همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به یک استفساریه مصوب کردند که شورای نگهبان نمی تواند پس از انتخاب یک نامزد با رای سالم مردم اظهار نظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه از مجموع 228 نماینده حاضر با 122 رای موافق، 47 رای مخالف و 16 رای ممتنع به استفساریه زیر پاسخ دادند.

در استفساریه آمده است: با توجه به مفاد تبصره 3 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شواری اسلامی مصوب 7 آذرماه سال 78 و اصلاحات بعدی آن مبنی بر اینکه پس از اعتراض نامزد انتخابات به رد صلاحیت خود از سوی هیات مرکزی نظارت، شورای نگهبان 20 روز پس از اظهار نظر هیات مرکزی «نظر قطعی» خود را درخصوص تایید یا رد صلاحیت داوطلبان به وزارت کشور اعلام خواهد کرد، آیا پس از رای سالم مردم یه یک منتخب، شورای نگهبان می تواند صلاحیت او را بعد از تایید صلاحیت رد کند و به این وسیله آرای او را باطل نماید؟

در گزارش کمیسیون شورا ها و امور داخلی به این سوال اینگونه پاسخ داده شده است: «خیر. پس از اعلام نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان پس از مهلت 20 روزه مذکور در تبصره 3 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره صلاحیت یک نامزد انتخابات و بعد از انتخاب وی با رای سالم مردم، این شورا نمی تواند اظهار نظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد و چنانچه مدارک جدیدی درباره او به شورا رسیده باشد، این مدارک طبق ماده 30 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی اعتبار نامه های منتخبان مورد رسیدگی قرار می گیرد.»

در ادامه بررسی این طرح علی لاریجانی اخطار محسن کوهکن نماینده مردم لنجان در مجلس را وارد دانست و آنرا به رای نمایندگان گذاشت.

در جریان بررسی این طرح کوهکن با اخطار اصول 43، 40، 19 و 22 قانون اساسی گفت: اگر سونوشت تخلف یک فرد در حوزه انتخابیه را به نتیجه کل انتخابات گره بزنیم و تعمیم دهیم، در حوزه هایی که بیش از دو نفر نامزد دارد و طرفداران یک نامزد نهایت تخلف را انجام دهند، شورای نگهبان نمی تواند صحت کل انتخابات این حوزه را تایید کند و باید تمامی منتخبان هزینه آنرا بپردازند.

وی افزود: بهتر است این طرح در قالب دو تفسیر جداگانه ارایه می شد زیرا مخالف قانون اساسی است و خلاف عدالت است که آرای دیگر منتخبان را باطل کنند.

کوهکن خاطر نشان کرد: البته تصویب این قانون عطف به ماسبق نمی شود و برخی ها برداشت باندی و جناحی از آن نداشته باشند.

علی لاریجانی نیز اخطار کوهکن را وارد دانست و آنرا به رای نمایندگان گذاشت.

نمایندگان مجلس نیز با 93 رای موافق، 81 رای مخالف و 15 رای ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر، اخطار قانون اساسی محسن کوهکن را وارد ندانستند.

به همین دلیل رییس مجلس پیشنهاد کرد که سوال دوم این استفساریه به کمیسیون شوراها برای بررسی بیشتر ارجاع شود.

نمایندگان مجلس با 144 رای موافق، 30 رای مخالف، 3 رای ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر، با ارجاع سوال دوم به کمیسیون برای بررسی بیشتر موافقت کردند.

در این سوال آمده بود، آیا عبارت ابطال انتخابات در ماده 73 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 7 آذرماه سال 78 و اصلاحات بعدی آن صرفا ناظر به کل حوزه انتخابیه است یا می تواند به هریک از منتخبان نیز باشد؟

در پاسخ این سوال آمده است: بله. منظور قانونگذار از عبارت ابطال انتخابات مندرج در ماده 73 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 7 آذرماه سال 78 و اصلاحات بعدی آن صرفا ناظر به کل حوزه انتخابیه است و نمی توان آرای برخی از منتخبان را بعد از اعلام صحت انتخابات آن حوزه ابطال کرد.

کد خبر 343508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha