محمد باریکانی: ماجرای حفر ۴حلقه چاه در حریم درجه یک تخت‌جمشید و پاسارگاد به مجلس کشیده شد و در تازه‌ترین اقدام کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به سازمان میراث‌فرهنگی خواست نسبت به توقف روند حفرچاه در حرایم تخت‌جمشید و حفاظت از آثار تاریخی استان فارس اقدام کند.

تخت جمشید

روزنامه همشهري 2هفته پيش در گزارشي با عنوان «چاه‌هاي غيرمجاز تخت جمشيد و پاسارگاد را مي‌بلعند» به موضوع حفر 4حلقه چاه در حريم دومحوطه ثبت جهاني شده تخت جمشيد و پاسارگاد پرداخت و پيگير توقف حفر چاه‌ها در اطراف اين دو اثر باستاني به‌دليل ايجاد فروچاله در اطراف اين دو اثر و احتمال ترك برداشتن آثار تاريخي به‌دليل نشست زمين شد. اكنون سخنگوي كميسيون اصل90 مجلس به همشهري اعلام كرده است كه در نامه هفته گذشته اين كميسيون به سازمان ميراث فرهنگي خواسته است تا موضوع توقف حفر چاه در اطراف تخت‌جمشيد را پيگيري كند.

بهرام پارسايي البته به همشهري گفته است كه سازمان ميراث فرهنگي هنوز پاسخي به نامه كميسيون اصل90 مجلس نداده و هرگونه پاسخ به اين نامه را به بررسي اداره ميراث فرهنگي استان فارس موكول كرده است.

به گفته پارسايي نمايندگان مجلس از موضوع حفر 4حلقه چاه در حريم درجه يك و دو تخت جمشيد و پاسارگاد بي‌خبر بودند و مسئولان استان فارس نيز هيچ اطلاعي به آنها نداده بودند تا اينكه اين خبر را در شبكه‌هاي مجازي ديدند و پس از آن بود كه 4نماينده شيراز در مجلس فعال شدند تا پيگير موضوع توقف حفر چاه در اطراف تخت‌جمشيد شوند.

  • تلاش براي سرقت نقش‌برجسته

پارسايي درخصوص موضوع نامه كميسيون اصل90 مجلس و نمايندگان استان فارس به سازمان ميراث فرهنگي گفت: اين نامه با موضوع توقف حفر چاه در حريم‌هاي تخت‌جمشيد و ضعف حفاظت از آثار تاريخي استان فارس هفته گذشته به سازمان ميراث فرهنگي ارسال شده است. اين نماينده شيراز در مجلس با اشاره به حجم بالاي آثار تاريخي موجود در استان فارس گفت: شيوه نگهداري و مراقبت از اين آثار در قبال عوامل فرسايشي طبيعي و حتي حفاظت از آنها در برابر سارقان آثار تاريخي مناسب نيست. او گفت: در منطقه برم دلك كه تنها نقش‌برجسته زن ايراني است سارقان دو سوي سر اين نقش‌برجسته را با سنگ فرز در كوه برش داده‌اند تا اين نقش‌برجسته را سرقت كنند، بديهي است اين اتفاقات زيبنده كشور نيست.

  • حفر چاه توجيه‌پذير نيست

بهرام پارسايي از نمايندگان شيراز كه مدتي رياست كميسيون گردشگري مجلس را برعهده داشت و اكنون سخنگوي كميسيون اصل‌90 است، به همشهري گفت: همين كه خبر حفر چاه در اطراف تخت جمشيد را در فضاي مجازي ديدم با رئيس سازمان آب استان فارس تماس گرفتم و آنها گفتند با مجوز سازمان ميراث فرهنگي در حال حفر چاه در اطراف تخت‌جمشيد هستند. وي گفت: از سازمان آب خواستم كپي مجوز را براي مجلس ارسال كند و متوجه شديم در شوراي تأمين شهرستان مرودشت با حضور مسئول ميراث فرهنگي اين شهرستان مجوز حفر چاه در حريم درجه يك تخت‌جمشيد براي تأمين آب شرب يكي از روستاها صادر شده است. پارسايي افزود: حق مردم روستاست كه از آب شرب بهداشتي برخوردار باشند اما هيچ دليلي نمي‌تواند توجيه‌پذير باشد كه در حريم درجه يك تخت جمشيد اين اقدام انجام شود. وي گفت: از مجلس با معاون شوراي تأمين استان فارس تماس گرفته و اعلام شد كه موافقت با حفر چاه در حريم تخت جمشيد غيرقانوني است و ايشان هم اعلام كرد كه حفرچاه در حريم تخت‌جمشيد متوقف مي‌شود.

کد خبر 344697

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha