یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۹
۰ نفر

نایب‌رئیس کمیسیون قضایی با اشاره به اراده نمایندگان مجلس برای تصویب نهایی لایحه ممنوعیت حمل و استفاده از سلاح سرد که کلیات آن در این کمیسیون به تصویب رسیده، گفت: «موارد استفاده از این سلاح‌ها در جرایم مختلف ضرورت جرم‌انگاری حمل سلاح سرد را رقم زد.

سلاح سرد

براساس آمار، 70درصد از نزاع‌ها در كشور به وسيله سلاح سرد انجام مي‌شود. متأسفانه قتل‌هاي غيرعمدي هم كه مجرم در آن قصد و انگيزه قتل را ندارد عموما به‌دليل استفاده از سلاح سرد فرد كشته مي‌شود، از اين‌رو و به‌منظور جرم‌انگاري حمل سلاح سرد، تصويب كليات اين لايحه در كميسيون قضايي انجام شد».

يحيي كمالي‌پور البته آماري از تعداد نزاع‌هاي رخ داده در كشور ارائه نكرد اما به استناد آمارهاي پزشكي قانوني كشور روزانه ۱۶۰۰ پرونده نزاع منجر به جرح در اين سازمان تشكيل مي‌شود. اين البته تنها مربوط به نزاع‌هايي است كه بالا مي‌گيرد و در نهايت پس از ارجاع به كلانتري‌ها، در پزشكي قانوني ثبت مي‌شود. بر همين اساس حتي اگر بخواهيم يك ضرب و تقسيم ساده انجام بدهيم نتيجه اين خواهد بود كه هر يك ساعت نزديك به 70شهروند با هم درگير مي‌شوند. همچنين از مجموع حدود 600هزار دعواي ايراني‌ها در هر سال، تقريبا در 420هزار دعوا، از سلاح سرد استفاده مي‌شود. حالا نمايندگان مجلس قصد دارند لايحه‌اي را تصويب كنند كه براساس آن استفاده از قمه، شمشير، قداره، ساطور و پنجه‌بوكس كه جنبه دعوا و درگيري دارند سلاح سرد محسوب مي‌شوند. درصورت تصويب نهايي اين لايحه براي حمل اين سلاح‌ها محدوديت ايجاد خواهد شد؛ بنابراين مجازات قانوني براي افرادي كه اين وسايل را توليد، حمل و توزيع كنند درنظر گرفته مي‌شود. حداقل مجازات پيش‌بيني شده در قانون مجازات اسلامي براي افرادي كه سلاح سرد حمل، توليد و توزيع كنند نيز 6ماه تا 2سال حبس است. البته به گفته نايب‌رئيس كميسيون قضايي و حقوقي مجلس، افرادي كه به‌دليل نوع شغل خود (مانند قصابان) مجبور به استفاده از برخي سلاح‌هاي سرد باشند بايد از اماكن مجوز دريافت‌كنند.

کد خبر 346039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha