همشهری آنلاین: فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی با اشاره به عملیات‌هایی که از سوی این نیرو امسال انجام شده است، گفت: هیچ یک از عملیات‌های این یگان، در حوزه گروگانگیری سیاسی نبوده و با قاچاق، شرارت‌ها و اختلاس‌های مالی مبارزه کرده‌ایم.

حسن کرمی

به گزارش ايرنا، سردار حسن کرمی در نشست خبری افزود: تنها عملیات مربوط به کرمانشاه که در جریان آن یک گروه تروریستی داعش به هلاکت رسیدند هیچ کدام ازعملیات های ما سیاسی نبوده است.

وی ادامه داد: در عملیات کرمانشاه براساس تیم اطلاعات وزارت اطلاعات در این استان تیمی از داعش که جلیقه انتحاری داشته و مسلح بوده و مخفی شده بودند رد یابی و به هلاکت رسیدند.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات این تیم سه نفره کشف و ضبط شد، گفت: امسال 5 عملیات مقابله با اشرار و رهایی گروگان و مقابله با تیم های تروریستی انجام شد.

کرمی اضافه کرد: در یکی از این عملیات ها ،در سیروم اصفهان انجام شد یکی از شرورهای سابقه دار که در پرونده خود قتل و جنایات بسیاری داشته به هلاکت رسید.

فرمانده یگان ویژه ناجا اضافه کرد: در عملیاتی دیگری در فسا شرور منطقه که مسلح و تحت تعقیب بود و شرارت های زیادی داشت توسط تک تیراندازهای نوپو به هلاکت رسید.

فرمانده یگان ویژه با بیان اینکه نیروهای این یگان از زبده ترین نیروهای نیروی انتظامی هستند، گفت: از سال 1393 تا کنون 28 عملیات رهایی گروگان، مقابله با تروریسم و اشرار انجام شده است که در این عملیات ها نه تنها نیروهای ما بلکه مردم آسیب ندیده اند و گروگان ها آزاد و اشرار ضمن تذکر و تسلیم نشدند به هلاکت رسیدند.

کرمی با اشاره به اینکه واحد نوپو(رهایی گروگان) نیز زبده ترین نیروی یگان ویژه هستند، افزود: این واحد وظیفه مقابله با رهایی گروگان و تیم های تروریستی را به عهده دارد.

وی اضافه کرد: یگان ویژه از واحدهای واکنش سریع نیروهای مسلح است که با آمایش سرزمینی مناسب در کشور و نیروهای اموزش دیده و تجهیزات مناسب و با بهره گیر از تجربه کاری دفاع مقدس فعالیت می کند و آمادگی دارد در برابر هر نوع تهدیدی در داخل کشور مقابله کند.

کرمی اضافه کرد: دبیخرانه یاد یاران از سال 1392 برای تبین نقش یگان ویژه در جنگ سرد و عملکرد این یگان در جنگ نرم تشکیل شد و از لشکر 28 روح الله که کمیته سابق انقلاب اسلامی بود در این دبیرخانه نام برده شد براین اساس عقبه یگان ویژه به این لشکر بر می گردد.

وی با اشاره به اینکه یگان ویژه یک هزار و 200 شهید تقدیم انقلاب کرده است، گفت: از این تعداد 102 شهید مربوط به دوران دفاع مقدس و مابقی مربوط به عملیات های یگان ویژه در جنوب شرق کشور و رهایی گروگان بوده است.

کرمی حفظ امنیت در داخل کشور، کمک به واحدی های انتظامی، مقابله با تروریسم، مردم یاری و مقابله با اغتشاشات را از ماموریت های یگان ویژه عنوان کرد.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: یادمان شهدای یگان ویژه نیروی انتظامی 18 شهریورماه در تهران برگزار و کتابهای تولید شده در این زمینه رونمایی می شود.

کرمی اضافه کرد: هشت یادواره در استان های کشور برگزار شده و در قالب سه کمیته 14 جلد کتاب (دو جلد کتاب در زمینه جنگ سرد و ، دو جلد کتاب در زمینه جنگ نرم و مابقی خاطرات و آثار شهدا) تالیف شد و علاوه بر این برنامه های تلویزیونی در این زمینه تهیه شده است.

وی با اشاره به حضور یگان ویژه در مسابقات ورزشی، گفت: در مسابقات روسیه که 28 کشور حضور داشت شرکت کردیم و دو نفر از افراد شرکت کننده نیروهای مسلح ایران از یگان ویژه بودند که رتبه پنجم را کسب کردند.

کرمی تاکید کرد: در شرایط عادی یگان ویژه به تقویت سایر پلیس ها می پردازد که یکی از این عرصه ها عملیات مردم یاری است که در مواقع سیل، زلزله، آتش سوزی و در نهایت برقراری نظم و امنیت مراسم اربعین حسینی است که از سه سال گذشته در این زمینه حضور داشته و دو کتاب تالیف کرده ایم.

کرمی گفت: هشت واحد از نیروهای خود را در استان های خوزستان و ایلام به این منظور مستقر می کنیم که در صورت نیاز استان ها، آ مادگی داریم نیروهای بیشتری اعزام کنیم.

به گفته وی نظارت مستقیم در برقراری نظم و امنیت این مراسم به عهده فرمانده انتظامی استان ها است.

فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی در مورد اجرای طرح سالم سازی دریا و نجات غرق شدگان توسط این یگان، گفت: با استقرار چند فروند «جایرپلن» از غرق شدن 250 نفر جلوگیری شد و تیم یگان ویژه موفق شد خانمی را که با هواپیمای شخصی خود در گیلان پرواز می کرد را از سقوط نجات دهند.

فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی گفت: 95 درصد تجهیزات این یگان از طریق وزارت دفاع یا شرکت های سازنده داخلی تولید می شود و کمترین وابستگی به خارج داریم.

کرمی افزود: علاوه براین تجهیزات ما آمادگی رقابت را صنایع دفاعی سایر کشور ها را دارد.

وی واحدهای حرفه ای این یگان را هوانوردی، موتورسواری، ماشین سواری و اسب سواری عنوان کرد و گفت: این واحدها بومی است و امکانات آن در داخل کشور تولید می شود.

فرمانده یگان ویژه ناجا گفت: از فدراسیون فوتبال درخواست داریم تا بحث انتظامات باشگاه ها را خودشان بپذیرند و آمادگی داریم تا از نظر امنیتی در بیرون از باشگاه، هر گونه حرکت ضد امنیتی را کنترل کنیم هر چند که در پنج تا شش سال گذشته چنین موردی نداشته ایم.

کرمی با بین اینکه مسئولیت ما در لیگ های برتر فوتبال و مسابقات بین المللی است، گفت: برقراری نظم و امنیت سایر مسابقات به عهده واحدهای انتظامی است.

وی ادامه داد: واحد مقابله با اغتشاش یگان ویژه حدود سه سالی است که با لباس های مخصوص و کیف های امداد و فرا گرفتن دورهای آموزش تعامل با مردم در ورزشگاه ها حضور داشته و حداقل تنش را در این زمینه داشته ایم.

کد خبر 345398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha