معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران از آغاز به‌کار تابلوی معاملات شرکت‌های کوچک از مهر‌ماه خبر داد.

به گزارش همشهري، نيم قرن پس از آغازبه كار بورس تهران بالاخره قرار است بازاري تاسيس شود كه در آن سهام شركت‌هاي دولتي جايي ندارند و هر آنچه هست متعلق به شركت‌هاي كوچك خانوادگي و خصوصي است. در اين بورس كه تابلوي معاملات آن از مهر‌ماه آغاز به‌كار مي‌كند حتي شركت‌هاي خانوادگي نيز مي‌توانند عضو شوند و از مزيت‌هاي بازار سهام مانند معافيت مالياتي، تأمين مالي به روش‌هاي جديد و يا وثيقه‌گذاري سهام بهره ببرند.

زمزمه‌هاي تاسيس يك تابلوي اختصاصي در فرابورس براي شركت‌هاي كوچك بعد از آن آغاز شد كه خصوصي‌سازي‌ با شكست مواجه شد. دولت استراتژي جديدي را براي خصوصي‌سازي‌ درنظر گرفته است. از سال84 تاكنون سهام شركت‌هايي كه توسط دولت تاسيس شده‌اند به‌صورت غيرمتعارف به شركت‌هاي شبه‌دولتي فروخته شد اما اكنون با تاسيس تابلوي شركت‌هاي كوچك مي‌توان اميدوار بود اين شركت‌ها رفته رفته فعاليت‌شان گسترده‌تر شود.

در عين حال اطلاعات سازمان بورس نشان مي‌دهد دست‌كم 19هزار شركت در ايران حضور دارند كه بخش زيادي از آنها در زمره شركت‌هاي كوچك و متوسط دسته‌بندي مي‌شوند با اين آمار مي‌توان اميدوار بود كه تابلوي شركت‌هاي كوچك به يكي از بزرگ‌ترين و پررونق‌ترين بازارهاي سهام در ايران تبديل شود.

  • آغاز به‌كار تابلوي شركت كوچك

در همين رابطه مهدي علم الهدي معاون پذيرش و ناشران فرابورس از آغاز به‌كار تابلوي شركت‌هاي كوچك از اول پاييز خبر دادو گفت: كميته پذيرش شركت‌هاي كوچك در فرابورس آغاز به‌كار كرده است و اكنون چند شركت نيز در اين بازار پذيرفته شده‌اند، با اين شرايط معاملات اين شركت‌ها از ابتداي پاييز آغاز خواهد شد.

او با بيان اينكه تاكنون 40شركت براي پذيرش در اين بازار درخواست داده‌اند، گفت:تعداد درخواست پذيرش از سوي شركت‌ها فراتر از سطح انتظارات بوده است، بعضي از اين شركت‌ها در شهرك‌هاي صنعتي فعالاند و برخي ديگر بيرون از شهرك‌ها فعاليت مي‌كنند، اما به هر ترتيب بعد از تعيين هيأت پذيرش شركت‌هاي كوچك و متوسط، نخستين جلسه اين هيأت با هدف بررسي تقاضاي 2شركت برگزار شد. او درباره اينكه فرابورس چه شركت‌هايي را كوچك تلقي مي‌كند، گفت: از ديد ما شركت‌هايي كه سرمايه‌شان بين 100ميليون تومان تا 50ميليارد تومان باشد شركت‌هاي كوچك هستند.

از او پرسيديم آيا شركت‌هاي خانوادگي هم مي‌توانند در اين بازار پذيرفته شوند؟ او توضيح داد: بله، اساسا در اين بازار هيچ شركت دولتي و يا بزرگي پذيرفته نمي‌شود اين بازار اختصاصا به بخش خصوصي واقعي اختصاص دارد و در آن شركت‌هاي كوچك و حتي شركت‌هاي خانوادگي پذيرفته مي‌شوند و از مزاياي بازار سهام برخوردار مي‌شوند.

او درپاسخ به اين پرسش كه فرابورس چه انتظاري از شركت‌هاي كوچك درقبال حضور در اين تابلوي معاملات جديد دارد، گفت:چيزي كه فرابورس از اين شركت‌ها مي‌خواهد اين است كه شفاف باشند و اين شفافيت بايد با استفاده از انتخاب يك حسابرس انجام شود.
به گفته او ملاك ديگري نيز كه در پذيرش اين شركت‌ها در بازار شركت‌هاي كوچك نقش دارد، مسئله سودآور بودن يا ارائه طرح توجيهي تأييد شده توسط هيأت‌مديره مبني‌بر وجود چشم‌انداز روشن از سودآوري فعاليت‌هاي شركت است كه كارشناسان هنگام بررسي اطلاعات دريافتي از شركت‌ها اين مسئله را مورد توجه قرار مي‌دهند.

معاون پذيرش و ناشران فرابورس با تأكيد بر جايگاه پررنگ شركت‌هاي كوچك و متوسط در اقتصاد ايران، مسئله تأمين مالي پايدار آنها از درگاه بازار سرمايه را مهم‌ترين دليل تاسيس اين بازار در شرايط تخصيص نيافتن كاراي منابع بانكي به بنگاه‌هاي اقتصادي كوچك مقياس اعلام و تأكيد كرد: با ورود اين شركت‌ها به بازار فرابورس ايران، امكان تأمين مالي و جذب نقدينگي براي آنها به‌خوبي فراهم است و در شرايطي كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد تسهيلات دريافتي اين بنگاه‌ها از سيستم بانكي بعضا صرف توسعه شركت و بهبود ساختارهاي توليدي آنها نمي‌شود اين اطمينان را داريم كه تأمين مالي شركت‌هاي كوچك از طريق بازار سرمايه، موجب تخصيص منابع دريافتي به پروژه‌هاي سودآور شركت و رشد توسعه آنها به كمك انواع روش‌هاي تأمين مالي خواهد شد.

  • نحوه عرضه در بازار سهام شركت‌هاي كوچك

معاون پذيرش فرابورس ايران درباره نحوه عرضه سهام اين شركت‌ها گفت: قرار نيست در اين بازار سهام شركت‌هاي كوچك به‌صورت عمومي و خرد عرضه شود بلكه اين بازار محلي براي دادوستد سهام اين شركت‌ها توسط سهامداران اصلي يا سهامداران نهادي و حقوقي است. از علم الهدي پرسيديم اين بازار چه مزيت‌هاي براي شركت‌هاي كوچك دارد؟ اوتوضيح داد:

همه مزايايي كه براي شركت‌هاي حاضر در بازار اول فرابورس درنظر گرفته مي‌شود براي شركت‌هاي كوچك نيز درنظر گرفته مي‌شود، شركت‌ها در فرابورس مي‌توانند از معافيت‌هاي مالياتي، استفاده از سيستم‌ها و ابزار‌هاي تأمين مالي و ويژگي‌هاي ديگر برخودار شوند. او با تأكيد بر مزاياي بي‌شمار حضور شركت‌ها در بازار سرمايه اعم از تقويت برند، معافيت‌هاي مالياتي، امكان توثيق سهام و مواردي از اين دست،

مهم‌ترين مزيت ورود بنگاه‌هاي اقتصادي با محوريت شركت‌هاي كوچك، متوسط و دانش‌بنيان به بازار سرمايه را امكان جذب منابع مالي ارزان در سريع‌ترين زمان ممكن براي شركت‌ها دانست و ابراز اميدواري كرد: با چرخش پايه‌هاي تأمين مالي به سمت بازار سرمايه و فرهنگسازي هرچه بيشتر روي اين مسئله، شاهد اقبال بيش از پيش بنگاه‌هاي اقتصادي به اين بازار و بهره‌مندي آنها از ظرفيت‌هاي متنوع تأمين مالي در فرابورس ايران باشيم.

کد خبر 345545

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha