مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۳
۰ نفر

معاون وزیر بهداشت ازحذف کامل چربی ترانس بالا در آینده نزدیک خبر داد و گفت: برای کالاهایی که نمک، اسید چرب و شکر بالا دارند، محدودیت تبلیغات لحاظ شده و مالیات گرفتن از این کالاها در دستور کار است.

روغن

همچنين ‌طي 10سال آينده هيچ فرآورده غذايي نمي‌تواند وارد بازار شود مگر اينكه اسيد چرب ترانس آن صفر باشد. رئيس سازمان غذا و دارو با اشاره به ضرورت يكسان شدن سياست‌هاي تأمين غذا با سياست‌هاي سلامت‌محور همچنين گفت:‌برخي كالاهاي آسيب‌رسان سالانه يارانه دريافت مي‌كنند به‌طوري‌كه سال‌ها به بدترين نوع روغن يارانه داديم و از طريق يارانه اين نوع روغن را به خورد مردم داديم، همچنين به شكر نيز يارانه تعلق گرفت و سبب آسيب مردم شد.رئيس سازمان غذا و دارو با تأكيد بر اينكه سياست‌هاي تأمين غذا اگر با سياست‌هاي سلامت‌محور يكسان نباشد، مشكل ايجاد مي‌كند، ‌گفت: اين مسئله سبب آسيب به مردم مي‌شود اين موضوع همچنين در ارتباط با سوخت نيز صادق است و سوخت را به ارزان‌ترين قيمت به مردم ارائه داديم درحالي‌كه آسيب‌رسان بوده و بايد جهت كاهش مصرف كالاهاي آسيب‌رسان ماليات براي آنها لحاظ شود، اين مسئله در مورد روغن و نمك نيز به همين صورت است.ديناروند به برچسب چراغ راهنمايي تغذيه اشاره كرد و گفت: تا پايان شهريور‌ماه 75درصد فرآورده‌هاي غذايي داراي اين برچسب مي‌شوند و مردم مي‌توانند از راهنماهاي اين برچسب بهره‌مند شوند، همچنين ممنوعيت تبليغ كالاهاي آسيب‌رسان و محدوديت آن مدنظر قرار گرفته و اميدواريم ماليات گرفتن از اين كالاها اجباري شود.

  • تغذيه شمشير دو لبه

رسول ديناروند همچنين معتقد است: نقش تغذيه هم در تأمين سلامت مردم و هم در مخاطره انداختن آن تأثير دارد لذا يك شمشير دولبه به‌شمار رفته و دولت‌ها و نهادهاي بين‌المللي از يك طرف تأمين غذايي را و از طرف ديگر مراقبت از غذا و شيوه زندگي را از اولويت‌هاي مهم خود مي‌دانند. در گذشته يكي از نگراني‌هاي بزرگ بشريت امنيت غذايي بوده كه امروز نيز وجود دارد و در آينده نيز خواهد بود البته با توجه به اينكه جمعيت در حال افزايش است و هيچگاه نگران امنيت غذايي فروكش نمي‌كند واين مسئله به‌خصوص در كشورهايي كه به‌دليل تغييرات اقليمي دچار مشكلات زيست‌محيطي شده‌اند، بيشتر است. اين مسئله در كشور ما نيز وجود دارد. درواقع درحالي‌كه صدها ميليون نفر در فقر غذايي در جهان به‌سر مي‌برند، ‌ميلياردها نفر مازاد مصرف غذا دارند و اين بي‌عدالتي سبب به مخاطره افتادن محيط‌زيست و به خطر افتادن شيوه‌هاي صحيح غذايي شده است.در ايران براساس برخي از مطالعات تا 11درصد مشكل تأمين غذا در برخي مناطق داريم و كالري كافي توسط مردم دريافت نمي‌شود.اما با وجود اين ميانگين كالري دريافتي كل ايران 20درصد از ميزان مطلوب آن بيشتر است و ميانگين 50درصد اضافه وزن كشوري وجود دارد. به‌عبارتي 65درصد مردم در برخي از استان‌ها چاق هستند.

رئيس سازمان غذا و دارو با بيان اينكه به‌دليل وجود چاقي و اضافه وزن نگراني‌هايي در رابطه با سيماي سلامت كشور احساس مي‌شود، ‌گفت: بسياري از بيماري‌ها در ارتباط مستقيم با شيوه زندگي و تغذيه هستند و گاهي سياست‌هاي ملي نيز سبب مي‌شود كالاهاي آسيب‌رسان در دسترس مردم قرار گيرد.

وي با اشاره به تلاش‌هاي وزارت بهداشت جهت ارتقاي آزمايشگاه‌هاي غذا و دارو و مبارزه با قاچاق كالاهاي آسيب‌رسان، ‌گفت: سامانه رهيابي و رهگيري جهت پيشگيري از ورود كالاهاي قاچاق راه‌اندازي شده و وزارت بهداشت تمام تلاش‌هاي لازم را جهت تأمين امنيت غذايي سالم براي مردم انجام مي‌دهد.

رئيس سازمان غذا و دارو به موضوع روغن‌هاي پالم و لبنيات‌هاي پرچرب اشاره كرد و گفت: پيش از اين ماست‌هايي توزيع مي‌شد كه تا 14درصد چربي داشت و اين درصد از چربي غيرقابل پذيرش است چرا كه چربي طبيعي شير نبود و روغن‌هايي همچون پالم به آن اضافه مي‌شد كه ‌خوشبختانه هم‌اكنون گرايش به لبنيات كم‌چرب نسبت به پر چرب پيشي‌گرفته كه اين مسئله به 2 دليل پيشگيري و كمپين رسانه‌اي و همچنين موضوع تقلب‌هاي عنوان شده در اين زمينه است.

  • در بيماري‌هاي غيرواگير در وضعيت نزديك به ريسك هستيم

محمدباقر لاريجاني معاون وزير بهداشت: توجه به مسئله تغذيه و تحرك عامل‌هاي بسيار مهمي درپيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي غيرواگير هستند كه بايد مدنظر همه مردم و مسئولان قرار گيرد ضمن اينكه بيماري‌هاي قلبي و عروقي هم در ميان جوانان افزايش داشته است و با توجه به اينكه سرانه مصرف شير و ماهي در كشورهم پايين است توجه به تغذيه سالم كه در كاهش احتمال ابتلا به بيماري‌ها مؤثر است احساس مي‌شود. همچنين در دنيا به‌دليل بيماري‌هاي غيرواگير سالانه مردم زيادي گرفتار مي‌شوند به‌طوري كه 38 تا 39ميليون مرگ‌ومير به‌دليل اين بيماري‌ها گزارش مي‌شود. همچنين 80درصد مرگ‌هاي زودرس در افراد زير 70سال در دنيا رخ مي‌دهد كه اين مسئله باعث مي‌شود اكونومي كشورها تحت‌تأثير قرار گيرد.البته سازمان جهاني بهداشت در مورد كاهش بيماري‌هاي غيرواگير كه بيماري‌هايي همچون ديابت، سرطان و قلبي و عروقي در صدر آن قرار دارد را درنظر گرفته و كشور ما نيز در اين راستا گام‌هايي برداشته است. اما كم‌تحركي، مصرف چربي‌هاي اشباع شده و نمك از فاكتورهاي ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي است. درواقع شرايط بيماري‌هاي غيرواگير در ايران نسبت به ساير كشورها خوب نيست و از اين لحاظ مي‌توان گفت پاي ريسك هستيم. همچنين ايران نسبت به متوسط جهاني ريسك ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي در آن زيادتر بوده است.

کد خبر 345459

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha