سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

مهدی چمران : هفدهم شهریور در تاریخ ما نماد ایستادگی و مقاومت است. نماد نسلی که عزمش را جزم کرد تا تباهی و طاغوت را از صفحه تاریخ این مرز و بوم پاک کند.

چمران

در جمعه سياه هفدهم شهريورماه1357 زماني كه رژيم طاغوت پهلوي نتوانست در برابر خواست و اراده مردم ايستادگي نمايد، دستور قتل‌عام فجيعي را صادر كرد كه لكه ننگ آن تا ابد بر تارك اين رژيم منحوس نقش بسته است.تاريخ اين سرزمين، سرشار از رويدادهاي اينچنيني است. قيام مردم قم، قيام مردم تبريز، قيام مردم ورامين چونان مهره‌هاي يك تسبيحي است كه نداي آزادي و آزادگي را خود به همراه دارد. هفده شهريور۱۳۵۷ هجري شمسي روزي بزرگ است.

روز حماسه ملت ايران و روزي كه در آن، خون‌هاي بسياري بر زمين ريخته شد و از ثمره آن، درخت تنومند جمهوري اسلامي به بار نشست. مردم شجاع، غيور و بيزار از ظلم طاغوت، چون سيلي خروشان به خيابان‌ها ريخته و بزرگ‌ترين گردهمايي جريان انقلاب را رقم زدند.

اين تجمع تنها به تهران خلاصه نشد و در سرتاسر ايران و در شهرهاي بزرگ نيز به انجام رسيد؛ گرچه از ميدان ژاله (شهدا) آغاز شد ولي موج آن همه ايران را گرفت. اما فاجعه كشتار وسيع مردم بيگناه توسط مزدوران شاهنشاهي كه شايد بزرگ‌ترين لكه ننگ حكومت پهلوي بود، سبب شد جريان شكل‌گيري انقلاب اسلامي وارد مرحله‌اي جدي‌تر شود. از آن پس ديگر حساب مردم از حكومت جدا شد و مزدوران شاهنشاهي در مقابل مردم قرار گرفته و حساب خود را از مردم جدا ساختند، گرچه آنها هميشه از مردم جدا بودند. مردم انقلابي و پرشور در شهريور۵۷ به دعوت بنيانگذار انقلاب و مراجع عظام لبيك گفته و برگ زريني را در تاريخ ايران رقم زدند. آنان در حمايت از امام، از جانشان گذشتند تا مردم ايران پيروز و سربلند باشند.

واقعه ۱۷شهريور۱۳۵۷ معروف به «جمعه سياه» كه در منابع از آن با عنوان «كشتار ۱۷شهريور» نيز ياد مي‌شود، واقعه‌اي خونين است كه مي‌توان از آن به‌عنوان نقطه عطف پيروز انقلاب اسلامي ياد كرد. اما با گذشت بيش از سه‌دهه از آن روز ماندگار، استكبار جهاني بارديگر اين تاريخ را براي كشورهاي مسلمان ديگر و به شكل ديگري ايجاد كرده است.

كشتار مردم بي‌گناه و غيرنظامي مسلمان كشورهاي عراق، سوريه، يمن، بحرين، نيجريه و ميانمار كه همه آنها مسلمان هستند، نشان از اين دارد كه تفكر اسلامي نقطه‌اي بحراني و خانمان‌برانداز براي حيات منطق استكباري جهاني است. ساير اديان، سياست‌ها و ايدئولوژي‌ها سر تعظيم يا بي‌تفاوتي خويش را در برابر قلدري‌هاي غرب و سعودي فرود آورده‌اند و تنها مسلمانان هستند كه فرياد پايان نابرابري و بي‌عدالتي را همچنان برپاداشته‌اند.

غرب و حاميان آنها اين روزها بيش از تمام تاريخ شكست آتي خود را به چشم مي‌بينند و فهميده‌اند كه راه برون‌رفت از وضعيت فعلي، قتل‌عام تفكر اسلام و ضد‌سرمايه داري نيست، اما روح بيمارشان دست از جنايات بر نمي‌دارد، گرچه مي‌دانند اين جنايات آنان را به پايان عمر كثيف‌شان نزديك‌تر مي‌كند. فرزند نامشروعي چون داعش كه گريبان خود اروپا را نيز به كرات گرفته است، موج ناامني را با برنامه‌اي دقيق جهاني كرده و اين اسلام‌هراسي را در ميان مردم اروپا ايجاد كرده است؛ اين در حالي است كه در پس تمام اين رويداد‌ها دستان آهنين غرب در پوشش مخملين خودنمايي مي‌كند. تاريخ ايران در كوران مبارزات عليه رژيم شاهنشاني و به رهبري امام‌خميني(ره) سرشار از نمونه‌هاي موفق مبارزه و ايستادگي است و همين موضوع سرمشق كشورهاي آزاديخواه امروز جهان است.

بي‌شك بزرگ‌ترين نعمت اين سرزمين موهبتي چون رهبر فرزانه، خردمند و متقي انقلاب، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي است كه با مديريت صحيح ديني و سياسي خويش ايران را چون جزيره‌اي امن در ميان آتش نگه داشته است و كلام‌شان الگوي رهبران سياسي كشورهاي ديگر است.

شجره طيبه انقلاب اسلامي كه خونبهاي شهيدان بسياري بر آن نقش بسته است امروز پرچم عدالتخواهي جهاني برافراشته است. پرچمي كه در دستان مردمان شريف سال‌هاي انقلاب اسلامي، شهداي هفدهم شهريور بوده و امروز در دستان جوانان انقلابي پرشور و شعور است.

گراميداشت ياد و خاطره قيام خونين جمعه سياه، قوت قلبي است كه نشان مي‌دهد مقابله با ظلم و جور عاقبت ميمون و مباركي دارد. اين رويداد را به پاس شهادت عزيزان هموطن به پيشگاه رهبر معظم انقلاب، خانواده معظم شهدا، جانبازان و دلسوزان اين انقلاب تبريك و تهنيت عرض مي‌نمايم و به ياد دستان در خون فرو برده كه بر ديوارها كوفتيم و پيروزي خود را حك كرديم كه اين پيروزي بزرگ ما پيروزي نهايي انقلاب اسلامي است.

  • رئيس شوراي شهرتهران
کد خبر 345692

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha