مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

حامد فوقانی: ‌معلوم است که برای خانه خرید کرده. ‌با چند کیسه پلاستیکی میوه و سبزی وارد مجتمع می‌شود. خانم خانه‌دار به محض اینکه چشمش به مدیرعامل تعاونی مسکن می‌افتد جلو می‌آید و تقاضا می‌کند جلسه‌ای ترتیب دهند تا موضوع تهیه دوربین‌های مداربسته برای پارکینگ را مطرح کنند.

مسکن

مديرعامل تعاوني هم در عين حال كه مي‌گويد تمام كارها را براساس برنامه انجام داده‌اند اما قول مي‌دهد كه خريد و نصب دوربين را هم دنبال كنند.شقايق نام مجتمع مسكوني واقع در منطقه 18تهران است؛ مجتمعي كه با پيگيري‌هاي يكي از 114تعاوني مسكن كاركنان شهرداري ساخته شده و از طريق آن 312خانواده خانه‌دار شده‌اند.

آقاي رحيمي از كساني است كه با گرفتن تسهيلات از اين تعاوني زيرمجموعه شهرداري توانسته خانه‌اي براي خود و خانواده‌اش مهيا كند و 23سال سابقه كار در بخش‌هاي خدماتي مجموعه شهرداري دارد. اينطور كه مي‌گويد پيش از آنكه در شهر تهران خانه‌دار شود، هر روز ساعت 4.5  صبح از اكبرآباد ساوه - محل سكونت قبلي‌اش- حركت مي‌كرده تا به محل كار برسد.

رحيمي حالا از اينكه ديگر روزانه نزديك به 7ساعت ‌در مسير رفت و برگشت بين خانه و محل كار نيست احساس رضايت مي‌كند؛ «دور بودن محل كار و سكونتم در اكبرآباد روزبه‌روز من را نسبت به ادامه كارم دلسرد مي‌كرد تا اينكه پيشنهاد عضويت در تعاوني را شنيدم و آخرسر صاحبخانه شدم. من 3فرزند دانشجو هم دارم و واقعا اگر تسهيلات خريد خانه از اين تعاوني مسكن شهرداري به من تعلق نمي‌گرفت با اين هزينه‌هاي زندگي، هيچگاه نمي‌توانستم خانه‌دار شوم.»

مسعود داسكار، مديرعامل تعاوني مسكن كاركنان اداره‌كل منابع انساني شهرداري تهران است. او درباره نحوه واگذاري خانه‌هاي مجتمع مسكوني منطقه 18مي‌گويد؛ «از سال 87ثبت‌نام عضويت در تعاوني شروع شد و آن زمان نفري 600هزار تومان از هر متقاضي دريافت مي‌شد.

سال 90گودبرداري زميني را آغاز كرديم كه قيمت هر مترمربعش به نرخ آن هنگام تفاوت چنداني با قيمت آزاد نداشت. سال 92هم واحدها تحويل متقاضيان شد.» پايان‌كار خانه‌هاي مجتمعي كه داسكار از آن صحبت كرد، مراحل پاياني خودش را مي‌گذراند و بدين‌ترتيب صاحبخانه‌ها چندي ديگر سند را نيز دريافت مي‌كنند. اينطور كه خانمي از كاركنان اداره منابع انساني نيز مي‌گويد خانه‌ها براي هر متقاضي متري 990هزار تومان تمام‌شده است.

او خودش را يكي از خوش‌شانس‌ترين‌ كارمنداني مي‌داند كه توانسته اينگونه مادرش را در دوران پيري زير ‌سقف خانه خودشان ببرد؛ «واقعا خدا كمك كرد كه صاحب واحدي 73متري با يك‌پيش پرداخت و قسط ماهانه 340هزار تومان شديم.» البته گويا برخي از خريداران مجتمع شقايق، واحدهاي خود را واگذار كرده‌اند. اين موضوع را داسكار نيز تأييد مي‌كند. وي همچنين تأكيد مي‌كند ساكنان در تعامل با يكديگر، توجه بيشتري به حفظ و نگهداري مجتمع نشان دهند چراكه خريد خانه براي خيلي از كارمندان و كارگران با اوضاع فعلي بسيار سخت است.

آقاي حق‌به‌دست نيز يكي از كاركنان حوزه خدمات شهرداري تهران است كه توانسته از طريق تسهيلات تعاوني صاحبخانه شود. او به اين اشاره مي‌كند كه هنوز به تعاوني مربوطه بدهكار است و مي‌گويد: «دستم واقعا خالي بود و با من كارگر خيلي راه آمدند؛ چك داده‌ام و ممنونم كه قبول كرده‌اند. حالا يك‌خانه 63متري در شهر تهران دارم كه ديگر نياز نيست هر روز از مامازن به تهران بيايم و برگردم.» م.ن خانم ديگري است كه يكي از كارمندان ستادي شهرداري تهران است.

او درباره نحوه خانه‌دار شدنش مي‌گويد: «اين همه دستگاه‌هاي ديگر به مديران و كارمندانشان وام و تسهيلات خانه مي‌دهند و هيچ‌كس هم صدايش درنمي‌آيد، آن وقت چرا شهرداري تهران را كه طبق قانون، باعث شده قشر زحمتكشي خانه‌دار شوند زيرسؤال مي‌برند؟ اگر شهرداري براي كارگراني كه خانه‌دار شدن برايشان يك‌آرزو بود هيچ كاري نمي‌كرد، بازهم اين عده نمي‌آمدند بگويند كه شهرداري به كارمندانش اهميت نمي‌دهد؟!»

  • خانه‌هايي كه به‌زودي كليد مي‌خورند

طي10سال گذشته ۲۷۶۳۷ نفر در قالب تعاوني‌هاي مسكن شهرداري تهران ساماندهي ‌شده‌اند. از اين طريق نيز ۱۴۳۳۹ نفر تاكنون صاحبخانه شده‌اند كه همگي كارمندان شهرداري اعم از رسمي و قراردادي هستند. خانه بقيه متقاضيان نيز يا در شرف تحويل است يا چند وقتي مي‌شود كه كلنگ‌اش به زمين خورده.

مثل پروژه‌اي در منطقه 22تهران با نام مديران؛ پروژ‌ه‌اي در محله كوهك كه 147واحد دارد. اين مجتمع مسكوني 19طبقه در مرحله نازك‌كاري قرار دارد و اينگونه كه عنوان مي‌شود تا 4ماه ديگر كار ساخت آن به پايان رسيده و تعدادي از كارمندان شهرداري در آن‌ ساكن خواهند شد. خانم رستمي، يكي از مهندسان اجرايي پروژه است.

او بخش‌هاي مختلف اجراي پروژه‌ را شرح داده و مي‌گويد كه فهرست تمام هزينه‌كردها مشخص و شفاف است؛ «چندي است كه درباره قيمت خريد زمين ملك‌هاي اينچنيني بحث مي‌شود اما در مقايسه قيمت‌ها هم بايد قيمت سال 87را درنظر گرفت نه قيمت كنوني‌را.» به گفته رستمي خانه‌هايي كه تعاوني‌ها در اين محدوده تحويل مي‌دهند با بهترين متريال ساخته مي‌شود و مبالغي كه گرفته مي‌شود، درست و بجا براي ساخت خانه‌هاي خوب هزينه مي‌شود.

  • همه بايد تابع قانون باشند

در منطقه 22پروژه‌هاي ديگري هستند كه تعاوني‌ اداره‌كل منابع انساني شهرداري تهران پس از خريد زمين، براي ساختش اقدام كرده است تا با اتمام آنها عده‌اي ديگر از كاركنان با اولويت‌بندي خانه‌دار شوند. پروژه‌هاي ياس 2و ياس 3در اين منطقه به تازگي گودبرداري شده‌اند. قرار است از طريق آن به‌ترتيب 144و 133واحد تحويل متقاضيان شود.

البته در ميان آنها هستند مديراني كه با پرداخت هزينه‌هاي لازم و قانوني، تقاضاي تهيه مسكن دارند. صدالبته كه در مناطق ديگر پايتخت هم هستند تعاوني‌هاي مسكني كه با وجود آنها عده‌اي آرزوي محال خانه‌دار شدنشان به واقعيت تبديل شده يا تبديل خواهد شد. به هرترتيب همه اين افراد اعم از مديران (حدود 150مدير) و كارمندان از طريق تعاوني مسكن صاحبخانه شده‌اند يا مي‌شوند؛ افرادي كه در تعاوني ثبت‌نام كرده‌اند ‌اما همه تابع قانون بوده و بايد باشند.

کد خبر 345689

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha