یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

رئیس‌جمهور در سفر استانی خود به کهگیلویه و بویر‌احمد از آمار نرخ رشد اقتصادی در بهار امسال رونمایی کرد.

روحانی

حسن روحاني اعلام كرد كه طبق گزارش مركز آمار ايران، نرخ رشد اقتصادي در سه‌ماهه ابتدايي امسال 4.4درصد بوده است. وزير اقتصاد نيز يك روز پيش از رئيس دولت، نرخ رشد 5درصدي پيش‌بيني شده براي سال‌جاري را عملي دانست. حسن روحاني با اعلام نرخ رشد اقتصادي در بهار امسال از نشانه‌هاي رونق اقتصادي و برنامه براي ايجاد تحرك در 7500بنگاه اقتصادي تا پايان سال سخن گفت.

رئيس‌جمهور از جزئيات نرخ رشد 4.4درصدي سخني به ميان نياورد و اعلام نكرد كه بخش‌هاي مختلف اقتصاد چه سهمي در اين رشد داشته‌اند. مركز آمار ايران نيز نرخ رشد اقتصادي را براي بازه‌هاي زماني كمتر از 6‌ماه منتشر نمي‌كند اما برآوردها نشان مي‌دهد كه اين رشد 4.4درصدي بيش از آنكه ناشي از ايجاد تحرك در توليد باشد، مرهون افزايش توليد و صادرات نفت خام طي ماه‌هاي گذشته از اجراي برجام است. صادرات نفت خام ايران از حدود يك ميليون بشكه در روز به بيش از 2ميليون بشكه افزايش يافته و به همين واسطه توليد نفت ايران از رشد قابل توجهي برخوردار شده است.

در شرايطي كه فعالان بخش صنعت هنوز از تداوم ركود در توليد گلايه مي‌كنند و فعالان بخش خدمات و بازرگاني نيز همچنان از ركود در بازار سخن مي‌گويند، تنها نشانه‌هاي مثبت در افزايش توليد ناخالص داخلي در بخش نفت به نقطه روشن اقتصاد بدل شده است. سال گذشته نيز نرخ رشد اقتصادي با احتساب بخش نفت به يك درصد رسيد اما بدون درنظر گرفتن اين بخش نرخ رشد 0.9درصدي برآورد شده است. در اين سال نرخ رشد بخش صنعت منفي 2.2درصد(2.2-) ثبت شده كه پايين‌ترين نرخ در ميان بخش‌هاي اقتصادي است.

ابوالفضل روغني، رئيس كميسيون صنايع اتاق ايران با اشاره به ركود بخش توليد به پايگاه خبري اتاق ايران گفت: «بيشتر صنايع در كشور به سختي فعاليت خود را ادامه مي‌دهند. صنايعي نظير دارو و غذا كه از توليد و رقابت خوبي نسبت به ساير صنايع برخوردارند با مسئله كاهش سود مواجه شده‌اند اما ساير صنايع مثل لوازم خانگي، كاغذ، بسته‌بندي، سيمان، نساجي و... به سختي فعاليت خود را ادامه مي‌دهند و دچار مشكل توليد هستند.» اين فعال اقتصادي البته تأكيد كرد كه جرقه‌هاي كوچكي براي بهبود وضع صنايع در سال‌95 ديده شده است. دهه 90 به ميانه خود رسيده اما هنوز اقتصاد رنگ رونق را به‌خود نديده است.

پيش‌بيني نهادهاي بين‌المللي از رشد اقتصاد ايران در سال 95 نشان مي‌دهد كه مي‌توان انتظار افزايش 4تا 6درصدي توليد ناخالص داخلي را داشت. دولت نيز در بودجه سال 95 از نرخ رشد 5درصدي سخن به ميان آورده است. محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت از نشانه‌هاي تحرك اقتصاد در فصل چهارم سال گذشته خبر داده و تحقق رشد 5درصدي در سال 95را پيش‌بيني كرده است اما شرايط شاخص‌هاي اقتصادي در سال 94 نشانه‌هاي مثبتي را براي وارد شدن به سال 95 نشان نداده است.

آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد كه نرخ رشد اقتصاد در سال 95 مثبت مانده و به يك درصد رسيده است اما با وجود اين بخش صنعت با رشد منفي همراه بود تا ركود حرف اول را در بخش توليدات صنعتي بزند. در سال 95، فعالان اقتصادي در انتظار بالاترين نرخ رشد در دهه‌90 هستند چراكه تاكنون نرخ رشد اقتصادي 3درصدي در سال‌هاي 90و 93 بالاترين دستاورد اقتصاد در اين دهه بوده است. هرچند برنامه‌هاي 5ساله توسعه‌اي رشد 8درصدي را مورد هدف قرار داده‌اند و برنامه ششم همچنين رويكردي را دنبال كرده است اما رسيدن به اين ميزان رشد، آن هم به‌صورت پايدار، به يك‌رؤيا براي اقتصاد ايران بدل شده است.

مسعود نيلي، مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور در نشستي كه با سردبيران اقتصادي رسانه‌ها در اوايل فعاليت دولت يازدهم برگزار كرد، اظهار داشت كه در شرايط فعلي رسيدن به رشد اقتصادي 4درصدي براي اقتصاد ايران، خروج از ركود محسوب مي‌شود و دستيابي به رشدي بالاتر از 4درصد را مي‌توان رونق اقتصادي قلمداد كرد. با اين تعريف هنوز اقتصاد ايران در دهه 90 شمسي رنگ رونق را به‌خود نديده و اميدوار است كه در سال‌هاي مياني اين دهه اين رويداد را عملياتي كند.

  • جزئيات نرخ رشد اقتصاد در سال 94

گزارش مركز آمار ايران از نرخ رشد اقتصادي در سال‌94 نشان مي‌دهد جزئيات آمار اثبات مي‌كند كه بخش كشاورزي در ميان بخش‌هاي مختلف اقتصاد بيشترين رشد را تجربه كرده و همين موضوع موجب مثبت ماندن نرخ رشد اقتصاد شده است. طبق گزارش مركز آمار ايران، بخش كشاورزي در سال 94رشد 5.4درصدي را تجربه كرده و بخش خدمات نيز 0.2درصد رشد داشته است اما بخش صنعت و معدن با رشد منفي 2.2درصدي مواجه شده كه نشان مي‌دهد ميزان توليد ناخالص داخلي در اين بخش 2.2درصد كاهش يافته است.جدول۳

کد خبر 343196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha