همشهری آنلاین: معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از برنامه‌های این وزارت جهت تسهیل در امر انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج کشور به داخل خبر داد و گفت: در این راستا آیین‌نامه جدیدی در حال بررسی است.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناروری، محمود ملاباشی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر حدود 44 هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند، گفت: در این زمینه حدود 35 هزار دانشجو مربوط به وزارت علوم هستند و با توجه به رشد پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های داخل کشور این توانایی وجود دارد که این دانشجویان به دانشگاه‌های داخل انتقال یابند.

وی همچنین در خصوص چگونگی انتقال این دانشجویان گفت: این دانشجویان می‌توانند از طریق اینترنت 10 دانشگاه مورد نظر خود را در داخل کشور انتخاب و از طریق پست الکترونیکی به معاونت دانشجویی وزارت علوم ارسال کنند تا پس از بررسی کارشناسانه، زمینه موافقت تحصیل دانشجوی خارجی در یکی از دانشگاه‌های موردنظر ایجاد و بلافاصله حکم انتقال این دانشجو طی رونوشتی به دانشگاه خارجی محل تحصیل دانشجو و خود دانشجو ارسال می‌شود. و در صورتی که سابقه آموزشی دانشجوی ایرانی شاغل به تحصیل در خارج با 10 دانشگاه انتخاب شده مطابقت نداشته باشد، وزارت علوم برای این افراد بنا بر تقاضاهایشان 5 دانشگاه دیگر را مطابق با زمینه آموزشی پیشنهاد می‌کند که درصورت تمایل این دانشجو، یکی از 5 دانشگاه انتخاب و حکم انتقال وی صادر می‌گردد.

معاون دانشجویی وزیر علوم تنها مشکل این آیین‌نامه را عدم شمول دانشجویان دکتری اعلام کرد و گفت: با توجه به محدودیت پذیرش دانشجوی دکترا در داخل کشور در مقابل تقاضاها، انتقال در این مقطع باید براساس موافقت دانشگاه باشد، البته در این زمینه در خصوص دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد محدودیتی وجود ندارد.

ملاباشی با بیان اینکه: آیین‌نامه ذکر شده تا 15 آبان ماه بر روی سایت وزارت علوم قرار می‌گیرد، به دانشجویانی که در دانشگاه‌های غیرمعتبر مشغول به تحصیل هستند اشاره کرد و گفت: برای تعیین تکلیف و کمک به این دسته از دانشجویان طرحی در حال تهیه است که نتایج نهایی آن این هفته مشخص می‌شود.

معاون دانشجویی وزارت علوم، در بخش دیگری از سخنانش با اعلام توزیع غذای گرم برای دانشجویان خوابگاهی در هنگام سحر در ماه رمضان امسال از برنامه ایجاد مرکز طبخ غذای دانشگاهی در شهرستانها با تجمیع مراکز تهیه‌ غذای دانشگاه‌های شهرستان ها در خارج از دانشگاه‌ها گفت:. در این زمینه در هر مرکز استان یک مرکز تهیه غذا با کادر مجرب و ماهر ایجاد می‌شود و غذای تمامی دانشگاه‌های این استان در این مرکز پخت می‌شود که از جمله مزیتهای این طرح، رهایی مدیریت دانشگاه‌ها از دغدغه تهیه ناهار است.

ارایه 17 نوع وام دانشجویی

دکتر ملاباشی همچنین در خصوص وام‌های قابل ارائه به دانشجویان اظهار داشت: در این زمینه 17 نوع وام در صندوق رفاه وجود دارد که از لحاظ رقمی وام شهریه با حدود 118 میلیارد تومان بالاترین مبلغ را به خود اختصاص داده که در اسرع وقت به دانشجویان پرداخت می‌شود و در حال حاضر نیز چند مرکز، لیست خود را به صندوق ارائه و وام‌هایشان را دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت وسیع وزارت علوم در پوشش همه جانبه وام‌ها در توسعه خوابگاه‌ها گفت:در این راستا حدود 40 میلیارد تومان اعتبار جهت خرید خوابگاه و اتمام خوابگاه‌های نیمه تمام هزینه شده است که طی آن ظرفیت خوابگاهی 10 تا 15 درصد افزایش می‌یابد.

ملاباشی از تصویب آیین‌نامه دانشجویان شاهد و ایثارگر خبر داد و گفت: با توجه به اینکه حدود 10 سال است این آیین نامه تجدیدنظر نشده است در حال حاضر این آیین نامه تسهیلات ویژه‌ای را برای این دسته از دانشجویان ایجاد کرده است و همچنین آیین نامه‌های اجرایی، شرح وظایف، ساختار سازمانی ستادها و ادارات کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌ها نیز به تصویب رسیده است.

معاون دانشجویی وزارت علوم با بیان اینکه دو نوع پیشنهاد تغییر در چارت سازمانی وزارت علوم به ریاست جمهوری ارائه شده است گفت: در این زمینه پیش‌بینی می‌شود که معاونت دانشجویی به سازمان امور دانشجویان تبدیل شود و در این زمینه کلیه سازمانهایی که به نحوی برای ارائه تسهیلات به دانشجویان فعال هستند در این سازمان تجمیع ‌شوند و همچنین ادارات نیز از سازمان امور دانشجویان جدا و به سایر معاونتها اضافه می‌شود.

ملاباشی در خصوص استفاده از اساتید خارجی در راستای کاهش اعزام دانشجو به خارج از کشور گفت: در این خصوص طرحی در شورای معاونین در حال بررسی است و در صورت تصویب یکی از وظایف مسلم آموزشی دانشگاه‌ها خواهد شد تا از اساتید خارجی برای تدریس در داخل کشور دعوت به عمل آورند.

کد خبر 34422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز