یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

روز شنبه نیروهای طالبان پس از ۵روز محاصره شهر جانی‌خیل در ولایت پکتیا در شرق افغانستان، شبانه به پایگاه‌های ارتش و پلیس این شهر حمله کردند و پس از درگیری با نیروهای دولتی موفق شدند شهر را تصرف کنند.

نقشه

ديروز دولت افغانستان اعلام كرد با تقويت نيروهايش در منطقه موفق شده بار ديگر شهر را از كنترل طالبان خارج كند. اين وضعيتي است كه افغانستان طي ماه‌هاي اخير دائما شاهد آن بوده است. كنترل مناطقي از جنوب، شرق و شمال افغانستان، دائما بين نيروهاي دولتي و طالبان دست به‌دست شده است.

هر سال با گرم شدن هوا، رفته رفته بر دامنه حمله‌هاي نيروهاي طالبان عليه مواضع دولتي نيز افزوده مي‌شود. اين روزها افغانستان حملات تابستانه طالبان را تجربه مي‌كند اما امسال، اين حمله‌ها هم مناطق وسيع‌تري را در بر گرفته و هم شديدتر از قبل بوده است. در بسياري از حمله‌ها هم، هدف اصلي مردم بوده‌اند.

اوايل پاييز سال گذشته، چند‌ماه پس از خروج نيروهاي بين‌المللي از افغانستان و در سايه ناتواني نيروهاي دولتي براي كنترل امنيت، نيروهاي طالبان موفق شدند با حمله به شهر كليدي قندوز در شمال كشور، آن را تصرف كنند. اين براي نخستين بار پس از گذشت 14سال از سقوط حكومت طالبان بود كه اين گروه موفق مي‌شد كنترل يك شهر مهم را به‌طور كامل در دست بگيرد. اگرچه اين شرايط تنها 4روز ادامه پيدا كرد و ارتش افغانستان موفق شد بار ديگر اين شهر را آزاد كند، اما اين اتفاق زنگ خطر بزرگي براي دولت مركزي افغانستان بود.

از سال گذشته حملات طالبان در نقاط مختلف ادامه داشته و اين گروه موفق شده مناطقي را هم به تصرف خود درآورد. برآوردهاي نيروهاي آمريكايي مستقر در خاك افغانستان نشان مي‌دهد طالبان موفق شده حدود 35درصد از خاك اين كشور را تحت‌كنترل خود درآورد. اين شرايط در كنار اعلام موجوديت گروه تروريستي داعش در افغانستان، باعث شد آمريكا روند خروج نيروهايش را متوقف كند. قرار بود تا پايان سال‌جاري ميلادي، تنها هزار نفر از نيروهاي آمريكايي در افغانستان باقي بمانند اما باراك اوباما اوايل‌ماه قبل دستور داد حدود 8هزار و 400نيروي ارتش آمريكا در افغانستان باقي بمانند تا شايد بتوانند روند ناكامي‌هاي امنيتي دولت اين كشور را متوقف كنند.

  • توافق شوم داعش و طالبان

جنگ ناتمام افغانستان از حدود 2سال پيش، مهمان ناخوانده‌اي داشت كه صحنه بازي را به كلي دگرگون كرد؛ گروه داعش، در مناطق شرقي افغانستان در ولايت ننگرهار، اعلام موجوديت كرد. حمله تروريستي‌ماه گذشته اين گروه عليه شيعيان هزاره در قلب كابل با 80كشته و بيش از 230زخمي، بزرگ‌ترين عمليات تروريستي در دو دهه گذشته در افغانستان نام گرفت.

اين نخستين عمليات داعش در كابل و در واقع قدرت‌نمايي اين گروه تروريستي هم بود. ورود نيروهاي داعش به افغانستان با درگيري‌هاي شديد ميان آنها و طالبان همراه بود اما‌ ماه گذشته مارك تونر، معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريكا خبر داد نيروهاي امنيتي اين كشور اطلاعاتي به‌دست آورده‌اند كه از شكل‌گيري توافقي ميان اين دو گروه حكايت دارد. بر اين اساس، داعش و طالبان توافق كرده‌اند درگيري با يكديگر را كنار گذاشته و روي مبارزه با دولت مركزي افغانستان متمركز شوند. به‌رغم اعلام حمايت دوباره ناتو از دولت افغانستان در مقابله با داعش و طالبان، اما شرايط واقعي اين روزهاي افغانستان، حكايت از بحراني‌تر شدن اوضاع دارد.

کد خبر 344681

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha