سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

گوستاو فلوبر، نویسنده نامدار فرانسوی زمانی گفته بود یکی از راه‌های دوام آوردن در هستی گم‌شدن در لذت ابدی ادبیات است و حالا تازه‌ترین پژوهش‌های دانشمندان نشان می‌دهد خواندن کتاب علاوه بر بیشتر کردن تحمل انسان، رابطه‌ای مستقیم با افزایش امید به زندگی هم دارد.

کتاب خوانی

به گزارش همشهري، نتايج تحقيق و مطالعه دانشمندان دانشگاه معتبر ييل كه در شماره سپتامبر نشريه علوم اجتماعي و پزشكي منتشر شده، ثابت مي‌كند كساني كه حداقل 30دقيقه در روز كتاب مي‌خوانند، عمرشان طولاني‌تر از كساني است كه اصلا مطالعه نمي‌كنند. اين تحقيق روي عادت‌هاي رفتاري 3635 فرد بالاي 50سال انجام شده و نشان مي‌دهد ميانگين عمر دوستداران كتاب و مطالعه، 2سال بيش از كتاب‌نخوان‌هاست.

حاضران در اين پژوهش علمي به 3‌گروه تقسيم شدند؛ آنها كه بيش از 3ساعت و نيم در هفته كتاب مي‌خوانند، كساني كه ميزان مطالعه هفتگي‌شان حداكثر 3ساعت و نيم است و افرادي كه با كتاب خواندن قهرند. در اين ميان و براي معتبر بودن يافته‌هاي علمي، عواملي چون جنس، نژاد و تحصيلات پاسخ‌دهندگان هم درنظر گرفته شد. نتيجه هم در يك بازه زماني 12ساله بسيار جالب‌توجه بود؛ احتمال مرگ گروه اول 23درصد كمتر از 2گروه ديگر است.

در مقابل مرگ 33درصد از كتاب‌نخوان‌ها، آمار مرگ كتابخوان‌ها در جريان تحقيق فقط 27درصد بود. نتايج ملموس تحقيق با زبان آمار و ارقام و روي كاغذ از اين قرار است: از لحظه آغاز پژوهش، كتاب‌نخوان‌ها 85‌ماه يا كمي بيش از 7سال زندگي كردند و دوستداران كتاب و مطالعه در همين مدت 108‌ماه يا 9سال به زندگي كردن ادامه دادند. بر اين اساس، خواندن كتاب به معني تضمين 23‌ماه زندگي بيشتر خواهد بود.

گرچه مطالعه بيشتر به معني زندگي بيشتر است اما 30دقيقه خواندن در روز هم مي‌تواند عمر بيشتر به ارمغان بياورد. هر چند، نقش كتاب را نبايد در اين ميان ناديده گرفت. آنها كه به جاي خواندن روزنامه و مجله رو به مطالعه كتاب بياورند، در مجموع بيشتر از فوايد آن بهره‌مند مي‌شوند. به گفته دانشمندان، كتاب در مقايسه با نشريه‌هاي دوره‌اي ذهن مخاطب را بيشتر درگير مي‌كند و بر گستره عمر افراد مي‌افزايد.

پژوهش‌هاي پيشين در حوزه سالخوردگان نشان داده بود افراد 65سال به بالا معمولا بيش از 4ساعت از وقت روزانه خود را به تماشاي تلويزيون اختصاص مي‌دهند. اين در حالي است كه اگر كتاب جايگزين تلويزيون در اوقات فراغت شود، زندگي طولاني‌تر سالخورده‌ها تضمين‌شده‌تر است. تأثيري كه خواندن كتاب در سال‌هاي پاياني عمر بر فعاليت مغز مي‌گذارد، از اصلي‌ترين دلايل افزايش اميدواري پيرها به ادامه زندگي است.

کد خبر 342716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha