مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی هابل برای اولین‌بار توانسته‌است تصویری از اعماق سحابی خرچنگ به ثبت برساند، منطقه‌ای که در واقع چشم توفان کیهانی عظیمی است.

سحابی خرچنگ

براساس گزارش نشنال جئوگرافيك، درحدود هزار سال پيش ستاره‌اي جديد ناگهان در صورت فلكي گاو آشكار شد و شدت درخشش اين ستاره به اندازه‌اي بالا بود كه حتر در نور روز نيز قابل مشاهده بود.

سحابی خرچنگ

امروزه اخترشناسان مي‌دانند كه آن ستاره دراصل يك ابرنواختر يا انفجار ستاره‌اي بوده‌است،‌انفجار ستاره‌اي در فاصله 6500 سال نوري. اگرچه اين نقطه درخشان چند سال پس از ظهورش از آسمان زمين ناپديد شد،‌اما بقاياي آن يكي از خيره‌كننده‌ترين اجرام كيهاني را در كهكشان راه شيري ايجاد كرد كه با نام سحابي خرچنگ شناخته مي‌شود.

ابرهاي درحال انبساط متشكل از گازهاي پرانرژي در اين سحابي به تابلوي نقاشي شباهت دارد كه تاروپود آن از رشته‌هاي رنگي درخشان در هم بافته شده است،‌ و اكنون تلسكوپ هابل براي اولين‌بار نگاهي به قلب اين توفان كيهاني انداخته‌است.

اين تصوير خارق‌العاده كه تركيبي از سه تصوير با وضوح بالا است، هسته درچرخش ستاره‌اي را نشان مي‌دهد كه مدت‌ها پيش مرده‌است. اين هسته جرمي غيرعادي به نام ستاره نوتروني است كه تماما از جنس ذرات زيراتمي است كه جرمي برابر جرم خورشيد دارد اما تمامي اين جرم در فضايي برابر 32 كيلومتر متراكم شده‌است.

ستاره نوتروني سحابي خرچنگ با سرعت 30 بار در ثانيه در چرخش است و مواد و گازهايي كه در اطرافش وجود دارند را مي‌بلعد. چرخش سريع مواد اطراف اين ستاره با مي‌توان به واسطه رنگ‌هاي رنگين‌كماني درون تصوير مشاهده كرد.

ميدان مغناطيسي قدرتمندي كه ستاره نوتروني را احاطه كرده‌است نيز به واسطه هاله آبي‌رنگي كه از گازهاي پرانرژي تشكيل شده،‌ قابل مشاهده است.

کد خبر 339356

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha