چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

اسماعیل رمضانی: شما در چند گروه و کانال تلگرام عضو هستید؟ حتما تا حالا متوجه رقابت این کانال‌ها با هم شده‌اید.

 دروغ پردازان اینترنتی

همه اينها دل‌شان مي‌خواهد بيشترين مخاطب را داشته باشند و بعضي‌هاي‌شان براي رسيدن به اين آرزو هر كاري مي‌كنند كه دروغ و تهمت كمترين اين كارهاست. ما گاهي متوجه اين دروغ‌ها مي‌شويم و گاهي آنها دروغ‌هاي‌شان را آنقدر دقيق و حرفه‌اي مطرح مي‌كنند كه شايد كمتر كسي از ما شك كند. حساب اين دروغ‌هاي حرفه‌اي جداست؛ براي اينكه كسان ديگري بايد در اين‌باره روشنگري كنند، پاسخ بدهند، سند منتشر كنند و در نهايت دست دروغگو‌ها را باز كنند.

اما گاهي نقش ما هم در راه انتشار اين دروغ‌ها كم نيست. سهم ما اين است كه گاهي كمي فكر و البته تحقيق كنيم. وقتي به خبرهايي كه بايد شك كنيم شك نمي‌كنيم و آنها را براي بقيه «فوروارد» مي‌كنيم، شايد همدست «پينوكيوهاي اينترنتي» شده باشيم. بياييد يكي از اين دروغ‌ها را با هم مرور كنيم. شايد مطلبي درباره اظهارات امام جمعه اهواز درباره ريزگرد‌ها و گردوغبارها در اين استان براي شما هم ارسال شده باشد. در مطلبي كه مدتي قبل براي من ارسال شده بود و باز روز گذشته در يكي از كانال‌ها ديدم، نوشته شده: «سخنان موسوي‌جزايري امام جمعه اهواز: خاكي كه در اهواز بر سر مردم مي‌ريزد خاك كربلا و نجف است و متبرك است! ... مردم اعتراض كنند خدا بركاتش را از ما مي‌گيرد.» آيا اين خبر براي شما باورپذير است؟

نتيجه يك جست‌وجوي ساده يعني «امام جمعه اهواز + گردوغبار» در گوگل، شما را در متن‌ها به تيتر «انتقاد امام جمعه اهواز از شايعات درباره ريزگرد‌ها» و در عكس‌ها به همين تصويري كه در انتهاي اين نوشته مي‌بينيد، مي‌رساند. نتيجه اينكه چنين نقل قولي از ايشان نه‌تنها درست نيست بلكه امام جمعه اهواز در اعتراض به وضعيت ريزگرد‌ها، ماسك به‌صورت زده و در خيابان و بين مردم حاضر شده است. اما كساني كه دنبال عضو بيشتر در گروه‌ها و كانال‌هاي تلگرامي‌شان هستند، اين موضوع را كاملا برعكس نشان داده‌اند. از اين دست دروغ‌ها در فضاي مجازي كم نيست و اين ما هستيم كه بايد چشممان را كمي بيشتر باز كنيم.

کد خبر 344190

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha