علی ابراهیمی: با فرارسیدن دهه سوم شهریور‌ماه، شمارش معکوس برای اتمام ضرب‌الاجل پرداخت تسهیلات ۱۶هزار میلیارد تومانی مصوب به ۷۵۰۰بنگاه کوچک و متوسط مشمول در حالی آغاز شده که میزان تسهیلات پرداختی از محل این مصوبه تا دیروز مبلغ ۶هزارو ۵۰۰میلیارد تومان به بیش از ۷هزاربنگاه بوده است. تنها حدود ۴۰۰بنگاه مشمول دریافت این تسهیلات، تا پایان شهریور‌ماه باقی‌مانده‌اند.

بنگاه های اقتصادی

بانك مركزي در حالي پرداخت تسهيلات به واحدهاي توليدي متقاضي در نيمه نخست امسال و حركت به سمت تحريك تقاضا با پرداخت تسهيلات خريد از نيمه دوم سال95 را هدفگذاري كرده بود كه به‌نظر مي‌رسد پس از مذاكرات مسئولان وزارت صنعت با اين بانك، پرداخت تسهيلات به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط متقاضي و مشمول تا پايان امسال نيز ادامه خواهد يافت.

ديروز معاون امور صنايع وزير صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با همشهري اعلام كرد: گرچه هدفگذاري ما پرداخت تسهيلات به 7500واحد مشمول تا پايان شهريور‌ماه بوده اما تا آن زمان به بيش از 10هزار بنگاه تسهيلات پرداخت خواهد شد. تا ديروز (شنبه) نيز حدود 6.5ميليارد تومان تسهيلات به بيش از 7هزار بنگاه كوچك و متوسط مشمول پرداخت شده است.

رضا رحماني افزود: با وجود اين ميزان پرداخت تسهيلات به اين بنگاه‌ها تنها محدود به منابع 16هزار ميليارد توماني مصوب و زمان آن تا پايان شهريور‌ماه نخواهدبود چرا كه پس از رايزني وزارت صنعت، بانك مركزي قول تداوم پرداخت تسهيلات بيشتر به بنگاه‌هاي توليدي تا پايان امسال را داده است. همچنين آمار تفكيكي سهم بنگاه‌هاي كوچك و متوسط از تسهيلات پرداختي در پايان شهريور‌ماه ارائه خواهد شد.

وي با بيان اينكه وزارت صنعت در پايان شهريورماه در مورد نحوه تداوم پرداخت تسهيلات باقيمانده 16هزار ميليارد توماني به ساير بنگاه‌هاي كوچك و متوسط متقاضي تصميم‌گيري و اطلاع‌رساني خواهد كرد. او در مورد علت تفاوت زياد بين رقم پرداختي 6هزار و 500ميليارد توماني به بيش از 7هزار بنگاه مشمول با رقم مصوب 16هزار ميليارد توماني بانك مركزي، افزود: سهم بيشتر بنگاه‌هاي كوچك بخش كشاورزي از تسهيلات پرداختي علت تفاوت زياد بين رقم اعتبار 16ميليارد توماني مصوب و پرداخت بيش از 6.5ميليارد تومان تسهيلات است چرا كه ميزان تسيهلات پرداختي به بنگاه‌هاي كوچك در برخي موارد حتي به 100ميليون تومان هم مي‌رسد اما حداقل تسهيلات پرداختي به بنگاه‌هاي متوسط 3ميليارد تومان است. نگراني در اين زمينه نداريم چرا كه متقاضي دريافت اين تسهيلات زياد است و هدف اصلي اين طرح نيز حمايت از واحدهاي كوچك است كه آسيب‌پذيري بيشتري دارند.

رحماني افزود: در ابتدا پرداخت 7500ميليارد تومان تسهيلات به بنگاه‌هاي صنعتي مصوب شده بود كه در ادامه به بنگاه‌هاي كوچك بخش كشاورزي نيز تعميم يافت. اما هدف فعال كردن واحدهاي تعطيل يا نيمه‌تعطيل است و تا زماني كه در كشورمان اين واحدها وجود داشته باشند، پرداخت اين تسهيلات ادامه خواهد يافت. همچنين با رئيس‌كل بانك مركزي تفاهم كرده‌ايم كه درصورتي كه براي انجام اين كار به منابع بيش از 16هزار ميليارد تومان نياز باشد نيز اين منابع را تأمين خواهند كرد.

  • فعال شدن 500واحد تعطيل در 5ماهه امسال

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران: طي 5ماهه نخست امسال بيش از 500واحد تعطيل در شهرك‌هاي صنعتي به چرخه توليد بازگشته‌اند. اين تعداد واحد جداي از واحدهايي است كه به‌دليل ركود با كاهش شديد ظرفيت توليد مواجه بوده‌اند و آمار آن هنوز تهيه نشده است. به‌گفته علي يزداني، علت هدفگذاري پرداخت تسهيلات 16هزار ميليارد توماني تا فاصله زماني پايان شهريورماه به 7500بنگاه كوچك و متوسط آن بوده كه مدت زماني مشخصي براي ارسال پرونده متقاضيان و پرداخت تسهيلات به اين بنگاه‌ها تعيين شود. اما پرداخت تسهيلات به اين بنگاه‌ها بعد از پايان شهريور‌ماه نيز ادامه خواهد يافت و از اين 7500واحد مشمول دريافت اين تسهيلات حدود 3هزار و 500واحد كوچك و متوسط تعطيل يا نيمه فعال در شهرك‌هاي صنعتي بوده است. وي تأكيد كرد: علاوه بر پرداخت اين تسهيلات با اقداماتي مانند تشكيل خوشه‌هاي صنعتي، آموزش 100هزار نفر در بنگاه‌هاي كوچك و متوسط، تعامل با بانك‌ها براي پرداخت تسهيلات، تفاهم‌ براي ايجاد صندوق ضمانت سرمايه‌گذاري صنايع كوچك و صدور ضمانت‌نامه اعتباري براي خريد مواد اوليه كه نوعي تأمين نقدينگي ارزان‌قيمت بدون نياز رجوع به سيستم بانكي است طي 3سال گذشته بيش از 2هزار واحد تعطيل به چرخه توليد برگشته‌اند.

کد خبر 346029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha