جمعه ۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مهران مدیری در نشست خبری فیلم سینمایی «ساعت ۵ عصر» از جزئیات این فیلم و همچنین موضوع آن که یک سوژه تلخ است، سخن گفت.

modiri

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری فیلم سینمایی «ساعت ۵ عصر» به کارگردانی مهران مدیری عصر ۴ شهریورماه در هتل هما با حضور مهران مدیری و اصحاب رسانه برگزار شد.

مهران مدیری در ابتدای این نشست درباره چگونگی رسیدن به سوژه «ساعت ۵ عصر» گفت: من ۸ سال بود که تصمیم داشتم فیلم سینمایی بسازم اما هر بار به دلایلی نمی شد. دوستان پیشنهادهای وسوسه برانگیزی می دادند اما با این وجود باز هم نمی شد که بسازم ولی در نهایت امسال تصمیم گرفتم در دو ماهی که برنامه «دورهمی» ضبط نمی شود یک فیلم سینمایی بسازم.

این نویسنده و کارگردان با اشاره به اینکه ایده این فیلم برای سه سال پیش است، بیان کرد: قصه «ساعت ۵ عصر» روایت کننده مشکلاتی است که برای همه ما در تهران پیش می آید ولی گویی ما به آنها عادت کرده ایم و همواره با آنها زندگی می کنیم.

وی افزود: این فیلم ما را متوجه می کند که پیرامون ما چه اتفاقاتی می افتد. همانطور که در برنامه «هفت» گفتم شخصیت اصلی این فیلم فردی است که باید تا ساعت ۵ عصر از یک نفر امضا بگیرد اما یک سلسله اتفاقات عجیب و غریب می افتد که البته عجیب و غریب هم نیست. این فیلم یک نقطه صفر تا صد دارد که به ما نشان می دهد چگونه اتفاقات بزرگتر می شود. این را هم باید بگویم که خیلی از اتفاقاتی که برای شخصیت اصلی می افتد اجتناب ناپذیر است.

عوامل سریال هایم به این فیلم نمی آیند

مدیری در پاسخ به اینکه آیا قرار است با همان گروه سابقش در آثار تلویزیونی در این فیلم همکاری کند یا خیر، گفت: افراد تشکیل دهنده این فیلم سینمایی گروه من در سریال هایم نیستند زیرا تخصص افرادی که در سریال های من حضور داشتند تلویزیون بود و تخصص آنها هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ ایده پردازی به کارهای تلویزیونی می خورد ولی گروه «ساعت ۵ عصر» کاملا جداست البته شاید سه نفر از بچه های پشت صحنه آثار تلویزیونی من در این فیلم حضور داشته باشند.

وی در ادامه در رابطه با مراحل نگارش فیلمنامه این اثر توضیح داد: فیلمنامه در حال نوشتن است و تا ۱۵ روز دیگر آماده می شود و برای کسب مجوزها به وزارت ارشاد می رویم.

مدیری درباره فضای کلی فیلم «ساعت ۵ عصر» گفت: این فیلم کاملا رئال است و با اینکه فضای فانتزی ندارد اما به شدت کمدی است و البته سوژه آن تلخ است. کمدی این کار پررنگ است اما پایان تلخی ندارد البته این نظر من است و بستگی به این دارد که ما چگونه تلخ را تعریف کنیم. پایان این فیلم به گونه ای تمام می شود که شخصیت اصلی به همان نقطه اول و به یک روزمرگی می رسد. سکانس ابتدایی فیلم در پایان آن تکرار می شود و ما متوجه می شویم که دور باطلی وجود دارد.

این کارگردان افزود: این فیلم سینمایی به من انرژی می دهد که همه چیز را از اول آغاز کنم. این از آن دسته از فیلم هایی است که یا نباید ساخته شود یا اگر ساخته می شود باید خوب از آب در بیاید. اگر به این صورت نباشد یک فیلم پیزوری و خیلی بد می شود اما من نمی گذارم که این اتفاق برای «ساعت ۵ عصر» بیفتد. اگر شده هر سکانسی را ۲۰ بار هم تکرار کنم این کار را می کنم.

سیامک انصاری و تعداد زیادی از مردم بازیگر این فیلم هستند

کارگردان «مرد هزار چهره» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا فیلمنامه در وزارت ارشاد دچار تغییراتی می شود یا خیر، گفت: فیلمنامه «ساعت ۵ عصر» مورد ندارد که دچار مشکل شود اگر هم این اتفاق بیفتد آن را با گفتگو حل می کنیم. این را هم باید بگویم سیامک انصاری و صدها نفر از مردم بازیگران این فیلم هستند البته برخی تنها سه یا چهار سکانسی در این فیلم به ایفای نقش می پردازند که من هم یکی از آنها هستم.

وی در ادامه با اشاره به سکانسی که حدود ۷۰۰ نفر در آن به ایفای نقش می پردازند، تصریح کرد: گروه کارگردانی این اثر حدود ۱۰ نفر هستند و با وجود اینکه مهار کردن ۷۰۰ نفر کار سختی است آن را انجام می دهند. البته ما سکانس هایی داریم که بالغ بر هزار نفر در آن به ایفای نقش می پردازند به همین دلیل ساخت این فیلم از نظر من بسیار مشکل است.

این کارگردان ادامه داد: نکته دیگری که وجود دارد این است که من در تمام این سال ها دوست نداشتم سکانس های خارجی ضبط کنم اما این فیلم تلافی همه آنها را در می آورد. باید بگویم ۹۰ درصد از سکانس های این فیلم خارجی است و در تهران ضبط می شود.

این فیلم سراسر نقد اجتماعی است

مدیری در ادامه با اشاره به نقدهای اجتماعی که در فیلم سینمایی «ساعت ۵ عصر» وجود دارد، گفت: این فیلم سراسر نقد اجتماعی است. در این فیلم شهری مانند تهران داریم که تیمارستانی است که هزار نفر در آن بدنبال کارهای مختلف می گردند. از شروع تا پایان فیلم سینمایی «ساعت ۵ عصر» سراسر نقد اجتماعی دارد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه «ساعت ۵ عصر» چقدر به کارهای تلویزیون او شباهت دارد، اظهار کرد: این فیلم ربطی به آثاری که پیش از این ساخته ام نه به لحاظ ساختار و نه به لحاظ نوع نگاه و موضوع ندارد. برخی هنگامی که از آثار تلویزیونی به سمت ساخت آثار سینمایی می‌روند همواره آن نگاه و نوع قاب بندی‌ها را با خود به آن کارها می‌کشند اما من سعی می‌کنم این طور نباشد و ربطی به آثار قبلی من نداشته باشد.

مدیری ادامه داد: ساخت «ساعت ۵ عصر» به دلیل حضور تعداد زیادی از افراد، نوع تصاویر و انبوه جمعیتی که در آن حضور دارند کار سختی برای من است اما این سختی قابل مقایسه با سختی های کارهای تلویزیون نیست. خروجی فیلم نباید به گونه ای شود که مردم بگویند تو در سریال سازی موفق تر هستی پس برو همان سریال هایت را بساز. این به نظر من فاجعه است. اگر نقدی به فیلم سینمایی «ساعت ۵ عصر» وجود داشته باشد باید در رابطه با مسائل دیگر آن باشد.

کد خبر 344369

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha