جمعه ۱۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

دکتر محمدرضا زائری: مناسبت خجسته ازدواج حضرت امیرمؤمنان(ع) و دختر پیامبر اسلام(ص) گذشته از فرصت برکت‌جویی بهانه‌ای است تا به ابعاد گوناگون این رویداد با سعادت بیندیشم. پیش از این رویداد و پس از آن هرگز این تشابه و همانندی در سطح و جایگاه زن و شوهر سابقه نداشته و لاحقه‌ای نیز نخواهد داشت.

دکتر محمدرضا زائری

داماد، شير خدا و برادر پيامبر(ص) است كه از كودكي در دامن رسول‌الله(ص) رشد يافته و همنفس و همقدم او بوده و عروس، تنها دختر پيامبر(ص) و كوثر بي‌نظير خداوند است كه هرگز دختري در طول تاريخ به پاي منزلت معنوي و قداست او نمي‌رسد. و ازدواج اين دو نور آسماني سرآغاز تحقق جرياني از بركات معنوي انوار قدسي خاندان پيامبر(ص) شده كه تا امروز پهنه هستي را روشن ساخته‌اند و به تعبير سعيد عقل شاعر بزرگ و انديشمند برجسته مسيحي لبناني بقاع متبركه و آستانه امامزادگان در هر گوشه‌اي از جهان پناهگاه مردمان شده است.

اين اندازه بركات يك ازدواج كه خداوند از آن به تعبير كوثر و خير فراوان ياد مي‌كند نيز هرگز نظير و مانندي نداشته و نخواهد داشت. مراحل گوناگون اين ازدواج نيز از خواستگاري و مراسم جشن و سرور و شركت زنان يهودي مدينه در مجلس عروسي و حضور فرشتگان الهي و نوع جهيزيه تا هديه حضرت زهرا(س) در شادي عروسي‌اش به زن فقير آن هم لباس شب عروسي همه نكته‌هايي نغز و خصوصياتي شگفت براي تأمل و انديشيدن دارد.

تأكيد رسول خدا(ص) بر اصل سنت ازدواج و شام دادن و برپايي جشن و سرور خود نوعي نهادسازي براي آيندگان است و گرچه امروز شايد چندان عجيب و غريب نباشد اما اين اهتمام در آن روزگار غربت خانواده و مظلوميت دختران قابل توجه و تدبر است. شايد براي ما تأسي به سيره و شيوه خاندان پيامبر(ص) در همه ابعاد مراسم ازدواج مقدور نباشد ولي به تعبير حضرت اميرمؤمنان(ع) مي‌توانيم اندكي خود را به راه و منش آنان شباهت دهيم كه فرمود: «و انتم لا تقدرون علي ذلك و لكن أعينوني بورع و اجتهاد» حداقل كاري كه مي‌توانيم در خوشي‌ها و جشن‌هايمان انجام دهيم اين است كه وقتي شاد هستيم به ياد دل‌هاي غمگين باشيم و هنگامي كه سفره‌اي پر رونق داريم، سهمي براي سفره خالي فقرا بگذاريم.

كمترين كاري كه از ما برمي‌آيد اين است كه اسراف نكنيم و باقيمانده شام عروسي را در سطل آشغال نريزيم و وقتي سفره خانه‌اي گرما ندارد ما شمعي در سفره چشم‌هاي منتظر روشن كنيم. مؤسسات خيريه و مراكزي خدماتي هستند كه نيازمندان را شناسايي مي‌كنند و غذاهاي اضافه را از مهماني‌ها و جشن‌ها به شكلي آبرومند و مناسب به نيازمندان مي‌رسانند. اگر دختر پيامبر(ص) خورشيدگونه لباس عروسي‌اش را در شب ازدواج به زني فقير مي‌بخشد و به انفاق خود آسمان انسان‌دوستي را روشن مي‌سازد، روا نيست دوستداران و پيروان او از روشن كردن شمعي در تاريكي‌ها دريغ كنند.

کد خبر 345201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha