نزدیک به ۳۰۰نفر در ۵‌ ماه ابتدای امسال فقط با سلاح سرد کشته شده‌اند.

 براساس تازه‌ترين آمار سازمان پزشكي قانوني در پنج‌ماهه سال‌جاري 291تن بر اثر اصابت سلاح سرد جان خود را از دست دادند كه از اين تعداد 236نفر مرد و 55نفر زن بودند. در اين مدت استان‌هاي تهران با 56، فارس با 25و خراسان رضوي با 21فوتي بيشترين آمار تلفات سلاح سرد را داشته‌اند. اين تلفات در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته كه 340نفر كشته شده بودند، اگرچه حدود 15درصد كاهش داشته اما همچنان عدد قابل‌توجهي محسوب مي‌شود. شمارتلفات سلاح سرد در مرداد‌ماه سال‌جاري نيز با كاهش 1/32درصدي مواجه بود و از 81فوتي در مرداد سال گذشته به 55تن در مرداد امسال رسيده است.

سال‌هاست كه دولت و مجلس به‌دنبال تصويب طرحي براي ممنوعيت حمل و به كارگيري سلاح سرد هستند كه به‌دلايل مختلف تا‌كنون تصويب نشده است. در تازه‌ترين اقدام، مدتي است كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در كميسيون حقوقي و قضايي با جديت بيشتري اين موضوع را دنبال كرده و لايحه پيشنهادي دولت در اين زمينه را تصويب كرده‌اند.

براساس اين لايحه درصورت تصويب آن، 2 تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامي (بخش تعزيرات) اضافه خواهد شد؛ در نتيجه حمل سلاح سرد شامل قمه، شمشير، چاقوي ضامن‌دار، ساطور، قداره يا پنجه‌بوكس و نيز ساير ادواتي كه صرفا در درگيري‌هاي فيزيكي و ضرب و جرح كاربرد دارد جرم محسوب و مرتكب به حداقل مجازات مقرر در اين ماده محكوم مي‌شود.

پيش از اين قرار بود در هفته گذشته اين موضوع در صحن علني تصويب شود و به تأييد نهايي همه نمايندگان برسد اما طولاني شدن ديگر برنامه‌هاي مجلس اين موضوع را به تعويق انداخت. هفته گذشته حجت‌الاسلام نوروزي، سخنگوي كميسيون قضايي مجلس به همشهري گفت كه اين موضوع 11مهر (امروز) در صحن علني بررسي خواهد شد. خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي نيز اعلام كرده است اين موضوع اين هفته در دستور كار نمايندگان قرار دارد و در يكي از جلسات علني يكشنبه، سه‌شنبه يا چهارشنبه بررسي خواهد شد. از آنجا كه 70درصد قتل‌ها در شهر‌هاي بزرگ با سلاح سرد رخ مي‌دهد، به گفته كارشناسان تصويب اين لايحه در كاهش ميزان جرايم تأثير خواهد داشت. همچنين دست مجريان قانون براي مقابله با كساني كه از سلاح سرد براي ايجاد رعب و وحشت در جامعه استفاه مي‌كنند، باز خواهد شد.

کد خبر 348160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha