مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین فضانورد مالزیایی به همراه دو کیهان‌نورد روسی پس از 11 روز اقامت در فضا به سلامت در قزاقستان فرود آمد.

به گزارش خبرگزاری روبترز کپسول سایوز که شیخ مظفر شکور که جراح ارتوپد مالزیایی را حمل می‌کرد، یکشنبه 21 اکتبر (29 مهر) در ساعت 10:37 دقیقه به وقت گرینیچ  با فاصله 200 کیلومتری از مکان مقرر به خاطر تغییر مسیر پس از ورود به جو  به زمین فرود آمد.

فرمانده ایستگاه فضایی بین‌المللی فیودور یوریچکین و مهندس پرواز اولگ کوتوف که 197 روز را در فضا گذرانده بودن نیز شکور را در بازگشت به زمین همراهی می‌کردند.

رئیس سازمان فضایی روسیه آناتولی پرمینوف گفت با اینکه سفینه فرودی به قول کارشناسان "پرتابه‌ای" داشت که استرس بیشتری را بر فضانوردان وارد کرده بود، هر سه آنها از سلامت برخوردار بودند.

در چنین فرودهایی، سفینه مسیری بسیار کوتاه‌تر و شیب‌دارتر را به سوی زمین می‌پیماید و  دچار چرخش محوری بیشتری می‌شود، در نتیجه فرودی پرتکان که فشار زیادتری بر فضانوردان می‌‌آورد، در انتظار آنها خواهد بود.

معاون نخست وزیر مالزی، نجیب رازاک که در مرکز کنترل در بیرون مسکو برای خوش‌‌آمدگویی به شکور حاضر بود، گفت پرواز او به فضا در  تاریخ این کشور آسیای جنوب شرقی ثبت خواهد شد.

شکور که اکنون در مالزی به عنوان یک قهرمان از او یاد می‌شود، می‌‌گوید مانند یوری گاگارین روسی  اولین انسانی که در سال 1961 به فضا رفت، الهامبخش مردم مالزی باشد.

او از میان 11000 نامزد برای این سفر فضایی،که بخشی از یک معامله یک میلیارد دلاری فروش جت‌های روسی به مالزی بود، انتخاب شده بود.

کد خبر 34581

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز