دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

معاون وزیر نیرو در امور برق گفت: طبق پیش بینی‌های انجام شده نیروگاه -های کشور به استثنای نیروگاههایی که به لحاظ ایمنی شبکه سراسری لازم است در اختیار دولت بمانند، بقیه بتدریج به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.

دکتر "محمد احمدیان" روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اعلام این مطلب افزود: انتظار می‌رود چهار تا پنج نیروگاه حرارتی امسال به شرکت تبدیل شوند و طبق شرایط بورس ، سهام انها عرضه شود.

وی درباره قیمت فروش نیروگاههای برق گفت : این قیمت تاحد زیادی به قیمت خرید برق آنها وابسته است، به طوری که اگر قیمت عرضه برق آنها پایین باشد مستری با قیمت پایین نیروگاه را خریداری می‌کند.

به گفته وی، هنوز تکلیف نیروگاههای برق آبی در سیاستگذاریها مشخص نشده است.

مدیرعامل توانیر با اشاره به اینکه احداث نیروگاه امری زمان‌بر و سرمایه - بر است و به فناوری بالایی نیاز دارد، گفت: ‪ ۲۲‬پروژه ساخت نیروگاه با بخش خصوصی داخلی وشش پروژه با سرمایه‌گذاران خارجی در دست مذاکره و پیگیری است.

وی نیروگاههای رودشور و عسلویه در جنوب کشور را از جمله این نیروگاهها برشمرد و افزود: ساخت نیروگاه در کشور از سوی سرمایه‌گذاران با استقبال خوبی مواجه شده است.

احمدیان نگرانی سرمایه‌گذاران درباره قیمت فروش برق تولیدی را یکی از مهمترین نگرانیهای آنها دانست و گفت: قراردادهای بلند مدت برای خرید برق بعضی از این نیروگاهها تهیه شده است تا بدین ترتیب این سرمایه‌گذاران بتوانند برق تولیدی خود را در بازار برق به فروش برسانند.

وی در ادامه افزود: تامین سوخت و تجهیز منابع ارزی - ریالی از دیگر نگرانیهای موجود برای سرمایه‌گذاران این بخش است. زیرا تا کنون در کشور تجربه‌ای برای این حجم سرمایه‌گذاری وجود نداشته است.

به گفته وی ، بیش از ‪ ۱۴‬هزار مگاوات پروژه‌های نیروگاهی در دست مذاکره با سرمایه‌گذاران داخلی است.

معاون وزیر نیرو افزود: با توجه به نوع نیروگاه و اینکه تامین مالی به چه صورت انجام می‌شود ، به ازای هر کیلووات ساعت ظرفیت نصب شده، حدود سه میلیون ریال( برای یک مگاوات حدود سه میلیارد ریال ) ، برای یک نیروگاه ‪ ۱۰۰۰‬مگاواتی حدود سه تریلیون ریال سرمایه‌گذاری لازم است.

معاون وزیر نیرو در امور برق تاکید کرد، هیات تنظیم بازار برق به منظور تضمین سوددهی و روابط سالم و رقابتی میان خریداران و فروشندگان و تعیین سهم هر سرمایه‌گذار در تولید برق از سوی وزارت نیرو تاسیس شده است تا بدین ترتیب انحصار در تولید برق در بخش خصوصی نیز رخ ندهد.

به گفته وی ، علاوه بر نیروگاه زرگان و جنوب اصفهان،در سال جاری شش واحد ‪ ۱۵۹‬مگاواتی توسط سرمایه‌گذاری خارجی و نیروگاههای رودشور و طوس با ‪۹۵۰‬ مگاوات و عسلویه با ‪ ۹۵۰‬مگاوات توسط بخش خصوصی اجرایی می‌شود.

احمدیان تاکید کرد، به استثنای مواردی که تامین برق کشور به‌دلیل نیاز یک منطقه خاص اقتضا می‌کرد، طبق مصوبات قبلی ساخت هیچ نیروگاه‌جدیدی با سرمایه دولتی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد، بر خلاف تصور برخی ورود بخش غیردولتی به‌بخش تولید و توزیع برق ، حل‌کننده همه مشکلات ناشی از کمبود منابع برای تولید نخواهد بود ، بلکه باید به مدیریت مصرف توجه کرد.

مدیر عامل توانیر تاکید کرد، مدیریت مصرف به مفهوم کمتر مصرف کردن و یا لطمه‌زدن به کیفیت زندگی نیست،بلکه با صرفه‌جویی در ساعتهای اوج مصرف می‌توان همپایه بخش تولید در رفع کمبود منابع، نقش داشت.

وی سپس افزود: توجه به معماری ساختمانها برای کاهش هدر دادن انرژی، عدم استفاده از لوازم پر مصرف خانگی و جایگزین کردن لوازم برقی استاندارد پربازده از جمله مصداقهایی است که در مدیریت مصرف مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گفته احمدیان ، از ‪ ۵۰‬نمونه کولر گازی که در آزمایشگاه ملی " سابا" (سازمان بهینه‌سازی انرژی)مورد بررسی قرارگرفته، ‪ ۳۵‬مورد حداقل استاندارد لازم را نیز نداشته‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد،اگر به میزان انرژی که لوازم برقی درطول عمرشان مصرف می‌کنند، توجه شود می‌توان به میزان گسترده‌ای مصرف بی‌رویه را کاهش داد.

معاون وزیر نیرو تاکید کرد، همیشه علت خاموشیها کمبود تولید نیست، بلکه وقوع حوادث پیش بینی نشده نظیر آنچه در شبکه توزیع و اتصالات اتفاق می‌افتد ، نیز خاموشی به دنبال دارد.

وی در پایان افزود: خاموشیهایی که از قبل برنامه آنها اعلام می‌شود ناشی از کمبود تولید است و در بقیه موارد ممکن است شبکه در وضعیت مطلوبی باشد، اما حوادث و اتفاقهای پیش بینی نشده به خاموشی منجر شود که در همه کشورها معمول است.

کد خبر 3448

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز