سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

همزمان با انتشار فهرست ۱۰۰ فیلم برتر ۱۶ سال اول قرن ۲۱ که در آن نام ۳ فیلم از اصغر فرهادی و عباس کیارستمی به چشم می‌خورد، مدیران جشنواره بوسان با اهدای جایزه فیلمساز سال آسیا، از سینماگر فقید ایرانی تقدیر می‌کنند.

کیارستمی

به گزارش همشهري، بيست‌و‌يكمين دوره جشنواره فيلم بوسان 6تا 15اكتبر (15تا 24مهر) در كره‌جنوبي برگزار مي‌شود و احمد كيارستمي به نمايندگي از پدرش جايزه فيلمساز سال آسيا را در مراسم افتتاحيه دريافت مي‌كند. نمايش 9فيلم كارنامه كارگردان ايراني از جمله سه‌گانه كوكر «خانه دوست كجاست؟»، «زندگي و ديگر هيچ» و «زير درختان زيتون» و برگزاري نشست بررسي زندگي و آثار كيارستمي با حضور احمد كيارستمي و چند فيلمساز ايراني از ديگر برنامه‌هاي بوسان براي بزرگداشت تنها برنده نخل طلاست.

از سوي ديگر و درحالي‌كه تنها 16درصد از قرن 21گذشته، صدها منتقد سينمايي از سراسر جهان در نظرسنجي بخش فرهنگي BBC شركت كردند و 100فيلم برتر را از نگاه خود برگزيدند. در اين نظرسنجي، «جدايي نادر از سيمين» در رده 9قرار گرفته و «كپي برابر اصل» و «دَه» كيارستمي به‌ترتيب رتبه‌هاي 46و 98 را به‌خود اختصاص داده‌اند. در رده اول هم «جاده مالهالند» ديويد لينچ محصول 2001ايستاده است.

«در حال و هواي عشق» وونگ كار-واي، «خون بپا مي‌شود» پل تامس اندرسن، «شهر اشباح» هايائو ميازاكي، «پسر بودن» ريچارد لينكليتر، «درخشش ابدي ذهن پاك» ميشل گوندري، «درخت زندگي» ترنس ماليك، «يي يي: يك يك و يك دو» ادوارد يانگ، «جدايي نادر از سيمين» و «پيرمردها كشوري ندارند» جوئل و ايتن كوئن رده‌هاي 2تا 10فهرست 100فيلم برتر قرن را از آن خود كرده‌اند و وس اندرسن، آپيچاتپونگ ويراستاكول، كريس نولان، برادران كوئن، ميشائيل هانكه و تامس اندرسن هر كدام 3فيلم در اين فهرست دارند.

اين گزارش كوتاه با بزرگداشت نام و ياد كيارستمي آغاز شد و پايان‌بخش آن هم اظهارنظر متخصص بيهوشي گروه پزشكان معالج فيلمساز فقيد درباره حاشيه‌هاي مرگ اوست؛ آن هم در شرايطي كه همزمان با روز پزشك، حامد بهداد با گذاشتن تصويري سر و ته از حكيم بوعلي سينا، به پزشكان اداي احترام كرد! آنچه مي‌خوانيد نقل قولي است كه مصطفي جلالي‌فخر از اميد روحاني در شماره شهريور مجله فيلم آورده است: «من 30سال جزو 10دوست نزديك كيارستمي و بيش از همه نگران و پيگير بيماري‌هايش بودم. علت اصلي مرگ عباس در فرانسه است و خود فرانسوي‌ها هم مي‌دانند...»

کد خبر 344162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha