسانه‌ها انجام مي‌شد و مردم در جريان طرح قرار مي‌گرفتند، فروش فيلم‌ها افزايش مي‌يافت.»

  • آمار رضايت‌بخش نشد

وقتي برخي تماشاگران بالقوه سينما ساعت 9شب يكشنبه با ديدن «دورهمي» مهران مديري يا 11شب با «خندوانه» رامبد جوان تازه در جريان روز سينما قرار مي‌گيرند، نمي‌توان براي استقبال آنها از طرح بليت نيم‌بها برنامه‌ريزي كرد. با نگاهي به آمار فروش 21شهريور و با درنظر گرفتن نيم‌بهابودن قيمت بليت، اين نكته برجسته‌تر مي‌شود كه فروش فيلم‌هاي پرمخاطب مانند «لانتوري» و «فروشنده» چندان افزايش نداشته و البته چند فيلم هم فقط در تهران از مزاياي اين طرح بهره‌مند شده‌اند.

کد خبر 346187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha