مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاوشگر جونوی ناسا که در ماه جولای در مدار سیاره مشتری قرار گرفت، اولین پرواز نزدیک خود از سطح سیاره مشتری را با موفقیت به پایان رساند.

جونو

براساس گزارش BBC، مركز كنترل زمين روز شنبه 27 آگوست 2016 به جونو دستور داد تا از ارتفاع 4200 كيلومتري از بالاي ابرهاي گازي سياره مشتري عبور كند. تاكنون هيچ فضاپيما و هيچ سازه‌اي از چنين فاصله نزديكي از سياره مشتري عبور نكرده‌است.

جونو براي عبور از چنين فاصله‌اي از كنار مشتري تمامي تجهيزات و دوربين‌هاي خود را در حالت روشن قرار داده‌بود. ناسا انتظار دارد طي روزهاي آينده تصاويري از جونو دريافت و منتشر كند كه با كيفيت‌ترين تصاويري خواهند بود كه تاكنون از ابرهاي مشتري ثبت شده‌اند.

زمان نزديك‌ترين پرواز از كنار مشتري 12:51 به وقت گرينويچ بوده‌است. در آن ساعت، سرعت جونو نسبت به سياره مشتري 208 هزار كيلومتر بر ساعت بوده‌است و از سمت شمال سياره به سمت جنوب حركت كرده‌است.

جونو در تاريخ پنجم جولاي 2016 پس از سفري پنج ساله و 2.8 ميليارد كيلومتري از زمين، در ميدان گرانشي مشتري قفل شد و با استفاده از نيروي كنترل شده رانش موتور خود توانست در مدار بيضوي بزرگ سياره قرار گيرد.

به گفته اسكات بولتون از اعضاي پروژه جونو، اين اولين‌باري است كه فرصت آن فراهم شده‌است تا نگاهي دقيق به پادشاه سامانه خورشيدي بياندازيم تا فعاليت‌ها و عملكرد آن را بهتر بشناسيم.

هدف جونو يافتن توضيحاتي براي منشا و تكامل سياره‌هاي بزرگ سامانه خورشيدي است تا بتواند اسرار آن را كشف كند. تجهيزات حسگر از راه دور اين فضاپيما لايه‌هاي مختلف اتمسفر اين سياره را مورد مطالعه قرار خواهند داد و دما،‌حركت و ديگر ويژگي‌هاي آن را بررسي خواهند‌كرد.

کد خبر 344591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha