پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

«تاپایان سال گذشته ۱۲درصد بنگاه‌های صنعتی بزرگ و ۱۲درصد بنگاه‌های کوچک و متوسط تعطیل بوده‌اند. همچنین حدود ۶ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی در داخل شهرک‌های صنعتی راکد شده‌اند که برای نیمی از آنها (۳ هزار و ۴۰۰ واحد) امکان احیا و بازگشت به خط تولید وجود نداشته و وزیر صنعت دستور داده که پروانه تولید این صنایع لغو شود».

اين تازه‌ترين آمار ارائه شده رسمي از وضعيت بنگاه‌هاي بزرگ، كوچك و متوسط صنعتي كشور است كه طبق گزارش ايسنا، ديروز معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در خراسان شمالي با اعلام آن تأكيد كرد كه هنوز هم كمبود نقدينگي منشأ 60درصد مشكلات بنگاه‌هاي كوچك و متوسط در كشور است اما طبق بررسي‌ها، خيلي از بنگاه‌هاي صنعتي بايد تغيير تكنولوژي داده و در غير اين صورت تبديل به انبار مي‌شوند.

ارائه آمارهاي متناقض از ميزان پرداخت و اثر‌بخشي تسهيلات 16هزار ميليارد توماني به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط در حالي موجب سردرگمي فعالان بخش خصوصي و توليد‌كنندگان شده است كه به گفته علي يزداني، كمبود نقدينگي صاحبان صنايع را با مشكلاتي همچون فرسودگي ماشين‌آلات و... مواجه كرده است.

با وجود اين وي وعده تازه پرداخت تسهيلات بانرخ سود 3 درصد به طرح‌هاي صنعتي نزديك روستاها را مطرح و به ايرنا اعلام كرد، اين طرح براي همه استان‌هاي كشور تعريف شده و در هر استان 200ميليارد ريال تسهيلات به طرح‌هايي كه در كميته سه‌جانبه مشترك سازمان صنايع كوچك، معاونت توسعه روستايي و صندوق كار آفريني اميد تصويب شود، پرداخت خواهد شد.

همچنين از مجموع 18درصد نرخ سود تسهيلات، بنياد علوي، استانداري‌ها و معاونت توسعه روستايي هر كدام به‌طور مساوي 5درصد و دريافت‌كننده اين تسهيلات نيز 3درصد نرخ سود را پرداخت مي‌كنند. به گفته مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شركت شهرك‌هاي صنعتي، حدود 6هزار و 800واحد صنعتي در داخل شهرك‌هاي صنعتي راكد شده‌اند كه براي نيمي از آنها امكان احيا و بازگشت به خط توليد وجود ندارد و وزير صنعت نيز درخصوص اين صنايع دستور داده كه پروانه توليد آنها لغو شود.

  • آمار جديد تسهيلات توليد

با وجود آخرين آمارهاي وزارت صنعت مبني بر پرداخت تسهيلات توليد به 13هزار و 700بنگاه كوچك و متوسط كه روز دوشنبه هفته جاري توسط رضا رحماني، معاون امور توليد اين وزارتخانه اعلام شد، يزداني نيز آمار تازه‌اي از روند پرداخت تسهيلات توليد ارائه و اعلام كرد، تا ديروز(چهارشنبه) ۷ هزار و 191بنگاه توليدي كوچك و متوسط در سامانه بهين‌ياب ثبت نام و با بانك قرار‌داد منعقد كرده‌اند كه تاكنون به ۶ هزار و۹۶۱ بنگاه تسهيلات در قالب طرح بنگاه‌هاي كوچك و متوسط پرداخت شده است.

مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شركت شهرك‌هاي صنعتي، همچنين تعداد پروانه‌هاي صادر شده براي ايجاد واحدهاي صنعتي را ۸۸ هزار فقره با ميزان اشتغال‌زايي 2 ميليون و ۸۰۰ هزار نفر اعلام كرد كه از اين ميزان ۸۴ هزار و ۵۰۰ پروانه متعلق به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط بوده است.

کد خبر 351488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha