با وجود کاهش بیش از ۳۰ درصدی استفاده از خدمات کتابخانه‌ای در انگلیس در یک دهه اخیر، میزان مراجعه مخاطبان به کتابخانه‌ها در مناطق محروم این کشور ثابت مانده است.

فعالیت کتابخانه بریتانیا

به گزارش همشهري، دپارتمان فرهنگ، رسانه و ورزش كه ميزان استفاده مردم از كتابخانه‌هاي عمومي از سال2005 را مطالعه و بررسي مي‌كند، براي بازه زماني يك سال منتهي به مارس2016 از حضور تنها 33درصد بزرگسالان در كتابخانه‌ها خبر داده است. اين در حالي است كه سال2005 (زمان آغاز اين مطالعه) حدود نيمي از جامعه بزرگسال انگليس (بيش از 48درصد) از خدمات كتابخانه‌اي بهره برده بودند.

اين آمار و ارقام به معني سقوط حدود 31درصدي آمار مراجعه گروه سني بزرگسال به كتابخانه‌ها در يك دهه اخير است و دولت بريتانيا براي نخستين‌بار در يك گزارش رسمي، به اين «كاهش چشمگير» واكنش نشان مي‌دهد. بي‌مهري به كتابخانه‌ها در حالي فراگير شده كه ميزان بازديد بزرگسالان از مراكز مربوط به ميراث فرهنگي، موزه‌ها و نگارخانه‌ها در 10سال گذشته نه‌تنها كمتر نشده كه افزايش هم يافته است.

گرچه تقريبا تمام گروه‌هاي سني عادت كتابخانه رفتن را به‌تدريج ترك كرده‌اند اما اين بي‌ميلي در ميان شهرنشينان و ثروتمندان بيش از ديگران و حدود 20درصد بوده است. از سوي ديگر، فقط 7درصد از گروه‌هاي تحت فشار عطاي مراجعه به كتابخانه را به لقايش بخشيده‌اند. از نظر جغرافيايي هم همين رويكرد در يك دهه گذشته ديده مي‌شود و آمار استفاده از كتابخانه‌ها در مناطق كم‌برخوردار انگليس «به شكلي معنادار» ثابت مانده است.

شاغل بودن يا نبودن بزرگسالان هم نسبتي مستقيم با استفاده از كتابخانه‌ها دارد. بر اين اساس، گروه‌هاي شاغل كمتر از خدمات كتابخانه‌اي بهره مي‌برند و اين ميزان با بيش از 3درصد كاهش در 12‌ماه منتهي به مارس2014 نسبت به سال گذشته به 31درصد رسيده است. درحالي‌كه آمار استفاده گروه‌هاي غيرشاغل در چند سال گذشته از كتابخانه‌هاي عمومي 37درصد بوده و تقريبا كاهش نيافته است.

يك نكته مهم ديگر در گزارش دپارتمان فرهنگ، رسانه و ورزش انگليس، تفاوت معنادار ميان مواجهه اقليت‌هاي نژادي و سياهان با سفيدپوستان در برخورد با كتابخانه است. حدود 46درصد از گروه سني بزرگسال سياهپوستان و اقليت‌هاي نژادي در يك سال اخير به كتابخانه رفته‌اند اما اين آمار براي سفيدپوستان نزديك به 32درصد است. با جدي‌تر شدن روند تعطيلي كتابخانه‌هاي عمومي در سراسر بريتانيا، آمار كاهش علاقه مردم به استفاده از كتابخانه‌ها مي‌تواند بدترين خبر ممكن باشد.

کد خبر 343664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha