به موازات نزول شاخص بورس، ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس و فرابورس به مرز ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید.

بورس

به گزارش همشهري، با كاهش نرخ تورم و تثبيت قيمت دلار روند نزولي بورس تهران همچنان ادامه دارد، به‌طوري كه در مبادلات ديروز بار ديگر شاخص كل بورس تهران با 420واحد كاهش معادل نيم درصد ديگر كاهش يافت. فعالان بازار اكنون از خود مي‌پرسند كه روند نزولي بازار سهام تا كجا ادامه خواهد داشت. به اعتقاد كارشناسان، روند نزولي بورس با توجه به تك‌رقمي‌شدن تورم و همچنين تثبيت نوسان قيمت دلار در يك محدوده ثابت منطقي به‌نظر مي‌رسد چرا كه اين دو مولفه از مهم‌ترين عناصر رشد شاخص در سيكل‌هاي اقتصادي هستند.

بنياد مكنزي سال‌هاست بازده سرمايه‌گذاري در بورس‌هاي دنيا را از حاصل جمع تورم آن كشور و يك عدد ثابت بين 10تا 30 (كه اين عدد ثابت متناسب با ريسك‌هاي سياسي- اقتصادي ارزيابي مي‌شود) محاسبه مي‌كند. به اين ترتيب با ادامه روند نزولي بورس تهران در مبادلات ديروز، ميانگين زيان سرمايه‌گذاري در بورس از ابتداي سال تاكنون از مرز 4درصد عبور كرد.

  • توجه سرمايه‌گذاران به صندوق‌هاي نوظهور

ظرف 2سال گذشته اتفاق‌هاي جديدي در بازار سرمايه افتاده است. اين رويداد‌ها منجر شده است نقدينگي در داخل بازار سرمايه بماند و كمتر از بازار خارج شود.اين جريان به اين دليل است كه اكنون سرمايه‌گذاران گزينه‌هاي بيشتري براي توزيع ريسك در بازار سرمايه ‌دارند. سرمايه‌گذاران اكنون مي‌توانند به جاي سهام، اوراق بدهي، اوراق مشتقه و ساير ابزار‌هاي مالي را خريداري كنند.

اطلاعات آماري جديد نشان مي‌دهد كه به موازات كاهش شاخص بورس تهران سرمايه‌گذاران توجه بيشتري به صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري به‌ويژه صندوق‌هاي قابل معامله در بورس كرده‌اند. تاكنون نزديك به 950هزار نفر بيش از 84هزار ميليارد تومان از واحد‌هاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري را خريده‌اند اما نكته قابل توجه اين است كه حجم و ارزش معاملات صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله كه به ETF معروف هستند نسبت به ساير صندوق‌ها با رشد بسيار بيشتري مواجه بوده است.

آمار‌ها نشان مي‌دهد كه سرمايه‌گذاران از ابتداي سال تاكنون730ميليارد تومان از يونيت‌هاي صندوق‌هاي قابل معامله در فرابورس و 210ميليارد تومان از صندوق‌هاي قابل معامله در بورس تهران خريده‌اند. اين مقدار دادوستد نسبت به سال قبل 430درصد رشد نشان مي‌دهد.

صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مجموعه‌اي از سهام، اوراق مشاركت و ساير اوراق بهادار هستند كه مردم مي‌توانند بدون داشتن دانش كافي فقط از طريق خريد واحدها (يونيت‌ها) اين صندوق‌ها به‌صورت غيرمستقيم در بورس سرمايه‌گذاري كنند و در منافع ناشي از سود و زيان شركت‌هاي بورس شريك شوند. تنوع موجود در سبد سرمايه‌گذاري صندوق سبب كاهش ريسك آن و مديريت تخصصي اين سبد موجب افزايش جذابيت آن مي‌شود. صندوق سرمايه‌گذاري با استفاده از دانش روز سرمايه‌گذاري تلاش مي‌كند ارزش دارايي‌هاي خود را در گذر زمان افزايش دهد.

اين اطلاعات آماري همچنين نشان مي‌دهد كه بازده دست‌كم 32درصد از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در سهام در يك سال گذشته بيش از 20‌در‌صد بوده است و 19درصد از صندوق‌ها هم بين 15تا 20درصد سود نصيب سهامداران خود كرده‌اند. سرمايه‌گذاران 3صندوق در يك سال گذشته بيشتر از 50درصد سود كرده‌اند و سرمايه‌گذاران 10صندوق نيز توانسته‌اند بين 40تا 50درصد سود كنند. از ميان 163صندوق سرمايه‌گذاري فقط سرمايه‌گذاران 4صندوق در طول يك سال زيان كرده‌اند. به‌طور كلي بازده صندوق‌هاي با درآمد ثابت در يك سال گذشته 22/5درصد، بازده صندوق‌هاي مختلط 6.20 درصد و بازده صندوق‌هاي در سهام 7.17 درصد بوده است.

کد خبر 345306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha