مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا موفق شد کاوشگر جونو را پس از پیمودن مسافتی بیش از ۶۰۰ میلیون کیلومتر، صبح روز سه شنبه با موفقیت وارد مدار سیارۀ مشتری سازد.

مشتری

براساس گزارش BBC، این کاوشگر كه پتج سال پيش زمين را ترك كرده‌است براي اينكه بتواند سرعت خود را كاهش داده و در دام ميدان گرانشي اين سياره بيافتد، بايد موتورهايش را روشن مي‌كرد. در نهايت مجموعه‌اي از داده‌ها كه از سوي كاوشگر به زمين ارسال شدند خبر از آن دادند كه مانور كاهش سرعت  قرارگيري در نقطه تعيين شده از مدار موفقيت‌آميز بوده‌است.

مشتری

اكنون كه جونو در مدار سياره مشتري قرار گرفته‌است،‌طبق برنامه تعيين شده بايد براي 30 ماه 37 بار این سیاره را دور بزند تا درك بهتري از اعماق سياره به دست آورد. دانشمندان ناسا براين باورند ساختار شيميايي بخش‌هاي دروني سياره نشانه‌هايي از چگونگي شكل‌گيري آن را درحدود 4/5 ميليارد سال پيش در خود پنهان كرده‌است.

کاوشگر بدون سرنشین جونو اطلاعاتی از قبیل شدت نیروی جاذبه، شرایط جوی و میدان مغناطیسی اين سياره را در طول مدت حضورش در مشتري ثبت كرده و به زمین ارسال خواهد کرد. ناسا می گوید هدف از این برنامه کسب اطلاعاتی در مورد چگونگی تشکیل منظومۀ شمسی و عناصر سازندۀ سیارۀ مشتری است.

کاوشگر جونو در طول اجراي ماموريتش انرژی مورد نياز برای حركت در مدار مشتری را از نور خورشید به دست خواهد آورد. این کاوشگر به سه باله9 متري مجهز است که سطح آنها با بیش از 19 هزار سلول خورشیدی پوشانده شده‌اند.

موتورهاي جونو باري ديگر در اواسط ماه اكتبر روشن خواهند شد تا فاصله آن تا مشتري كاهش يابد تاحدي كه 14 روزه بتواند يكبار در مدار سياره بچرخد، از آن زمان است كه مطالعات علمي جونو آغاز خواهد شد. درحال حاضر هربار گردش كامل جونو به دور سياره 53 روز به طول مي‌انجامد.

حقايقي درباره سياره مشتري يا ژوپيتر:

  • مشتري 11 برابر بزرگتر و 300 برابر سنگين‌تر از زمين است.
  • مشتري هر 12 سال زميني يك دور گرد خورشيد مي‌گردد،‌هر روز مشتري 10 ساعت است.
  • تركيبات سازنده اين سياره شبيه به ستاره‌ها است و بيشتر از هيدروژن و هليوم ساخته شده‌است.
  • هيدروژن تحت فشار به مايعي رساناي برق تبديل مي‌شود.
  • ظاهرا منبع ميدان مغناطيسي مشتري از هيدروژن فلزي است.
  • بيشتر ابرهاي گازي مشتري از آمونياك و سولفيد هيدروژن ساخته شده‌اند.
  • نوارهاي مشتري توسط بادهاي قدرتمند شرق به غرب ايجاد شده‌اند.
  • نقطه قرمز بزرگ روي مشتري گردبادي است كه وسعتي دو برابر وسعت زمين دارد.
کد خبر 339143

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha