رضا کربلایی: برآوردهای آماری نشان می‌دهد که میانگین تولید سالانه مسکن در ۱۰ سال اخیر به کمتر از ۶۰۰ هزار واحد رسیده درحالی‌که برنامه دولت و وزارت راه و شهرسازی تولید حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بوده است. این موضوع نشان از عقب‌ماندگی ۵۰ درصدی در ساخت مسکن دارد.

مسکن

البته آمار توليد مسكن در 2سال 92 و 93 به‌دليل ركود در اقتصاد ايران افت بيشتري را تجربه كرده و متوسط مسكن ساخته شده در اين‌سال‌ها بين 350تا 400هزار واحد تخمين زده مي‌شود.به گزارش همشهري، افت شديد ساخت مسكن و ركود 4سال اخير براساس ميزان پروانه‌هاي ساختمان، بسياري از صنايع مرتبط با صنعت ساختمان را زمينگير كرده و تقاضا براي خانه‌دار شدن را هم به عقب انداخته است.

بيت‌الله ستاريان، كارشناس اقتصاد مسكن مي‌گويد: براي تأمين نياز مسكن بايد سالانه 1.3ميليون واحد مسكوني در كشور ساخته شود ميانگين توليد مسكن در 10سال اخير كمتر از 600هزار واحد برآورد مي‌شود كه نتيجه اين كسري توليد مسكن را در حاشيه‌نشيني يا همان اسكان غيررسمي مي‌توان مشاهده كرد، به‌نحوي كه شاهد رشد 6درصدي حاشيه‌نشيني در كشور هستيم.

اين تحليلگر ارشد اقتصاد مسكن با بيان اينكه هم‌اكنون با كسري نزديك به 5ميليون واحد مسكوني مواجه هستيم، مي‌افزايد: يكي از محورهاي مهم براي خروج مسكن از ركود به تأمين مالي مورد نياز براي ساخت مسكن برمي‌گردد و نبايد تأمين مالي محدود به منابع بانكي شود بلكه بايد ديگر ابزارهاي مالي ازجمله بورس، صكوك، بازار رهن، فاينانس و سرمايه‌گذاري خارجي هم به‌كار گرفته شود تا سبد تأمين مالي صنعت مسكن و ساختمان متنوع شود.

اين موضوع در طرح جامع مسكن ديده نشده به‌نحوي كه به‌نظر مي‌رسد ابعاد ساخت يك ميليون مسكن در سال براي برنامه‌ريزان طرح جامع مسكن مفهوم نبوده كه چه ميزان به سرمايه‌گذاري و از كدام محل و با استفاده از چه ابزارهايي نياز دارد؟ اين كارشناس اقتصاد مسكن با اشاره به ضعف زيرساخت‌هاي لازم براي توليد مسكن در كشور مي‌گويد:

واقعيت اين است كه در همه بخش‌هاي توليد مسكن از ماشين‌آلات گرفته تا مصالح نوين و تكنولوژي روز با چالش و ضعف مواجه هستيم تا بتوانيم به هدفگذاري توليد سالانه دست‌كم يك ميليون مسكن برسيم. ستاريان با اشاره به موانع قانوني بر سر راه توليد مسكن در كشور مي‌افزايد: وجود قوانين و مقررات مزاحم به‌عنوان موانع نرم‌افزاري راه را براي افزايش سرمايه‌گذاري بخش خصوصي داخلي و همچنين سرمايه‌گذاري خارجي در ايجاد شهرك‌هاي مدرن مسكوني مسدود كرده و مشاركت مردمي را كاهش داده است.

وي با اشاره به تأثير منفي ركود اقتصادي بر بخش توليد مسكن مي‌گويد: آمارها نشان مي‌دهد در سال‌هاي 92و 93به‌ترتيب 50درصد توليد مسكن در كشور افت كرده و ميزان توليد مسكن به سختي به 400هزار واحد در سال 94رسيده كه اين آمارها فاجعه است و كشور با كسري سنگين در ساخت مسكن در آينده مواجه مي‌شود.

  • 12سال زمان نياز داريم

رئيس اتحاديه مشاوران املاك با تأكيد بر اينكه توليد مسكن در كشور به زير ۳۰۰ هزار واحد مسكوني رسيده و از برنامه توليد سالانه يك ميليون واحد مسكوني در طرح جامع بسيار عقب است، گفت: با اين روند توليد ۱۲ سال طول مي‌كشد كه بين عرضه و تقاضا توازن ايجاد ‌شود. به گزارش فارس، حسام عقبايي در پاسخ به اين سؤال كه وضعيت توليد مسكن در مقابل تقاضا چگونه است، آيا وجود واحدهاي خالي از سكنه به‌معناي پيشي گرفتن توليد از تقاضاست؟ گفت: اينكه گفته مي‌شود توليد مسكن از تقاضا پيشي گرفته به هيچ وجه صحت ندارد.

کد خبر 344551

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha