جمعه ۲۷ مهر ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رهبران اروپایی در نشست لیسبون برای برقراری دوره انتقالی پیش از انتصاب وزیر امور خارجه آینده اروپا، به توافق رسیدند اما درباره نامزدهای احتمالی این سمت با اهمیت سخنی نگفتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لیسبون دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا اکنون خاویر سولانا 60 ساله اسپانیایی است که از سال 1999 این سمت را برعهده دارد و اکتبر 2009 به پایان دوره دوم خود خواهد رسید.

پیمان جدید اروپایی که امروز جمعه در نشست لیسبون به تایید رسید تقویت این سمت را با واگذاری اختیارات جدید به نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی تقویت می‌کند.

انگلیسی‌ها ژوئن گذشته با وزیر خواندن این سمت انگونه که قانون اساسی اروپا پیش بینی می‌کند مخالفت کردند.

وی برای هماهنگی بهتر اقدامات خارجی کشورهای عضو و اقدامات کمیسیون اروپا همچنین معاون رئیس کمیسیون خواهد بود و به طور مرتب بر نشست‌های وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نظارت خواهد کرد.

براساس بیانیه‌ای که پنجشنبه شب 18 اکتبر(26 مهر) به این پیمان افزوده شد یک نماینده جدید برای یک دوره انتقالی در همان روز اغاز اجرای پیمان جدید که برای اول ژانویه 2009 پیش‌بینی شده‌است منصوب خواهد شد.

اما انتصاب قطعی آن نوامبر 2009 پس از آنکه پارلمان جدید اروپای برامده از انتخابات پائیز 2009 روی کار آمد و کمیسیون اروپا منصوب شد، صورت خواهد گرفت زیرا این دو نهاد باید نامزدی را که اتحادیه اروپا تعیین کرده‌است تایید کنند.

به این ترتیب مأموریت پنج ساله نماینده جدید، دقیقاً با دوره مأموریت کمیسیون و نمایندگان پارلمان اروپا هماهنگ خواهد بود.

اما این بیانیه درباره هویت این نماینده عالی یا معیارهایی که براساس آن وی را 27 کشور اروپایی می‌توانند تعیین کنند، سخنی به میان نمی‌آورد.

کد خبر 34338

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز