دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان برای اولین بار موفق به ضبط مکالمه‌ای از دو دولفین شدند که بسیار شبیه گفت‌وگوی دو انسان است.

dolphin

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه تلگراف، این موفقیت پس از آن حاصل شد که دانشمندان میکروفونی را برای زیر آب ابداع کرده‌اند که می‌تواند صداهای مختلف این حیوانات را از هم تشخیص دهد.

محققان ده‌ها سال است که می‌دانند این پستانداران دارای یک شکل پیشرفته ارتباطات هستند و با استفاده از کلیک‌ها و سوت‌های مختلف، هیجان، خوشحالی، استرس و یا جدا شدن خود را از گروه نشان می‌دهند.

اما اکنون دانشمندان نشان داده‌اند که دولفین‌ها با تغییر حجم و دفعات پالس کلیک‌ها، «لغات» جداگانه‌ای می‌سازند و آنها را در روشی بسیار شبیه گفت‌وگوی انسان‌ها، به صورت جمله به دنبال هم می‌آورند.

محققان سازمان حفاظت از طبیعت «کاراداگ» در روسیه صدای دو دولفین پوزه بطری سیاه رنگ دریایی به نام «یاشا» و «یانا» را که در یک استخر با هم صحبت می‌کردند، ضبط کردند. آنها متوجه شدند که هر دولفین ابتدا به یک جمله بی‌وقفه از پالس‌ها گوش داده و بعد جواب می‌دادند.

دکتر ویاچسلاو ریابو محقق ارشد گفت: اساسا این تبادل اطلاعات شبیه مکالمه میان دو انسان است.

وی افزود: هر پالسی که توسط دولفین‌ها تولید می‌شود از لحاظ ظاهری و حوزه زمانی و مجموعه اجزای طیفی در حوزه فرکانس از یکدیگر متفاوت است.

این محقق ادامه داد: در این راستا می‌توانیم فرض کنیم که هر پالس نماینده یک واج و یا لغت از زبان گفتاری دلفین است.

وی خاطرنشان کرد که تجزیه و تحلیل‌های پالس‌های بی‌شماری که در آزمایش ما ثبت شده‌اند نشان دادند که دولفین‌ها نوبت را در تولید جملات رعایت می‌کنند و صحبت یکدیگر را قطع نمی‌کنند.

این موضوع نشان می‌دهد که هر دولفین ابتدا به پالس‌های دولفین دیگر گوش داده و بعد پالس‌های خود را تولید می‌کنند.

محققان با اشاره به اینکه زبان دولفین‌ها دارای تمام خصیصه‌های طراحی موجود در زبان انسان است، گفتند: این موضوع نشان‌دهنده هوش و آگاهی سطح بالا در دولفین‌ها است و ظاهرا زبان آنها را می‌توان یک زبان بسیار پیشرفته شبیه زبان انسان‌ها در نظر گرفت.

کد خبر 346157

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha