چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

اسماعیل رمضانی : زمانه امروز دنیای فست‌فود است؛ غذایی که زود آماده شود، زحمت چندانی نداشته باشد و در عین حال لذیذ و خوشمزه هم باشد و البته دیگر مهم نیست که چه بلایی بر سر بدنمان می‌آورد. همین مدل، خود را برای سایر وجوهات سبک زندگی امروز جامعه ایرانی و جهانی نیز تکثیر کرده است.

فست نیوز

جهان خبرهاي امروزي هم تفاوتي با خورد و خوراك ما ندارد. «فست‌نيوز»‌ها ذهن و روان ما را هم به‌خود عادت داده‌اند.
فست‌نيوزها، خبرهايي هستند كه به سرعت آماده مي‌شوند و در عين حال با سليقه انسان سطحي شده امروز نيز كاملا همخواني دارند. مي‌شود گوشي تلفن را برداشت، به پدر يكي از بازيگران معروف به خارج رفته زنگ زد و از او پرسيد كه ديدن فيلم‌هاي دخترش را به خانواده‌ها توصيه مي‌كند يا نه. بعد هم در عرض 5 دقيقه فيلمي ضبط كرد و با انتشار آن در سايت‌هاي خبري معلوم‌الحال حسابي گردوخاك كرد. بسيار ساده مي‌شود دختر ساده و هيجان‌زده‌اي را براي خواستگاري، با بازيگر معروفي كه دوستش مي‌دارد، در محلي عمومي روبه‌رو كرد و از كنش و واكنش‌هاي دوطرف يك فيلم هندي مستند ساخت و با اكرانش در همان سايت‌ها حسابي مخاطب پيدا كرد.

اين روزها از اين دست فست‌نيوزهاي لذيذ و خوشمزه در فضاي خبري پيرامون ما به وفور يافت مي‌شوند اما علت رشد قارچ‌گونه اين سبك از خبرنگاري و خبرنويسي به راستي چيست؟ انگشت اتهام را بايد به سوي خودمان بگيريم. مشتري و مصرف‌كننده محور توليد تقاضاست و تا تقاضايي نباشد، عرضه هم رونق چنداني ندارد. هر بار كليك و لايك و كامنت ما براي اين دست خبرهاي كم‌مايه و صرفا سرگرم‌كننده و گاه غيراخلاقي و غيرحرفه‌اي نيروي محركه‌اي است براي توليد و عرضه بيشتر. درواقع اين خود ما هستيم كه به توليدكنندگان چنين جريان‌هاي خبري دلگرمي مي‌دهيم كه كارشان را ادامه دهند. گزارشگري كه براي يك گزارش دقيق و حساب شده روزها وقت و انرژي صرف مي‌كند و در انتها محصول روشنگرانه او را هيچ‌كسي نه تشويق مي‌كند و نه بازخورد مي‌دهد، چگونه براي ادامه مسير دلسوزانه و متعهدانه خود مي‌تواند دلگرمي داشته باشد؟ متأسفانه خبرنگاري و خبرنويسي كه هميشه شغلي پرهيجان و پرزحمت بوده، امروزه به راحتي از پشت يك ميز قابل انجام است. با يك اينترنت پرسرعت و يك گوشي موبايل مي‌شود از همه مرزهاي اخلاقي و حريم‌هاي خصوصي عبور كرد و با يك كليك به جهان آزاد اطلاعات رسيد. فست‌فود و فست‌نيوز هر دو محصول توليد‌كننده تنبل و مصرف‌كننده ناآگاه هستند. اگر به‌دنبال غذايي پرخاصيت و كم‌ضرر براي جسم و ذهن خود مي‌گرديد، بهتر است كمي در «مصرف» خود تجديدنظر كنيد.

کد خبر 354759

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha